Rămâi conectat
!-- Spot PNL - Parlamentare 2024 --> PNL - Alegeri Parlamentare 2024

Opinii - Comentarii

Panică în rândul furnizorilor de formare profesională – Se tem că din 2016 vor fi obligați să ”tragă obloanele”. O hotărâre de Guvern le reduce debitul ”robinetului” cu fonduri europene

Ziarul Unirea

Publicat

în

PSD - Alegeri Parlamentare 2024
USR - Alegeri Parlamentare 2024

Asociaţia Patronală a Furnizorilor de Formare Profesională din România a înaintat, recent, Autorităţii Naţionale pentru Calificări o petiţie prin care acuză că noile reglementări limitează accesul pe piaţă pentru operatorii economici din domeniu. Concret, din 2016 doar universităţile mai pot să organizeze cursuri de calificare pentru persoanele cu studii superioare. Noul Cadru naţional al calificărilor care specifică nivelurile de pregătire a fost publicat în Hotârărea de Guvern nr. 481 din acest an.

posdruAsta înseamnă că sute de formatori ar putea să-şi piardă locurile de muncă, iar unele societăţi acreditate pentru programe de formare ar putea să intre în faliment. În schimb, instituţiile de învăţământ superior vor atrage mai mulţi cursanţi, ceea ce înseamnă bani în plus.

PNL - Alegeri Prezidențiale 2024

În prezent cursurile de formare profesională pentru persoanele cu studii superioare pot fi organizate de societăţi comerciale, organizaţii neguvernamentale ori de camerele de comerţ. O hotărâre de Guvern care va fi aplicată din 2016 schimbă complet situaţia.

Potrivit acesteia, astfel de cursuri pot fi urmate doar în cadrul unor universităţi acreditate. În cazul examenelor de certificare a calificării profesionale, instituţiile de învăţământ superior pot colabora cu furnizori de formare profesională autorizaţi în acest scop. Aplicarea noilor reguli poate duce la falimentul actualilor furnizori acreditaţi sau la imposibilitatea atragerii de fonduri europene.

„Vorbim despre managerul de proiect, despre formatorul cu studii superioare şi despre consilierul dezvoltare personală, care toate trei presupun studii superioare, ceea ce înseamnă că implicit, noi aceste programe nu le vom mai putea derula”, a explicat Sorina Bradea, furnizor de formare profesională, pentru digi24.ro

„Una dintre principalele surse de venit erau cursurile acestea. Vor fi firme, şi a noastră este concentrată pe formare profesională, care pot să ajungă chiar în faliment. Aceste hotărâri ne împiedică pe noi, mult de tot, să mai aplicăm la POSDRU”, a precizat Luminiţa Popa, furnizor de formare profesională, pentru aceeași sursă.

În schimb, noile norme avantajează universităţile. Acestea se consideră îndreptăţite să organizeze astfel de cursuri întrucât dispun de personalul şi infrastructura necesare.

„Evident, ceilalţi furnizori care nu sunt instituţii de învăţământ superior vor dispărea de pe piaţă în acest domeniu de formare şi vom scăpa de concurenţă”, susţine Ioan Dziţac, rectorul Universităţii Agora din Oradea, citat de digi24.ro

*Plângere prealabilă depusă în data de 30 septembrie 2015, de Asociaţia Patronală a Furnizorilor de Formare Profesională din România, la Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice; Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice; Ministerului Fondurilor Europene Autorităţii Naţionale pentru Calificări Consiliului Concurenţei:

”Plângere prealabilă împotriva prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 567/2015 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului Naţional al Calificărilor, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 572 din 30.07.2015.

Astfel, prin dispozitivul HG. nr. 567/2015 se modifică art. 2 al HG. nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naţional al calificărilor, care va avea următorul cuprins:

Art. 2. Se aprobă corespondenţa dintre nivelurile CNC, actele de studii ce se eliberează, tipul de programe de educaţie şi formare profesională din România prin care pot fi dobândite nivelurile de calificare, nivelurile de referinţă ale Cadrului european al calificărilor, precum şi condiţiile de acces corespunzătoare fiecărui nivel de calificare, prevăzute în anexa nr. 2.

Analizând anexa 2 a acestui act constatăm următoarele:

– Stabileşte emitenţii actelor de studii, prevedere ce nu se regăseşte în dispozitivul hotărârii;

– Stabileşte condiţiile de acces în programele de formare profesională, fapt ce contravine OG nr 129/2000, republicată, care prevede că acestea se vor stabili prin Registrul Naţional al Calificărilor Profesionale din România care până la momentul de faţă nu a fost aprobat.

Pe cale de consecinţă, prevederile HG. nr. 567/2015 sunt nelegale deoarece, pe de-o parte, prin anexa 2 se introduc emitenţii actelor de studii, aspect ce nu este stabilit prin dispozitiv, iar pe de altă parte nesocoteşte prevederile OG nr. 129/2000 republicată, care prevede, fără echivoc, că prin Registrul Naţional al Calificărilor Profesionale din România nu prin Cadrul Naţional al Calificărilor se vor stabili condiţiile dc acces în programele de formare profesională.

Prin urmare, HG. nr. 567/2015, conform prevederilor din dispozitiv, poate stabili numai corespondenţa dintre nivelurile de calificare şi actele de studii eliberate la absolvirea fiecărui tip de program de formare profesională, precum şi tipul de program de educaţie şi formare profesională.

Pe de altă parte, constatăm că a fost omisă introducerea la nivelul 5 şi 6 de calificare din anexa 2 a hotărârii criticate, a programelor de formare profesională a adulţilor, organizate în baza OG nr. 129/2000, republicată.

Prevederile hotărârii criticate sunt netemeinice şi nelegale deoarece îngrădesc dreptul furnizorilor de formare profesională de a organiza cursuri aşa cum sunt prevăzute de art. 10 din OG nr. 129/2000, republicată.

Mai mult, dacă s-ar accepta această hotărâre, toţi furnizorii de programe de formare profesională a adulţilor, care organizează cursuri de nivel 5 şi 6 de calificare vor fi obligaţi să-şi înceteze activitatea, să-şi concedieze angajaţii, să-şi declare INSOLVENŢA! Nu în ultimul rând furnizorii care au accesat fonduri structurale, au creat locuri dc muncă, au plătit taxe şi impozite, sunt puşi în situaţia de a nu asigura sustenabilitatea investiţiilor susţinute din fondurile europene în cadrul POSDRU 2007-2013.

Amintim aici, că prin excluderea furnizorilor de programe de formare profesională a adulţilor de pe piaţa cursurilor de nivel 5 şi 6 de calificare, care deşi sunt declaraţi eligibili să depună proiecte pentru a accesa finanţări din FSE, vor fi în imposibilitatea de a obţine finanţare şi de a implementa acest gen de proiecte, fapt ce va avea consecinţe majore asupra accesibilităţii adulţilor la acest tip de programe de formare, şi în final cu consecinţe asupra creşterii gradului de participare a adulţilor la formarea profesională continuă.

Iată efectul dramatic al aplicării aceste hotărâri:

– Ar duce la intrarea în insolvenţă a tuturor furnizorilor de programe dc formare profesională de nivel de calificare 5 şi 6;

– Ar duce la creşterea numărului de şomeri;

– Ar duce la pierderea finanţărilor europene;

– Ar duce la imposibilitatea atingerii obiectivului de creştere a participării adulţilor la programele de învăţare pe tot parcursul vieţii de la 2% în 2013 la un nivel de 10% în 2020, obiectiv asumat de România prin Acordul de Parteneriat 2014-2020;

– Ar duce la un blocaj pe piaţa formării profesionale a adulţilor.

În fapt: Ne-am adresat secretariatului tehnic al Comisiilor de autorizare judeţene şi a municipiului Bucureşti în vederea demarării procedurilor de autorizare a unor cursuri de specializare/ perfecţionare pentru ocupaţii de nivel de calificare 6 prevăzut de HG. Nr. 567/2015, cursuri organizate în baza OG nr. 129/2000, republicată.

Răspunsul secretariatelor tehnice ale comisiilor de autorizare, în mod unitar, a fost că nu poate primi dosarele, deoarece dispoziţiile Autorităţii Naţionale pentru Calificări sunt de a nu mai primi cereri prin care se solicită autorizarea programelor de formare profesională ce corespund nivelului 6 de calificare. Am solicitat lămuriri suplimentare însă recomandarea a fost să ne adresăm Autorităţii Naţionale pentru Calificări. Menţionăm că s-a refuzat înregistrarea în registrul de intrări al instituţiei a cererilor de autorizare, motivând ca dispoziţiile preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Calificări sunt de a nu primi astfel de cereri!

Astfel, prin prezenta, ne adresăm Guvernului României, în temeiul art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare, cu solicitarea de a da dispoziţie Autorităţii Naţionale pentru Calificări să primească dosarele în vederea autorizării cursurilor de nivel de calificare 6, şi de a dispune modificarea HG. nr. 567/2015, astfel încât aceasta să organizeze executarea OG nr. 129/2000. republicată, privind formarea profesională a adulţilor. (…)”, se arată în documentul citat.

*Potrivit Asociaţiei Patronale a Furnizorilor de Formare Profesională din România, HG 567/2015 este ”O măsură abuzivă şi lipsită de temei, îngrădind drepturile şi libertăţile furnizorilor dc formare stabilite prin lege”

Asociaţia Patronală a Furnizorilor de Formare Profesională din România consideră că O.G nr. 129/2000, republicată, privind formarea profesională a adulţilor, aprobată cu modilicări şi completări prin Legea nr. 375/2002, cu modificările şi completările ulterioare, republicată în temeiul art. V din Legea nr. 167/2013 stabileşte imperativ cine poate avea calitatea de furnizor de formare profesională a adulţilor. De asemenea, ordonanţa prevede că formarea profesională a adulţilor se realizează prin alte forme decât cclc specifice sistemului naţional dc învăţământ, iar actele de studii eliberate sunt certificate de calificare/absolvire. Prin urmare, orice modificare a prevederilor OG nr. 129/2000 sc poate face numai printr-un act normativ cei puţin egal ( lege sau ordonanţă de guvern), în niciun caz nu se poate face printr-un act normativ inferior, hotărâre de guvern sau ordin de ministru.

”Dorim să ne exprimăm dezacordul cu privire la măsurile dispuse de către Autoritatea Naţională pentru Calificări, Comisiilor de autorizare judeţene şi a mun. Bucureşti, prin care se interzice autorizarea furnizorilor de formare profesională a adulţilor pentru programe de specializare/perfecţionare de nivel 6 de calificare pc motiv că anexa nr. 2 a HG nr 918/2013 aşa cum a fost modificată prin HG nr. 567/2015, prevede că numai instituţiile de învăţământ superior pot emite certificate de absolvire pentru programele de formare profesională de nivel 6. Semnalăm, încă o dată, că măsurile prevăzute de HG nr. 567/2015 nu modifică OG. nr. 129/2000 (de altfel, nu există nicio dispoziţie legală care să nominalizeze furnizorii de programe dc formare profesională a adulţilor care pot organiza cursuri de un anumit nivel sau până la un anumit nivel de calificare). Prin urmare, susţinem că se pot autoriza programe de formare profesională a adulţilor de la nivelul 1 până la nivelul 6, în aceleaşi condiţii ca şi până acum.

Orice măsură prin care se respinge autorizarea furnizorilor de programe de formare profesională pe considerentele arătate mai sus este nelegală şi neconstituţională şi constituie o măsură abuzivă şi lipsită de temei, îngrădind drepturile şi libertăţile furnizorilor de formare stabilite prin lege”, se precizează în plângerea prealabilă depusă la cele trei ministere. (Z.U.)


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Opinii - Comentarii

Opinii - Comentarii

22 noiembrie 1963: Asasinarea președintelui american John Fitzgerald Kennedy

Unirea Ziarul

Publicat

în

22 noiembrie: Asasinarea lui John Fitzgerald Kennedy, unul dintre cei mai iubiţi preşedinţi americani  Primul preşedinte catolic la Casa Albă şi unul dintre cei mai iubiţi preşedinţi americani s-a născut în 29 mai 1917 în Boston într-o familie de  descendenţi ai unor imigranţi irlandezi săraci. La 44 de ani a devenit cel mai tânăr preşedinte […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea