Oana Badea: Principiul “vii și pleci odată cu guvernarea” – în dezbatere
Adoptarea principiului “vii si pleci odata cu guvernare” inseamna iesirea din ipocrizie. Depolitizarea managementului deconcentratelor este un mit. La intalnirea de la Alba Iulia, am propus comisiei de educatie a noului PNL, dezbaterea principiului “vii si pleci odata cu guvernarea” pentru functiile de conducere din Inspectoratele Scolare Judetene. Sambata, 14 martie, in debutul Scolii Politice a Femeilor Liberale, am propus dezbaterea acestui principiu pentru toate institutiile deconcentrate.
Art. 95 din Legea Educatiei Nationale „(1)Inspectoratele şcolare judeţene şi Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti sunt servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educaţiei…”
Deconcentrarea administrativă este definita ca fiind un transfer de atributii de la o autoritate centrala la o autoritate subordonata, aflata in teritoriu, pentru mai buna deservire a beneficiarilor acelui serviciu public. Puterea de decizie a deconcentratelor este insa limitata, acestea fiind parte a unei structuri ierarhizate. Statutul lor managerial nu se poate confunda cu statutul institutiilor cu management descentralizat.
Inspectoratul Scolar Judetean este deci o structura organizatorica a Ministerului Educatiei prin intermediul careia acesta îşi exercită in judete, atributiile conferite de lege.
Din punct de vedere organizatoric, Inspectoratul Scolar Judetean este parte structurala a ministerului de resort. Activand într-un judet, ISJ este nici mai mult nici mai putin decat “ministerul din teritoriu” cu atributii limitate si foarte bine stabilite de la centru. Ministerul Educatiei este cel care asigura finantarea si baza materiala iar personalul angajat in ISJ este inclus in totalul personalului angajat al ministerului. Conform legii, organigrama, numarul de posturi precum şi funcţiile de conducere sunt stabilite prin ordin de ministru. Organizarea concursului se realizeaza conform deciziei ministrului iar, ulterior, numirea si eliberarea din functie a sefilor ISJ este exclusiv atributul ministrului de resort.
Mai mult, ministrul desemnat politic isi asuma un program de guvernare emanat de unul sau mai multe partide politice. Firesc, programul de guvernare este pus in aplicare prin intermediul inspectoratului scolar din fiecare judet, pentru domeniul educatiei. Tocmai de aceea, capitolul dedicat educatiei in programul de guvernare PSD este cuprins in bibliografia actualului concurs pentru sefia inspectoratelor scolare.
Perceptia publica de imensa politizare a concursurilor pentru ocuparea functiilor din deconcentrate este covarsitoare. Expresia “merge la concurs cine vrea si ia concursul cine trebuie” spune multe si nu-mi apartine. In mod evident, undeva, ceva functioneaza defectuos. De aceea, o decizie ar trebui luata in urma unei dezbateri oneste. Ori se recunoaste faptul ca sefii deconcentratelor sunt oameni ai puterii ori se renunta la statutul de serviciu public deconcentat al acestora.
De aceea, gasesc oportuna o dezbatere publica in jurul propunerii care ar avea menirea de a ne scoate din fariseism si ne-ar pozitiona in aria responsabilitatii publice. Realitatea a dovedit ca nu exista serviciu public deconcentarat al carui sef sa nu rezoneze politic cu guvernarea. Indiferent de guvernare, fiecare putere s-a straduit sa gaseasca portite legislative pentru a-si instala oamenii in functiile de conducere. Daca s-ar conveni asupra faptului ca functiile de conducere din deconcentrate se desemneaza de catre guvernare si se elibereaza la schimbarea acesteia s-ar intra intr-o normalitate. In acest mod politicul are ocazia sa instituie o regula si mai mult sa o respecte.
Organizarea unui concurs oricum perceput ca fiind politizat nu rezolva problema de competenta. Doar asumarea responsabila a desemnarii profesionistilor din partide sau din afara lor in functiile publice poate schimba lucrurile. Pentru sustinerile nepotrivite ale partidelor se plateste un pret politic in fata electoratului. Cetateanul simplu nu poate contesta un concurs la care nu este parte dar poate sanctiona prin vot numirile nepotrivite. Si cred ca asta conteaza cu adevarat indiferent de culoarea politica a guvernelor.
Oana BADEA
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Politică Administrație
Florin Roman, președinte al Comisiei de Administrație Publică a Camerei Deputatilor și vicelider al grupului PNL în Comisia de Muncă, în noul Parlament
Florin Roman, președinte al Comisiei de Administrație Publică a Camerei Deputatilor și vicelider al grupului PNL în Comisia de Muncă, în noul Parlament Florin Roman va ocupa în perioada următoare funcția de președinte a Comisiei de Administrație Publică a Camerei Deputatilor și vicelider al grupului PNL în Comisia de Muncă. Citește și: Cum şi-au împărţit […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
MESAJE de CRACIUN 2024. URARI şi FELICITARI de Sărbători pe care le puteţi trimite celor dragi
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
Povestea sau legenda lui Moș Crăciun
-
Ştirea zileiacum 2 zile
Renii lui Moș Crăciun. Povestea renilor. Care sunt numele lor și cum îi ajută aceștia pe Moșul
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
MESAJE SMS de CRĂCIUN 2024 în limba ENGLEZĂ. Idei de URĂRI şi Felicitări în română şi engleză !
-
Curier Județeanacum 3 zile
Mesaje de Crăciun 2024 în limba italiană, traduse în limba română. Cântece tradiționale de Crăciun în limba italiana
-
Curier Județeanacum 3 zile
Obiceiuri, tradiții și superstiții de Ignat – Ziua sacrificării porcului de Crăciun