Rămâi conectat

Actualitate

MOTORINA ar putea fi raționalizată în Europa: „Lumea a intrat în război cu stocuri scăzute”

Ioana Oprean

Publicat

în

MOTORINA ar putea fi raționalizată în Europa: „Lumea a intrat în război cu stocuri scăzute”

La nivel european și chiar global piețele sunt într-un deficit de motorină, de aceea acest combustibil se scumpește accentuat. Traderii mari vorbesc despre un “deficit sistemic” și nu se sfiesc să enunțe o posibilă raționalizare a acestui carburant în Europa, mai ales în situația în care livrările de petrol și produse rafinate din Rusia vor fi restricționate.

Piețele globale se confruntă cu o ofertă redusă de motorină în raport cu cererea, au avertizat marii traderi, Europa fiind cel mai expusă riscului unei penurii „sistemice” care ar putea duce la raționalizarea combustibilului în cazul în care livrările din Rusia ar fi oprite, arată un articol publicat de Financial Times, care a stat de vorbă cu șefii a trei mari comercianți de mărfuri la o conferință care a avut loc recent la Lausanne.

Ei au estimat că un volum zilnic de trei milioane de barili de petrol și produse rafinate nu ar mai ajunge pe piață dacă s-ar impune un embargou asupra livrărilor din Rusia, drept represalii după agresiunea asupra Ucrainei.

„Livrările de motorină sunt cele care îngrijorează pe toată lumea. Jumătate din importurile de motorină ale Europei vin din Rusia și jumătate din Orientul Mijlociu”, a declarat Russell Hardy, șeful comerciantului de petrol din Elveția Vitol. „Acel deficit sistemic de motorină există”, a spus el.

Importurile din Rusia reprezintă aproximativ 15% din consumul de motorină al Europei, iar rafinăriile de pe continent importă și petrol din Rusia pentru a produce carburanți pentru piața europeană.

Hardy a spus că schimbarea comportamentului de consum în Europa, prin care consumul de motorină a devenit mai mare decât cel de benzină, a contribuit la crearea penuriei de combustibil. El a adăugat că rafinăriile și-ar putea crește producția de motorină ca răspuns la prețurile mai mari din piață, în detrimentul altor produse derivate din petrol, pentru a susține aprovizionarea, dar a recunoscut că și raționalizarea este o posibilitate.

Torbjorn Tornqvist, co-fondator și președinte al Gunvor Group, trader global cu sediul în Elveția, a adăugat: „Dieselul nu este doar o problemă europeană, este o problemă globală. Chiar este.”

Amrita Sen, analist șef de petrol la Energy Aspects, a declarat că „motorina este de departe cel mai grav afectată” dintre produsele petroliere, deoarece Europa importă aproape 1 milion de barili pe zi de motorină rusească, iar lumea a intrat în război cu stocuri scăzute.

Între timp, Jeremy Weir, directorul executiv al traderului Trafigura, cu sediul în Singapore, a declarat că 2-2,5 milioane de barili de petrol rusesc vor dispărea de pe piața globală, cantitate împărțită între țiței și produse rafinate. „Piața motorinei este extrem de strânsă. Va deveni mai strânsă”, a spus el.

Săptămâna trecută, cei mai mari comercianți de energie din Europa au cerut guvernelor și băncilor centrale să ofere sprijin de urgență pentru lichidități pentru a menține funcționarea piețelor de gaze și energie, deoarece fluctuațiile bruște ale prețurilor declanșate de criza din Ucraina au creat tensiuni asupra tranzacțiilor cu mărfuri.

Motorina este deja mult mai scumpă

Declarațiile luate de Financial Times traderilor de top explică așadar realitatea de la pompă, pe care o vede orice român. Motorina s-a scumpit mult mai mult decât benzina. După ultimele evoluții ale prețurilor, la o benzinărie din București, motorina a ajuns să coste 8,08 lei/litrul, iar benzina a rămas la 7,73 de lei.

Așadar, o diferență de 35 de bani pe litru care probabil se va menține dacă va rămâne deficitul actual de ofertă sau chiar se va accentua. Prețurile de la pompă reflectă cotațiile internaționale. Spre exemplu azi, potrivit datelor consultate de noi, cotațiile Platt’s Med, de referință pentru zona noastră, ajunseseră la 1.181 de dolari pe tona de motorină, în creștere cu 14,5 dolari față de ziua precedentă, în timp ce la benzină erau de 1.072, în scădere cu 14,5 dolari.

Situația de pe piața locală nu este simplă și poate fi și mai complicată. Cea mai mare rafinărie a țării, Petromidia, controlată de compania națională kazahă KazMunaygas, care anul trecut a produs mai mult diesel decât benzină, este în revizie până la începutul lunii aprilie. Petromidia primește țiței kazah, prin Marea Neagră. Rafinăria Petrom de la Brazi funcționează la capacitate, dar este de notorietate faptul că Petrom importă o parte din motorina pe care o vinde în stațiile proprii, la fel și un milion de tone de petrol pe an, din cele circa 4,5 pe care le rafinează. În România mai există rafinăria Petrotel, cea mai mică, controlată de grupul rus Lukoil, alimentată cu petrol rusesc tot prin Marea Neagră, care acum funcționează dar nu este clar ce se va întâmpla în viitor dacă se va impune un embargou asupra petrolului și/sau produselor rafinate din Rusia.

sursa: economica.net


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Comenzile ieftine din China vor veni cu taxe suplimentare pentru români. Pachetele sub 150 de euro vor fi taxate de la 1 ianuarie 2026

Rebecca Buzdugan

Publicat

în

Taxa fixă pentru coletele sub 150 de euro din afara UE. Cum vor fi afectate comenzile online ale românilor Parlamentul României a votat marți, 18 noiembrie 2025, legea care introduce o taxă fixă de 25 de lei pentru coletele cu valoare sub 150 de euro provenite din afara Uniunii Europene. Măsura, amânată de la termenul […]

Citește mai mult

Actualitate

PENSII 2025 | Pensionarii cu venituri mai mari de 3.000 de lei vor plăti CASS. Mulți se tem că pensia le va scădea considerabil și că statul le ia bani pe nedrept

Rebecca Buzdugan

Publicat

în

PENSII 2025 | Pensionarii cu venituri mai mari de 3.000 de lei vor plăti CASS. Mulți se tem că pensia le va scădea considerabil și că statul le ia bani pe nedrept Intrarea în vigoare a Legii nr. 141/2025, la 28 iulie 2025, a relansat o discuție sensibilă în spațiul public: cum se raportează statul […]

Citește mai mult

Actualitate

Val de praf saharian deasupra României, de vineri până duminică. Care sunt zonele afectate

Rebecca Buzdugan

Publicat

în

Val de praf saharian deasupra României, de vineri până duminică. Care sunt zonele vizate Un nor de praf saharian va afecta România în perioada 21 – 23 noiembrie, potrivit unui comunicat emis joi de Administrația Națională de Meteorologie (ANM). Meteorologii au explicat că circulația aerului din sector sud-vestic va favoriza avansul masei de aer încărcate […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea