MOTORINA ar putea fi raționalizată în Europa: „Lumea a intrat în război cu stocuri scăzute”
MOTORINA ar putea fi raționalizată în Europa: „Lumea a intrat în război cu stocuri scăzute”
La nivel european și chiar global piețele sunt într-un deficit de motorină, de aceea acest combustibil se scumpește accentuat. Traderii mari vorbesc despre un “deficit sistemic” și nu se sfiesc să enunțe o posibilă raționalizare a acestui carburant în Europa, mai ales în situația în care livrările de petrol și produse rafinate din Rusia vor fi restricționate.
Piețele globale se confruntă cu o ofertă redusă de motorină în raport cu cererea, au avertizat marii traderi, Europa fiind cel mai expusă riscului unei penurii „sistemice” care ar putea duce la raționalizarea combustibilului în cazul în care livrările din Rusia ar fi oprite, arată un articol publicat de Financial Times, care a stat de vorbă cu șefii a trei mari comercianți de mărfuri la o conferință care a avut loc recent la Lausanne.
Ei au estimat că un volum zilnic de trei milioane de barili de petrol și produse rafinate nu ar mai ajunge pe piață dacă s-ar impune un embargou asupra livrărilor din Rusia, drept represalii după agresiunea asupra Ucrainei.
„Livrările de motorină sunt cele care îngrijorează pe toată lumea. Jumătate din importurile de motorină ale Europei vin din Rusia și jumătate din Orientul Mijlociu”, a declarat Russell Hardy, șeful comerciantului de petrol din Elveția Vitol. „Acel deficit sistemic de motorină există”, a spus el.
Importurile din Rusia reprezintă aproximativ 15% din consumul de motorină al Europei, iar rafinăriile de pe continent importă și petrol din Rusia pentru a produce carburanți pentru piața europeană.
Hardy a spus că schimbarea comportamentului de consum în Europa, prin care consumul de motorină a devenit mai mare decât cel de benzină, a contribuit la crearea penuriei de combustibil. El a adăugat că rafinăriile și-ar putea crește producția de motorină ca răspuns la prețurile mai mari din piață, în detrimentul altor produse derivate din petrol, pentru a susține aprovizionarea, dar a recunoscut că și raționalizarea este o posibilitate.
Torbjorn Tornqvist, co-fondator și președinte al Gunvor Group, trader global cu sediul în Elveția, a adăugat: „Dieselul nu este doar o problemă europeană, este o problemă globală. Chiar este.”
Amrita Sen, analist șef de petrol la Energy Aspects, a declarat că „motorina este de departe cel mai grav afectată” dintre produsele petroliere, deoarece Europa importă aproape 1 milion de barili pe zi de motorină rusească, iar lumea a intrat în război cu stocuri scăzute.
Între timp, Jeremy Weir, directorul executiv al traderului Trafigura, cu sediul în Singapore, a declarat că 2-2,5 milioane de barili de petrol rusesc vor dispărea de pe piața globală, cantitate împărțită între țiței și produse rafinate. „Piața motorinei este extrem de strânsă. Va deveni mai strânsă”, a spus el.
Săptămâna trecută, cei mai mari comercianți de energie din Europa au cerut guvernelor și băncilor centrale să ofere sprijin de urgență pentru lichidități pentru a menține funcționarea piețelor de gaze și energie, deoarece fluctuațiile bruște ale prețurilor declanșate de criza din Ucraina au creat tensiuni asupra tranzacțiilor cu mărfuri.
Motorina este deja mult mai scumpă
Declarațiile luate de Financial Times traderilor de top explică așadar realitatea de la pompă, pe care o vede orice român. Motorina s-a scumpit mult mai mult decât benzina. După ultimele evoluții ale prețurilor, la o benzinărie din București, motorina a ajuns să coste 8,08 lei/litrul, iar benzina a rămas la 7,73 de lei.
Așadar, o diferență de 35 de bani pe litru care probabil se va menține dacă va rămâne deficitul actual de ofertă sau chiar se va accentua. Prețurile de la pompă reflectă cotațiile internaționale. Spre exemplu azi, potrivit datelor consultate de noi, cotațiile Platt’s Med, de referință pentru zona noastră, ajunseseră la 1.181 de dolari pe tona de motorină, în creștere cu 14,5 dolari față de ziua precedentă, în timp ce la benzină erau de 1.072, în scădere cu 14,5 dolari.
Situația de pe piața locală nu este simplă și poate fi și mai complicată. Cea mai mare rafinărie a țării, Petromidia, controlată de compania națională kazahă KazMunaygas, care anul trecut a produs mai mult diesel decât benzină, este în revizie până la începutul lunii aprilie. Petromidia primește țiței kazah, prin Marea Neagră. Rafinăria Petrom de la Brazi funcționează la capacitate, dar este de notorietate faptul că Petrom importă o parte din motorina pe care o vinde în stațiile proprii, la fel și un milion de tone de petrol pe an, din cele circa 4,5 pe care le rafinează. În România mai există rafinăria Petrotel, cea mai mică, controlată de grupul rus Lukoil, alimentată cu petrol rusesc tot prin Marea Neagră, care acum funcționează dar nu este clar ce se va întâmpla în viitor dacă se va impune un embargou asupra petrolului și/sau produselor rafinate din Rusia.
sursa: economica.net
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Victimele tentativelor de omor sau familiile celor uciși vor primi asistență juridică gratuită şi compensații financiare de la statul român. Alte modificări legislative
Victimele tentativelor de omor sau familiile celor uciși vor primi asistență juridică gratuită şi compensații financiare de la statul român. Alte modificări legislative Președintele Klaus Iohannis a semnat luni, 4 noiembrie 2024, decretul prin care victimele unei tentative de omor sau familia celui ucis, au dreptul la asistență juridică gratuită şi la compensații financiare. Este […]
Secțiune Articole Similare
-
Sportacum 4 zile
Metalurgistul Cugir – Avântul Reghin 1-1 (1-0) | „Roș-albaștrii”, remiză cu gust de eșec!
-
Curier Județeanacum 3 zile
FOTO | Absolvenţii promoţiei din 1974, revedere emoţionantă după 50 de ani de la terminarea Liceul Industrial Nr.1 din Blaj
-
Ştirea zileiacum 3 zile
La 2 noiembrie 1784: Izbucnea marea răscoală țărănească din Transilvania condusă de Horea, Cloșca și Crișan, cea mai importantă ridicare la luptă a populației românești din Evul Mediu
-
Actualitateacum 2 zile
Vouchere sociale 2025-2027. Ce valoare vor avea și cum se acordă
-
Curier Județeanacum 3 zile
FOTO | Șahiștii CSM Unirea Alba Iulia învingători la concursul de șah blitz „Cupa Rotary”, ediția a 8-a
-
Ştirea zileiacum o zi
4 noiembrie 1715: Austriecii pun piatra de temelie a Cetăţii Alba Iulia, devenită astăzi polul turistic al județului Alba