MOTORINA ar putea fi raționalizată în Europa: „Lumea a intrat în război cu stocuri scăzute”
MOTORINA ar putea fi raționalizată în Europa: „Lumea a intrat în război cu stocuri scăzute”
La nivel european și chiar global piețele sunt într-un deficit de motorină, de aceea acest combustibil se scumpește accentuat. Traderii mari vorbesc despre un “deficit sistemic” și nu se sfiesc să enunțe o posibilă raționalizare a acestui carburant în Europa, mai ales în situația în care livrările de petrol și produse rafinate din Rusia vor fi restricționate.
Piețele globale se confruntă cu o ofertă redusă de motorină în raport cu cererea, au avertizat marii traderi, Europa fiind cel mai expusă riscului unei penurii „sistemice” care ar putea duce la raționalizarea combustibilului în cazul în care livrările din Rusia ar fi oprite, arată un articol publicat de Financial Times, care a stat de vorbă cu șefii a trei mari comercianți de mărfuri la o conferință care a avut loc recent la Lausanne.
Ei au estimat că un volum zilnic de trei milioane de barili de petrol și produse rafinate nu ar mai ajunge pe piață dacă s-ar impune un embargou asupra livrărilor din Rusia, drept represalii după agresiunea asupra Ucrainei.
„Livrările de motorină sunt cele care îngrijorează pe toată lumea. Jumătate din importurile de motorină ale Europei vin din Rusia și jumătate din Orientul Mijlociu”, a declarat Russell Hardy, șeful comerciantului de petrol din Elveția Vitol. „Acel deficit sistemic de motorină există”, a spus el.
Importurile din Rusia reprezintă aproximativ 15% din consumul de motorină al Europei, iar rafinăriile de pe continent importă și petrol din Rusia pentru a produce carburanți pentru piața europeană.
Hardy a spus că schimbarea comportamentului de consum în Europa, prin care consumul de motorină a devenit mai mare decât cel de benzină, a contribuit la crearea penuriei de combustibil. El a adăugat că rafinăriile și-ar putea crește producția de motorină ca răspuns la prețurile mai mari din piață, în detrimentul altor produse derivate din petrol, pentru a susține aprovizionarea, dar a recunoscut că și raționalizarea este o posibilitate.
Torbjorn Tornqvist, co-fondator și președinte al Gunvor Group, trader global cu sediul în Elveția, a adăugat: „Dieselul nu este doar o problemă europeană, este o problemă globală. Chiar este.”
Amrita Sen, analist șef de petrol la Energy Aspects, a declarat că „motorina este de departe cel mai grav afectată” dintre produsele petroliere, deoarece Europa importă aproape 1 milion de barili pe zi de motorină rusească, iar lumea a intrat în război cu stocuri scăzute.
Între timp, Jeremy Weir, directorul executiv al traderului Trafigura, cu sediul în Singapore, a declarat că 2-2,5 milioane de barili de petrol rusesc vor dispărea de pe piața globală, cantitate împărțită între țiței și produse rafinate. „Piața motorinei este extrem de strânsă. Va deveni mai strânsă”, a spus el.
Săptămâna trecută, cei mai mari comercianți de energie din Europa au cerut guvernelor și băncilor centrale să ofere sprijin de urgență pentru lichidități pentru a menține funcționarea piețelor de gaze și energie, deoarece fluctuațiile bruște ale prețurilor declanșate de criza din Ucraina au creat tensiuni asupra tranzacțiilor cu mărfuri.
Motorina este deja mult mai scumpă
Declarațiile luate de Financial Times traderilor de top explică așadar realitatea de la pompă, pe care o vede orice român. Motorina s-a scumpit mult mai mult decât benzina. După ultimele evoluții ale prețurilor, la o benzinărie din București, motorina a ajuns să coste 8,08 lei/litrul, iar benzina a rămas la 7,73 de lei.
Așadar, o diferență de 35 de bani pe litru care probabil se va menține dacă va rămâne deficitul actual de ofertă sau chiar se va accentua. Prețurile de la pompă reflectă cotațiile internaționale. Spre exemplu azi, potrivit datelor consultate de noi, cotațiile Platt’s Med, de referință pentru zona noastră, ajunseseră la 1.181 de dolari pe tona de motorină, în creștere cu 14,5 dolari față de ziua precedentă, în timp ce la benzină erau de 1.072, în scădere cu 14,5 dolari.
Situația de pe piața locală nu este simplă și poate fi și mai complicată. Cea mai mare rafinărie a țării, Petromidia, controlată de compania națională kazahă KazMunaygas, care anul trecut a produs mai mult diesel decât benzină, este în revizie până la începutul lunii aprilie. Petromidia primește țiței kazah, prin Marea Neagră. Rafinăria Petrom de la Brazi funcționează la capacitate, dar este de notorietate faptul că Petrom importă o parte din motorina pe care o vinde în stațiile proprii, la fel și un milion de tone de petrol pe an, din cele circa 4,5 pe care le rafinează. În România mai există rafinăria Petrotel, cea mai mică, controlată de grupul rus Lukoil, alimentată cu petrol rusesc tot prin Marea Neagră, care acum funcționează dar nu este clar ce se va întâmpla în viitor dacă se va impune un embargou asupra petrolului și/sau produselor rafinate din Rusia.
sursa: economica.net
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Cum va fi VREMEA până în ajun de Crăciun: Temperaturi normale pentru această perioadă, în preajma sărbătorilor. Prognoza METEO de la ANM, pentru următoarele 4 săptămâni
Cum va fi VREMEA până în ajun de Crăciun: Temperaturi normale pentru această perioadă, în preajma sărbătorilor. Prognoza METEO de la ANM, pentru următoarele 4 săptămâni Meteorologii ANM au publicat vineri, 22 noiembrie 2024, estimările pentru următoarea lună, oferind primele indicii despre cum va fi vremea în preajma sărbătorilor de iarnă. Conform prognozei, săptămâna de […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
21 noiembrie: Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Ovidenia, prima sărbătoare de la începutul Postului Crăciunului
-
Opinii - Comentariiacum o zi
21 noiembrie, Ziua Mondială a Salutului. Cel mai popular cuvânt de salut este „Hello”
-
Ştirea zileiacum 4 zile
PROGRAMUL zilei de 1 decembrie 2024, Ziua Națională, la Alba Iulia: Paradă militară, concert Andra și focuri de artificii
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
21 Noiembrie: Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Tradiţii şi superstiţii de Sărbătoarea Luminii
-
Opinii - Comentariiacum 4 zile
19 noiembrie: Ziua internațională a BĂRBATULUI. Tradiții în lume specifice sărbătorii
-
Ştirea zileiacum 2 zile
21 noiembrie: Zece ani de la tragedia aviatică de la Mălâncrav. Ziua când Alba Iulia a pierdut un tânăr pilot căpitan