Guvernul vrea să introducă TELEMUNCA. Persoanele care vor lucra în acest regim ar urma să beneficieze de drepturi egale cu salariații care lucrează la sediul/punctele de lucru ale angajatorului
Salariatul care lucrează în regim de telemuncă beneficiază de drepturi egale cu salariații care lucrează la sediul/punctele de lucru ale angajatorului, inclusiv cu privire la formarea profesională și drepturile colective, iar angajatorul are obligația de a respecta dreptul la viața privată a acestuia, de a-i compensa costurile, inclusiv pentru asigurarea comunicării și suportul tehnic și de a preveni izolarea sa de restul salariaților, relevă o analiză juridică.
O persoană care lucrează prin teleworking va fi definită ca “orice persoană care lucrează de la distanță folosind tehnologia informației, în cadrul unui contract de muncă în care activitatea care ar putea fi efectuată și la sediul/spațiile angajatorului, este efectuată în mod regulat în afara sediului/spațiilor respective”.
Persoanele care vor lucra în regim de teleworking ar urma să beneficieze de aceleași drepturi, garantate prin legislația și prin contractele colective aplicabile, ca și persoanele similare care prestează activități în sediul angajatorului. Angajatorul va fi răspunzător pentru luarea masurilor necesare, în special în ceea ce privește software-ul, pentru a asigura protecția datelor utilizate și prelucrate de persoana care lucrează în regim de teleworking în scop profesional.
Prevederile Acordului Cadru asupra Telemuncii Telemunca este definită ca o formă de organizare și/ sau de prestare a muncii de către un salariat, cu regularitate, în afara sediilor sau punctelor de lucru ale angajatorului, prin folosirea mijloacelor informatice, muncă ce ar putea fi prestata și la sediul sau punctele de lucru ale angajatorului.
Probabil cel mai utilizat spațiu pentru telemuncă este chiar locuința salariatului, însă definiția nu exclude orice alte locații unde salariatul ar putea avea acces la mijloacele informatice necesare și unde s-ar putea asigura condițiile corespunzătoare de protecție a datelor și securitate și sănătate în muncă, după cum vom vedea mai jos.
Telemunca trebuie să aibă întotdeauna un caracter consensual, neputând fi impusă de angajator, fiind agreată de comun acord fie la încheierea contractului individual de muncă fie, ulterior, prin semnarea unui act adițional. Salariatul care lucrează în regim de telemuncă beneficiază de drepturi egale cu salariații care lucrează la sediul/punctele de lucru ale angajatorului, inclusiv cu privire la formarea profesională și drepturile colective.
În plus, având în vedere specificul telemuncii, care presupune realizarea unor sarcini de serviciu prin intermediul mijloacelor informatice, sunt stabilite prevederi specifice privind responsabilitatea angajatorului de a lua măsurile necesare, în special cu privire la software-ul folosit, pentru protecția datelor folosite și procesate de salariat, precum și cu privire la comunicarea regulilor specifice și restricțiilor de care ar putea fi ținut salariatul (de exemplu restricții cu privire la rețelele de internet folosite sau cu privire la folosirea echipamentului pus la dispoziție).
La rândul său, salariatul este ținut să respecte aceste reguli stabilite de angajator, sub sancțiuni specifice raporturilor de muncă din fiecare țară. Mai mult de atât, este prevăzută regula că angajatorul are obligația de a respecta dreptul la viața privată a salariatului, astfel încât orice mijloc de monitorizare folosit de angajator trebuie să fie proporțional cu obiectivele urmărite.
Toate regulile privind echipamentele folosite în îndeplinerea telemuncii de către salariat trebuie stabilite înainte de începerea propriu-zisă a telemuncii. Ca regulă, angajatorul este responsabil cu furnizarea, instalarea și mentenanța echipamentelor necesare, cu excepția situației în care salariatul folosește echipamentul propriu.
În plus, angajatorul este obligat să compenseze costurile determinate în mod direct de telemuncă, cum ar fi cele cu privire la asigurarea comunicării, precum și a suportului tehnic necesar. Angajatorul este de asemenea obligat să asigure sănătatea și securitatea salariatului. Acesta poate verifica condițiile în care salariatul lucrează pentru a evalua îndeplinirea cerințelor legale de sănătate și securitate în muncă.
În situația în care salariatul lucrează de la domiciliu, este necesară aprobarea prealabilă a acestuia pentru efectuarea verificărilor. Organizarea timpului de lucru rămâne la latitudinea salariatului, dar în limitele stabilite de legislație, contractele colective, precum și de angajator. Spre exemplu, se poate avea în vedere că în anumite momente ale zilei să fie disponibili toți salariații, mai ales când se lucrează pe proiecte care implică o colaborare a salariaților.
Regulile privind norma de lucru și standardele de performanță trebuie să fie similare cu cele ale angajaților comparabili care lucrează la sediul/punctele de lucru ale angajatorului. Într-un final, Angajatorul trebuie să ia măsuri pentru a preveni izolarea salariatului de restul salariaților, prin asigurarea de oportunități regulate de a se întâlni cu colegii și prin accesul la informații.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Bărbat urmărit internațional depistat în Alba: Pe numele său era emis un mandat european de arestare de către autoritățile din Grecia
Bărbat urmărit internațional depistat în Alba: Pe numele său era emis un mandat european de arestare de către autoritățile din Grecia Un bărbat urmărit internațional a fost depistat în Alba. Pe numele său era emis un mandat european de arestare de către autoritățile din Grecia. Citește și: FOTO | Bărbat din Alba, urmărit internațional de […]
Anul școlar 2025-2026 | Se menține bursa de 700 de lei pentru mamele minore, iar directorii vor preda doar jumătate de normă
Anul școlar 2025-2026 | Se menține bursa de 700 de lei pentru mamele minore, iar directorii vor preda doar jumătate de normă Guvernul României a inclus, în pachetul de măsuri fiscale, şi o serie de amendamente cu impact direct asupra sistemului de Educaţie. Mamele minore, care frecventează cursurile, vor beneficia în continuare de bursă de […]
Titularizare 2025 | Fără 10 în 2025 în Alba, doar 44,4 % dintre candidați au obținut note peste 7 la proba scrisă
Titularizare 2025 | Fără 10 în 2025 în Alba, doar 44,4 % dintre candidați au obținut note peste 7 la proba scrisă Rezultatele inițiale de la proba scrisă a examenului de titularizare 2025 din Alba, publicate marți, 22 iulie, indică faptul că 44% dintre candidați au obținut note peste 7. Citește și: Rezultate Titularizare 2025: […]