FOTO| Zona istorică protejată din Aiud va fi reabilitată și va avea piste de biciclete, spaţii verzi și centru media: Licitația, lansată în SEAP
FOTO| Zona istorică protejată din Aiud va fi reabilitată și va avea piste de biciclete, spaţii verzi și centru media: Licitația, lansată în SEAP
Primăria municipiului Aiud dorește revitalizarea zonei centrale istorice a orașului prin punerea în valoare a cetăţii, reamenajarea circulaţiei în jurul acesteia, piste de biciclete, piaţete, spaţii verzi şi pietonale și un centru media.
Primăria municipiului Aiud a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice o licitație pentru servicii privind verificarea tehnică de calitate a Proiectului Tehnic şi a Detaliilor de Execuţie pentru obiectivul de investiţie „Reabilitare zona centrală protejată, municipiul Aiud, judeţ Alba”
Valoarea totală estimată a investiției este de 46.218,49 lei, fără TVA.
Prezentul proiect privind obiectivul de investiții reabilitare zona centrală protejată, Municipiul Aiud înglobează următoarele categorii de lucrări și construcții:
– sisteme de circulație auto, permanente și accidentale (inveliș asfaltic și dale trafic auto)
– stații pentru transportul în comun
– sisteme pentru trafic pietonal și pentru biciclete + stație închiriere (dale piatră distincte sau înveliș asfaltic)
– parcari publice convenționale (pavaje dale specifice)
– parcări publice cu stații de incărcare autuvehicole electrice
– piețe publice (pavaje dale piatra naturală)
– spații verzi amenajate, amenajare peisagistică a spațiului public
– amfiteatru în aer liber (structură de beton aparent)
– grup sanitar public subteran (structura beton armat, hidroizolații)
– centru expo – media, spațiu tehnic (structură metalică cu închideri ușoare)
– fântâna decorativă, oglinda de apă (bazin de beton armat), bănci elevate
– evidențiere in situ ziduri dezvelite în urma săpăturilor arheologice, protejate de o structură de grinzi de metal și sticlă, circulabilă
– iluminat public și arhitectural inteligent
– mobilier urban simplu, inteligent sau care necesită montaj
– echipare tehnico – edilitară specifică funcțiunilor
În propunerile prezentei documentații s-a făcut raportarea la aliniamentul zidurilor ce aparțin sistemului de fortificație a Cetății Aiudului cu intenția de a genera o zonă publică vie, atractivă, complexă, pentru întâlniri, spectacole, expoziții în aer liber, târguri, promenade, odihnă, spații de destindere, de agrement pentru vârstnici, adulți, copii și nu în ultimul rând zone amenajate peisagistic. Transversal, s-a propus executarea în trepte a unui amfiteatru și punerea în valoare a unor urme de clădiri adiacente zidului Cetății, aduse la lumină în urma săpăturilor arheologice.
Aceste propuneri urmăresc includerea atmosferei istorice cu respectarea legislației de protecție a monumentelor istorice. Conceptul contemporan și minimalist al proiectului conturează un spațiu public modern care complementează și pune în valoare Cetatea Aiud, făcând o trecere domoală între elementele de patrimoniu ale Cetății și zonele construite, adiacente.
Situația existentă nu mai corespunde conceptului modern de centru istoric și nu mai răspunde nevoilor actuale ale cetățeanului ca actor urban. Situația existentă a reprezentat motivul proiectului, unul dintre obiectivele acestuia fiind acela de a utiliza cât mai eficient spațiul public, de a veni în ajutorul utilizatorilor acestuia și de a elimina zonele reziduale din oraș, zone ce reprezintă un factor negativ atât din punct de vedere vizual, cât și funcțional.
De aceea s-au definit mai multe tipuri de utilizare a spațiului public, în funcție de nevoi, după cum urmează:
-circulații carosabile, ce permit accesul tuturor vehiculelor în zonă (DN 1, str. Transilvaniei, str. Iuliu Maniu, str. Băilor, str. Avram Iancu, str. Bethlen Gabor).
-circulații accidental carosabile (acestea au fost propuse pe latura de sud și est a cetatii, din piața Cuza-Voda). Ele au rolul de a deservi construcțiile situate în această zonă, prin permiterea accesului în situații de urgență – ambulanța, pompieri – și de asemena permiterea accesului riveranilor, autovehiculelor de salubritate și a aprovizionării diverselor funcțiuni comerciale sau economice din zona.
-circulație cu bicicleta – piste de biciclete, care preia direcțiile din proiectul existent în cadrul primăriei. Acestea au fost amplasate cât mai optim în relație cu zonele carosabile și pietonale, pentru a facilita deplasarea cu bicicleta, și pentru a minimiza riscul accidentelor în trafic. Astfel, pe toate străzile cuprinse în Zona Centrală Protejată s-au propus piste de biciclete cu dublu sens, dispuse separat de carosabil, sistemul acestora putând fi continuat și în exteriorul zonei.
-spații publice bine definite (piețe, scuaruri), spații care deservesc unor dotări, funcțiuni sau activități clare, amplasate în zonele de interes maxim. Astfel s-au identificat:
-Piața Cetății (adiacent Turnului Măcelarilor),
-Piața Consiliul Europei (piața multifuncțională),
-Piața Primăriei (adiacentă primăriei Aiudului),
-Piața Mică (la intersecția dintre DN1 și str. Simion Bărnuțiu),
-Piața Catedralei (în fața Bisericii Ortodoxe),
-Scuarul Liceului Bethlen (la sud de liceul Bethlen).
-circulații pietonale – trotuare, care face legatura directă între spațiile publice menționate mai sus, și facilitează accesul pietonal în toata zona centrală istorică, ușurând astfel deplasarea pietonilor în cadrul zonei centrale. Acest sistem cuprinde atât zonele pietonale amplasate de-a lungul fronturilor construite (trotuare), dar și culoarele pietonale mai largi (promenade), definite în cadrul noului proiect.
Atât spațiile publice cât și circulațiile pietonale au fost realizate și gândite astfel încât să permită desfășurarea diverselor activitați specifice unei zone centrale istorice (terase în aer liber, recreere, evenimente culturale, concerte, târguri, expoziții, comerț ambulant etc.).
-sistemul de spații verzi, (compus din zone verzi speciale din spațiul public amenajate peisagistic, din zone verzi aflate de-a lungul străzilor, aliniamente de arbori plantați în alveole, etc.), capătă un rol important în cadrul proiectului, având scopul principal de a pune în evidență cetatea Aiudului. Acest lucru este realizat prin amplasarea unor zone cu iarbă și vegetație decorativă din familia gramineelor în vecinătatea zidurilor, pentru a crea un contrast interesant între cadrul natural și cel construit istoric. De asemenea, propunerea unor plantații de aliniament are rolul de a direcționa privirea către obiectivele principale și de a face mai plăcută experiența utilizării spațiului public, atât din punct de vedere al confortului fizic (umbra) cât și al confortului psihic. Plantațiile de aliniament vor avea și rolul de a diminua impactul circulației auto în zonă, și au fost propuse de asemenea în relație cu spațiile de parcare, conform normelor.
-zonele de parcare au un rol esențial în buna funcționare a spațiului public. De aceea proiectul a studiat și această problemă, amenajând corespunzator atât din punct de vedere funcțional cât și estetic, zone de parcare adiacente strazilor, care să deservească atât riveranilor, vizitatorilor, turiștilor, cât și dotărilor de interes public (primărie, poliție, pompieri, unitați de invațămant, de cult, comeriale, bancare, etc.). S-au propus 152 locuri de parcare, acestea fiind distribuite uniform de-a lungul circulațiilor carosabile. S-au propus 2 locuri de parcare pentru autobuze turistice pe strada Iuliu Maniu, nouă stații de încărcare pentru vehicole electrice și, de asemenea, s-au amenajat corespunzator stațiile de autobuz de pe DN1.
Toate aceste tipuri de utilizări ale spațiului public au fost gândite astfel încât zona istorică centrală a Aiudului să devină un mecanism funcțional din punct de vedere al diverselor tipuri de deplasare, dar de asemenea să capete un caracter atractiv pentru cei care nu vor doar să traverseze zona, ci vor să petreacă timpul liber aici, beneficiând de diversele tipuri de activități ce se regăsesc în aceste spații.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Ştirea zilei
VIDEO | Recepția lucrărilor la Transapuseana, cel mai scump drum județean din România, se va realiza în 25 noiembrie
VIDEO | Recepția lucrărilor la Transapuseana, cel mai scump drum județean din România, se va realiza în 25 noiembrie Procedurile birocratice legate de recepția lucrărilor la drumul județean DJ 107 I, cunoscut sub numele de „Transapuseana” au fost soluționate, urmând ca recepția oficială să fie făcută în data de 25 noiembrie 2024, potrivit declarațiilor vicepreședintelui […]
Secțiune Articole Similare
-
Sportacum 3 zile
Metalurgistul Cugir – Avântul Reghin 1-1 (1-0) | „Roș-albaștrii”, remiză cu gust de eșec!
-
Curier Județeanacum 2 zile
FOTO | Absolvenţii promoţiei din 1974, revedere emoţionantă după 50 de ani de la terminarea Liceul Industrial Nr.1 din Blaj
-
Ştirea zileiacum 3 zile
La 2 noiembrie 1784: Izbucnea marea răscoală țărănească din Transilvania condusă de Horea, Cloșca și Crișan, cea mai importantă ridicare la luptă a populației românești din Evul Mediu
-
Opinii - Comentariiacum 5 zile
Mesaje de Halloween în limba engleză. Texte pentru Sms-uri și urări „înfricoșătoare”
-
Actualitateacum o zi
Vouchere sociale 2025-2027. Ce valoare vor avea și cum se acordă
-
Curier Județeanacum 2 zile
FOTO | Șahiștii CSM Unirea Alba Iulia învingători la concursul de șah blitz „Cupa Rotary”, ediția a 8-a