Rămâi conectat

Politică Administrație

Deponenţii la CEC pentru autoturisme Dacia vor fi despăgubiţi

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

daciaCamera Deputaţilor, cameră decizională, a adoptat marţi, 4 februarie 2014, cu numai 3 voturi „împotrivă”, proiectul de lege privind despăgubirea persoanelor fizice care au constituit depozite la Casa de Economii şi Consemnaţiuni (actualmente CEC Bank) înainte de anul 1990 şi şi-au transferat aceste depozite la BRD – Groupe Société Générale în anul 1991, în vederea achiziţionării de autoturisme Dacia. Proiectul completează prevederile OUG 156/2007 privind despăgubirea persoanelor fizice care au constituit depozite la CEC SA în vederea achiziţionării de autoturisme. Potrivit raportului Comisiei de buget, despăgubirile se acordă atât pentru perioada depozitului constituit la CEC SA, cât şi pentru perioada depozitului constituit la BRD, după cum urmează: pentru persoanele care au depus sume de bani la CEC SA înainte de data de 1 ianuarie 1990, calculul sumelor se va face cu raportare la data de 1 ianuarie 1990, până la data de 31 decembrie 2013; pentru persoanele care au depus sume de bani la CEC după data de 1 ianuarie 1990, calculul sumelor se va face cu raportare la data efectuării depunerii la CEC, până la data de 31 decembrie 2013. De asemenea, modul de calcul al valorii totale a despăgubirilor prevăzute în OUG 156/2007, precum şi celelalte elemente necesare aplicării legii, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului în termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial.

  • Imediat după 1990, cu banii de maşină mai puteai cumpăra doar un televizor color

Contravaloarea unui autoturism Dacia 1300 înainte de 1989 pornea de la suma de 70.000 de lei (n.r. 30 – 35 de salarii de muncitor), maşina fiind mai scumpă cu dotări suplimentare. Mulţi dintre români au depus atunci un avans la CEC pentru a fi trecuţi pe o listă de aşteptare, deoarece pe vremea aceea pe porţile Uzinei de Autoturisme Piteşti nu ieşeau atâtea automobile câte se cereau. Au existat chiar persoane care au depus toată suma de 70.000 de lei, dar le-au prins evenimentele din Decembrie ’89 cu banii în bancă. La puţin timp după 1990, un autoturism Dacia a ajuns să coste peste 200.000 de lei (adică 100 de salarii), iar ritmul galopant al inflaţiei a făcut ca deponenţii la CEC să nu mai reuşească niciodată să-şi cumpere maşina visată, deşi făcuseră sacrificii ani sau poate zeci de ani în perioada comunistă ca să adune banii pentru Dacie. Eventual, cu acei bani puteai să cumperi în 1990 – 1991 un televizor color. Aşa se face că în 2007, pe când era deputat în Parlamentul României, actualul subsecretar de stat Nicolae Popa – director general adjunct al APDRP, s-a numărat printre iniţiatorii şi susţinătorii proiectelor de acte normative privind despăgubirea deponenţilor la CEC pentru autoturisme Dacia.

  • Proiectul a fost respins în anul 2011 de Senat, prima cameră sesizată

În perioada 2007 – 2008, au fost emise mai multe acte normative potrivit cărora persoanele care până la data de 15 februarie 1992 şi-au depus banii la CEC pentru achiziţionarea unui autoturism Dacia beneficiau de despăgubiri în titluri de stat emise în două tranşe. Valoarea totală a despăgubirii era, în banii de la acea vreme, de 760 de milioane de lei pentru circa 37.500 de deponenţi, beneficiind efectiv, a spus Nicolae Popa, circa 28.000 de deponenţi, care au primit 5.600 – 5.700 de euro, fiecare. După ce au văzut că deponenţii la CEC sunt băgaţi în seamă, persoanele care în 1991 şi-au trasferat banii la BRD au făcut presiuni pentru a beneficia, la rândul lor, de despăgubiri. Nicolae Popa
şi-a amintit că, la 17 ani de la transferarea sumelor depuse la CEC pentru Dacii, BRD trebuia să refacă baza de date cu deponenţii, iar înainte ca ultimele demersuri să se finalizeze, au venit alegerile parlamentare, iar proiectul nu a mai fost adus în dezbatere. În 2011, un alt proiect de lege a fost elaborat şi depus la Senat, dar a fost respins de către senatori în şedinţa din 27 aprilie 2011, după ce Consiliul Legislativ dăduse în 29 noiembrie 2010 aviz negativ.

  • BRD Alba nu a putut comunica situaţia deponenţilor din judeţ

Nicolae Popa a spus că la nivel naţional este vorba de aproximativ 2.500 de deponenţi care au constituit depozite la CEC înainte de anul 1990 şi şi-au transferat aceste depozite la BRD în anul 1991, în vederea achiziţionării de autoturisme Dacia, printre care ar putea fi şi 150 – 160 de deponenţi din judeţul Alba. Fostul parlamentar crede că valoarea despăgubirii se va situa tot în jurul valorii de 6000 de euro pentru fiecare deponent. Am solicitat conducerii Sucursalei Alba a BRD să ne comunice telefonic numărul exact al persoanelor care şi-au transferat banii de la CEC pentru achiziţionarea de autoturisme Dacia. Directoarea băncii a spus că nu ne poate oferi telefonic această situaţie, care există doar în arhivele băncii centrale.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Politică Administrație

Politică Administrație

Florin Roman, președinte al Comisiei de Administrație Publică a Camerei Deputatilor și vicelider al grupului PNL în Comisia de Muncă, în noul Parlament

Ziarul Unirea

Publicat

în

Florin Roman, președinte al Comisiei de Administrație Publică a Camerei Deputatilor și vicelider al grupului PNL în Comisia de Muncă, în noul Parlament Florin Roman va ocupa în perioada următoare funcția de președinte a Comisiei de Administrație Publică a Camerei Deputatilor și vicelider al grupului PNL în Comisia de Muncă. Citește și: Cum şi-au împărţit […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea