Cursele turistice cu Mocăniţa din Apuseni vor fi reluate. Programul şi traseul trenului folosit mai bine de 100 de ani de moţi
În România, termenul “Mocăniţă” a fost consacrat pentru trenurile cu aburi care circulau în ţară, în regiunile de munte, pe ecartament îngust de 760 milimetri. Trenul nu poate atinge o viteză mai mare de 15 km, astfel că timpul de parcurgere al traseului este considerabil.
Astfel de atracţii turistice sunt şi la Alba Iulia, unde este expusă o locomotivă restaurată a Mocăniţei, trenul care circula pe linia îngustă înainte de 90, dar şi la intrarea în Cîmpeni.
Mocăniţa Abrud – Câmpeni pleacă din nou la drum. Cursele regulate vor fi reluate din 5 iulie 2020 pe traseul în lungime de 11 kilometri.
Traseul cuprinde localităţile Abrud, Gura Roşiei, Cărpiniş şi Câmpeni. Această porţiune de drum este doar o mică parte din fostul traseu al Mocăniţei – unul foarte spectaculos de-a lungul văii Arieşului – care se întindea pe o distanţă de aproximativ 94 de kilometri, între Turda şi Abrud, inaugurat în anul 1912 şi care a funcţionat 85 de ani, până în 1997.
Trenul de epocă va circula în fiecare duminică şi luni până în 13 septembrie, pe ruta Abrud – Câmpeni atunci când se vor aduna cel puţin 20 de persoane. Acesta porneşte din gara Abrud la orele 10.00, 13.00 şi 16.00. Preţul pentru o cursă este de 30 de lei (dus/întors), pentru adulţi, respectiv 15 lei pentru copii (dus/întors). Capacitatea maximă este de 54 de locuri, iar călătoria durează 2,5 ore.
În Apuseni, linia ferată cu ecartament îngust a fost construită la începutul anilor 1900, Mocăniţa circulând între Turda şi Abrud. Viteza acesteia ajungea până la 40 de km pe oră şi avea 21 de staţii. Inaugurată în 1912, Mocăniţa Turda-Abrud avea să fie cea mai lungă linie CFI, cu ecartament de 760 mm. De la începutul secolului XX. s-a angajat în a transporta lemne, persoane şi alte bunuri pe Valea Arieşului, legând oraşul Turda de Câmpeni şi mai apoi de Abrud.
Circulând timp de 85 de ani, această Mocăniţă a avut roluri multiple, ajungând în scurt timp să fie un ”simbol” al văii, ”sufletul moţilor”, ceva ce reprezenta localnicii. În anul 1997 a urmat închiderea ei pe motive de nerentabilitate, urmând ca toată linia să fie lăsată în paragină şi a fost descompusă pe tronsoane de hoţii care au vândut-o la fier vechi. Segmentul de linie care nu a fost distrus în totalitate şi a putut fi repus în funcţiune a fost cel dintre Câmpeni şi Abrud.
Sursa: adevarul.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Ştirea zilei
Adio haos în trafic! Studiul care propune reorganizarea transportului în Alba Iulia: ,,Sistemul actual este ineficient”. Care sunt soluțiile
Adio haos în trafic! Studiul care propune reorganizarea transportului în Alba Iulia: ,,Sistemul actual este ineficient”. Care sunt soluțiile propuse Un studiu de oportunitate, realizat de o firmă din Cluj, pentru fundamentarea și stabilirea soluțiilor optime a gestiunii serviciului de transport public local în municipiul Alba Iulia arată că actualul sistem este ineficient, iar optimizările […]
Adolescent de 17 ani, REȚINUT de polițiști după ce și-a sechestrat iubita: Tânărul a bătut-o și amenințat-o în locuința din Alba Iulia
Adolescent de 17 ani, REȚINUT de polițiști după ce și-a sechestrat iubita: Tânărul a bătut-o și amenințat-o în locuința din Alba Iulia Un adolescent de 17 ani a fost reținut de polițiști după ce și-a sechestrat iubita. Tânărul a și bătut-o și amenințat-o în locuința din Alba Iulia. Potrivit IPJ Alba, la data de 24 […]
Marșul Unirii 2025, de Ziua Națională la Alba Iulia, organizat de George Simion: Traseul, modificat din cauza lucrărilor și a intrării prea mici la Poarta a III-a
Marșul Unirii 2025, de Ziua Națională la Alba Iulia, organizat de George Simion: Traseul, modificat din cauza lucrărilor și a intrării prea mici la Poarta a III-a Primăria Alba Iulia a avizat luni, 25 noiembrie 2025, Marșului Unirii, eveniment organizat de George Simion, președintele AUR, în fiecare an, de 1 Decembrie la Alba Iulia. Marșul […]
