Consiliul Concurenței, noi reguli pentru Bolt și Uber, servicii „ride-hailing”, dar și taxiuri. Ce propune instituția
Consiliul Concurenței, noi reguli pentru Bolt și Uber, servicii „ride-hailing”, dar și taxiuri. Ce propune instituția
Consiliul Concurenței propune impunerea unor standarde și reglementări pentru protejarea consumatorului de potențiale probleme ce pot apărea în contextul utilizării serviciilor de transport alternativ intermediate de platforme digitale („ride-hailing”), arată un comunicat al instituției.
Citește și: FOTO| Uber a ajuns la Alba Iulia. Cum puteți beneficia de 4 curse gratuite până la 11 lei
“Transparența tarifelor, algoritmii de preț, soluții de mobilitate urbană și lansarea unui cadru de dezbatere privind independența șoferilor sunt principalele aspecte analizate de Consiliul Concurenței în cadrul unei anchete sectoriale privind transportul alternativ de persoane.
Având în vedere că tariful final al unei curse este format din două componente, tariful standard și o componentă dinamică (un multiplicator determinat pe baza mai multor factori), Consiliul Concurenței recomandă ca toți utilizatorii aplicației (fie că sunt șoferi sau pasageri) să fie notificați prin aplicație și alte mijloace electronice referitor la orice modificare a tarifului (standard) – preț/km.
De asemenea, practica tarifelor standard diferențiate pe anumite intervale orare considerate „de vârf” poate reprezenta un comportament netransparent și potențial înșelător pentru pasageri. Ca urmare, autoritatea de concurență recomandă interzicerea acestui tip de comportament, multiplicatorul de tarif (care reflectă caracterul dinamic al tarifelor) reflectând eficient și transparent variația tarifului în funcție de condițiile existente la un anumit moment.
În privința modului de afișare a tarifului în cadrul aplicației, pasagerii ar trebui să aibă acces la anumite informații esențiale, care să le permită să ia decizii informate (ex. nivelul multiplicatorului de preț)”, arată comunicatul.
Totodată, Consiliul Concurenței propune ca și clienților să le fie pusă la dispoziție o interfață (principală sau opțională) cu marcarea zonelor de tarif dinamic, cum este cea pusă la dispoziție conducătorilor auto.
“O altă recomandare se referă la schimbarea politicii privind anularea curselor de către șoferi, la ora actuală existând o asimetrie de tratament din partea operatorilor platformelor față de șoferi, respectiv pasageri. Astfel, șoferii pot anula gratuit cursele, comparativ cu pasagerii care sunt taxați pentru anularea curselor. Aceasta poate conduce la situații inconfortabile pentru pasageri (ex. creșterea nejustificată a timpului de așteptare, imposibilitatea de a găsi o cursă în anumite condiții date etc.)”, mai arată instituția.
“Pentru a îmbunătăți serviciile de transport de persoane, autoritatea de concurență recomandă implementarea unei soluții de mobilitate urbană (incluzând și o aplicație mobilă), care să integreze, pe lângă serviciile de taxi și cele de transport alternativ, și alte opțiuni de transport urban. Aplicația ar putea oferi și opțiuni de plată pentru unele tipuri de servicii gestionate direct/indirect de autorități (ex. transportul public de suprafață, transportul subteran și chiar transportul feroviar – la nivel național). Implementarea unei astfel de aplicații necesită o abordare unitară la nivel national”, mai spune Consiliul Concurenței.
“În contextul tendinței tot mai multor state europene de a reglementa statutul șoferilor ca angajați, autoritatea de concurență propune alegerea unei soluții care să nu altereze modelul de afaceri specific serviciilor de transport alternativ și care să nu inhibe motivația operatorilor de platforme de a concura în mod real.
Astfel, Consiliul Concurenței propune lansarea unui cadru de dezbatere privind statutul șoferilor activi în transportul alternativ, având în vedere că protejarea independenței șoferilor este esențială pentru o bună funcționare a pieței” mai spune instituția.
Limitarea licențelor pentru taximetriști ar trebui ridicată
În ceea ce privește segmentul serviciilor de taxi, în general, politica autorităților locale privind numărul de autorizații de taxi eliberate nu s-a schimbat, cu toate că numărul șoferilor de ride-hailing a crescut. În același timp, o mare parte dintre șoferii de taxi au început să utilizeze aplicații integratoare (precum Free Now sau Star Taxi) pentru a își oferi serviciile.
Ca urmare, Consiliul Concurenței recomandă reevaluarea menținerii reglementărilor care limitează, în mod artificial, nivelul de concurență între serviciile de taxi și cele de transport alternativ, de exemplu statutul de serviciu public al serviciilor de taxi, limitarea numărului de autorizații, tariful reglementat și obligativitatea taximetriștilor de a colabora cu un dispecerat și de a plăti tariful aferent acestui serviciu.
Din analiza modelelor de afaceri ale principalelor platforme active pe piața din România, se constată că toți operatorii de transport alternativ sunt localizați, în realitate, în afara țării, având o prezență globală. În cazul Uber și Bolt, contravaloarea curselor este încasată direct de companiile din afara țării (Olanda, în cazul Uber, respectiv Estonia, în cazul Bolt), în timp ce entitățile de la nivel național au atribuții și drepturi limitate, încasând contravaloarea unor servicii (ex. pentru servicii de marketing) prestate către companiile din grup, din afara țării.
Ca urmare, autoritatea de concurență consideră că modul de funcționare al operatorilor de transport alternativ trebuie mai bine definit în cadrul reglementărilor, în condiții de transparență și legalitate (inclusiv în ceea ce privește conformarea la normele fiscale).
Segmentul serviciilor de transport alternativ este acoperit de trei jucători importanți: Uber, Bolt și Free Now, în optsprezece orașe din România, Uber și Bolt acoperind peste 90% din cursele efectuate și practicând niveluri apropiate ale tarifelor.
În ultimii ani, serviciile de ride-hailing au înregistrat creșteri de la trimestru la trimestru, cu o perioadă de scădere, în anul 2020, pe fondul pandemiei. Începând cu anul 2021, piața și-a revenit, ajungând la aproximativ 11 milioane de curse efectuate în trimestrul doi al anului trecut, comparativ cu 6 milioane de curse, în trimestrul doi din anul 2019, anterior reglementării pieței.
sursa: economica.net
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
NATO trimite în România Merops, arma care doboară dronele rusești. Cum va funcționa sistemul
NATO trimite în România Merops, arma anti-dronă care doboară dronele rusești. Cum va funcționa sistemul Polonia și România urmează să instaleze un sistem anti-dronă fabricat în SUA, cunoscut sub numele de Merops, pentru a detecta și neutraliza dronele rusești care au provocat îngrijorare pe flancul estic al NATO. Sistemul este suficient de mic pentru a […]
Diana Șoșoacă, audiată la Parchetul General: „Am imunitate absolută la nivel internațional, nu au voie nici să mă citeze”. Este cercetată pentru ultraj și alte infracțiuni
Diana Șoșoacă, audiată la Parchetul General: „Am imunitate absolută la nivel internațional, nu au voie nici să mă citeze” Eurodeputata Diana Șoșoacă, lidera formațiunii SOS România, s-a prezentat vineri la Parchetul General pentru a fi audiată în dosarul în care este acuzată de 11 infracțiuni, între care propagandă legionară și promovarea cultului persoanelor condamnate pentru […]
12 noiembrie 2025 | Miting de protest în Piața Victoriei din București și marș până la Piața Constituției: ,,Sărăcirea populației a devenit politică de stat”. Revendicările Blocului Național Sindical
12 noiembrie 2025 | Miting de protest în Piața Victoriei din București și marș până la Piața Constituției: ,,Sărăcirea populației a devenit politică de stat”. Revendicările Blocului Național Sindical Blocul Național Sindical (BNS) organizează miercuri, 12 noiembrie 2025, începând cu ora 10.00, un miting de protest în Piața Victoriei din București, urmat de un marș […]
