Cod Rutier 2023: Șoferii care circulă cu mașina, fără ITP valabil, riscă amenzi de până la 5.800 de lei
Cod Rutier 2023: Șoferii care circulă cu mașina, fără ITP valabil, riscă amenzi de până la 5.800 de lei
Noile modificări ale Codului Rutier au stabilit amenzi uriașe pentru șoferii care circulă, având ITP-ul expirat. Obligația de a efectua inspecția tehnică periodică revine persoanei care deține certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al mașinii.
De fapt, poliţiştii rutieri aplică două amenzi. Avand în vedere că înmatricularea autovehiculului este suspendată automat în momentul în care se constată că ITP-ul nu este valabil, agentul rutier va aplica două contravenţii: una pentru că se circulă fără ITP valabil şi încă una pentru că se suspendă înmatricularea. Conform Codului Rutier în vigoare, cele două amenzi cumulate pot avea valori cuprinse între 2.610 de lei şi 5.800 de lei, scrie e-juridic.ro.
Potrivit legislației, maşinile deţinute de persoane fizice sunt obligate să obţină un ITP valabil la fiecare doi ani. Autovehiculele care au o vechimae de 12 ani sau mai mult trebuie să treacă pe la verificare în fiecare an. În schimb, proprietarii de autoturisme noi trebuie să meargă la ITP o dată la trei ani.
De asemenea, autoturismele care sunt destinate transportului de persoane care au mai mult de opt locuri pe scaune (în afară de cel al şoferului), cele folosite pentru taximetrie sau pentru închiriere, precum și cele pentru școala auto care au, în afara locului şoferului, mai mult de 8 locuri trebuie să facă ITP-ul la fiecare şase luni (prima inspecţie se face după doar un an de zile, dar numai în cazul în care au fost noi la data primei înmatriculări în România).
Conducerea unei maşinii cu ITP-ul ieșit din termen reprezintă contravenţie, astfel că se sancționează cu o amendă între 9 şi 20 puncte. Cum punctul de amendă este de 145 lei, amenzile pentru un ITP care a expirat sunt cuprinse între 1.305 şi 2.900 lei. Cum expirarea ITP-ul duce automat la suspendarea înmatriculării, amenda crește cu încă 2.900 de lei, atât cât reprezintă sancțiunea pentru circularea cu o mașină a cărei înmatriculare este suspendată.
Conform Registrului Auto Român, problemele care pot apărea în urma inspecţiei tehnice periodice vor fi clasificate în trei categorii în funcţie de gravitatea problemei astfel: minore, majore şi periculoase. Vor putea trece de examenul ITP doar cele care au probleme minore.
În categoria problemelor minore se pot număra deficienţe care nu influenţează decisiv siguranţa autoturismului, şi automat a şoferului şi a pasagerilor.
Deficienţele majore sunt acele probleme care au o probabilitate ridicată de a diminua coeficientul de siguranţă al vehicolului, care au un impact direct asupra mediului şi prezintă un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic. Problemele periculoase sunt acelea care prezinta un risc ridicat asupra siguranţei rutiere şi care sunt dăunătoare pentru mediul înconjurător.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Datoria publică a României a crescut la 57,8% din PIB în luna mai 2025. Fiecare român, îndatorat cu 11.000 de euro
Datoria publică a României a crescut la 57,8% din PIB în luna mai 2025. Fiecare român, îndatorat cu 11.000 de euro După ani de zile în care România a împrumutat sume uriaşe de bani pentru investiţii, pensii şi salarii, statul este lovit de realitatea cruntă! Datoria publică a României creşte constant şi se apropie de […]
Cât costă metrul cub de lemn de foc în toamna 2025: Câți bani vor scoate românii din buzunar pentru încălzirea locuințelor la iarnă
Cât costă metrul cub de lemn de foc în toamna 2025: Câți bani vor scoate românii din buzunar pentru încălzirea locuințelor la iarnă Toamna 2025 a adus deja primele temperaturi scăzute, iar românii au început să își pregătească gospodăriile pentru sezonul rece. Lemnele de foc, cel mai utilizat combustibil pentru încălzire în mediul rural, au […]
Premierul Ilie Bolojan vrea produse românești în magazine, dar marile rețele se plâng de aprovizionare Premierul Ilie Bolojan i-a strâns pe șefii marilor magazine la discuții despre prețurile la alimente. Le-a cerut să promoveze mai mult produsele românești, inclusiv în magazinele din străinătate, dar patronii au spus că au o problemă: nu au flux constant […]