Cauzele oficiale ale tragediei aviatice din Apuseni: Erori umane de management al zborului și motoare înghețate
La aproape doi ani de la producerea accidentului de aviaţie, în care a fost implicată aeronava de tip BN-2A-27 Islander, înmatriculată YR-BNP, CIAS a făcut publice primele concluzii ale anchetei derulate în acest caz.
Concluzia este că givrajul (înghețul) la carburatoarele motoarelor aeronavei nu a permis pilotului să ridice avionul până la altitudinea necesară.
Pe de altă parte nu s-au detectat anomalii tehnice care să indice afectarea puterii motoarelor în condiţiile de testare. Se conturează astfel tot mai bine varianta unei evaluări eronate a factorilor de risc din partea experimentatului pilot Adrian Iovan, cel care a și decedat în urma accidentului. În momentul producerii tragediei aeronava era pilotată de către copilot, caruia îi lipsea experiența și antrenamentul pe acel tip de aeronavă.
Prin emiterea Raportului Final al investigaţiei privind siguranţa aviaţiei civile CIAS subliniză că nu s-a urmărit stabilirea de vinovaţi sau vinovăţii, ci că ancheta are ca unic obiectiv determinarea reală a cauzelor şi împrejurărilor care au dus la producerea accidentului şi emiterea unor recomandări de siguranţă, urmărind ca prin implementarea acestora să se prevină producerea unor evenimente similare.
Eugen Suciu, investigator în cadrul CIAS anunță concluziile raportului:
– conform regulamentelor internaționale suntem obligați să informăm toate statele care sunt posibil implicate. Statul de fabricație, Marea Britanie și cel de producere a mortoareleor, SUA. Apelăm la organismele de invesitage din aceste state.
– există un moment în care comandatul de echipaj comunică controlorului de trafic faptul că are probleme de givraj, dar fără a declara stare de urgență.
– la 14.35 pe radarul de control al controlorului de trafic s-a declanșat alarma ceea ce înseamnă că aeronava funcționa sub altitudinea minimă. Controlorul de trafic a luat legătura c comandantul și i-a cerut să crească altitudinea de zbor.
– comandantul comunică faptul că va intra în legătură cu FIT București. În acel moment aeronava nu va mai beneficia de control radar și pilotul își asigură responsabilitatea și că echipajul putea să își stabilească poziția. Asta era după ce trecuse Carpații Meridionali.
„E de remarcat că la 14.35.59, pe radarul de control al controlorului de trafic, pe consola lui, s-a declanşat alarma, ceea ce înseamnă că aeronava evolua sub altitudinea minimă de siguranţă în zonă. Controlorul de trafic a luat legătura cu aeronava, i-a cerut încă o dată comunicându-i starea de alertă să crească altitudinea de zbor a aeronavei. A intrat în legătură cu FIG Bucureşti. Următoarea agenţie a fost zona de control Sibiu, de unde a luat o situație meteorologică care era foarte bună. Dar trebuie să înţelegeţi că pe parcursul acestui zbor aeronava s-a confruntat cu un givraj nu la nivelul structurii, ci la nivelul carburatoarelor motoarelor, ceea ce a afectat puterea dezvoltată de motoare şi asta n-a permis aeronavei să atingă altitudinea de 11.000 de picioare”, a explicat Eugen Suciu, investigator CIAS.
„Ne confruntăm cu următoarea situație: la 14.42.03, comandantul comunica că va coborî la 2.400 m şi va intra în legătură cu centrul de informare a zborului, FIG Bucureşti. O asemenea decizie presupune că aeronava nu va mai beneficia de control radar şi pilotul îşi asigură responsabilitatea siguranţei navigaţiei aeriene. Acest lucru presupune că, în acest moment, echipajul îşi putuse stabili exact poziția, în raport cu reperele terestre, ceea ce înseamnă executarea unui zbor după reguli la vedere”, a mai spus anchetatorul. (BT)
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Ştirea zilei
VIDEO | ACCIDENT MORTAL: Un bărbat și-a pierdut viața după ce mașina pe care o conducea s-a răsturnat
Accident mortal: Un bărbat și-a pierdut viața după ce mașina pe care o conducea s-a răsturnat Un accident de circulație mortal s-a produs în prima parte a zilei de vineri, 6 iunie 2025. Citește și: FOTO | Accident MORTAL pe DX 16: O femeie a DECEDAT și alte două persoane au fost rănite după impactul […]
Introducerea CASS pe Sănătate la pensiile de peste 2.500 de lei, o lovitură pentru cei care au muncit o viaţă şi sunt sub pragul pensiei medii. Fost ministru: ”Este incorect, nedrept şi profund inuman”
Introducerea CASS pe Sănătate la pensiile de peste 2.500 de lei, o lovitură pentru cei care au muncit o viaţă şi sunt sub pragul pensiei medii. Fost ministru: ”Este incorect, nedrept şi profund inuman” Marius Budăi, fostul ministru al Muncii, a anunțat că se opune introducerii contribuţiei la sănătate pentru pensiile mai mari de 2.500 […]
FOTO | Tragedie CUMPLITĂ: O fetiță de 8 ani s-a ÎNECAT sub privirile îngrozite ale surorii sale mai mari
Tragedie cumplită: O fetiță de 8 ani s-a înecat sub privirile îngrozite ale surorii sale mai mari O fetiță de doar 8 ani s-a înecat, joi, 5 iunie 2025, în apele Crișului Negru. Alerta a fost dată, prin 112, în jurul orei 16.00, de un bărbat care se afla la pescuit cu fiul său, în […]