Cauzele accidentului de avion de la Vurpăr. Raportul final AIAS: Pilotul a apreciat incorect condițiile meteo
Cauzele accidentului de avion de la Vurpăr. Raportul final AIAS: Pilotul a apreciat incorect condițiile meteo
Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) a finalizat ancheta și a publicat raportul final de investigație în cazul accidentului de aviație civilă ce a avut loc în 15 mai 2020 în zona localității Vurpăr, comuna Vințu de Jos. Pilotul unei aeronave de mici dimensiuni a inaugurat un teren de zbor cu pista de decolare-aterizare perpendiculară pe direcţia văii râului Mureș.
Potrivit documentului, în ziua accidentului, pilotul împreună cu un pilot instructor au efectuat cinci zboruri pentru reluarea antrenamentului proprietarului aeronavei, dar şi pentru stabilirea particularităților privind desfăşurarea activităţii de zbor pe acest teren.
”După aproximativ două ore de la finalizarea acestor zboruri, pilotul a depus plan de zbor pentru a se deplasa la Timişoara. Înaintea decolării a verificat aeronava, cantitatea de combustibil din rezervoare și, în jurul orei 16.30 LT, a decolat în vederea executării zborului planificat. În timpul rulajului pentru decolare, aeronava nu a menținut axul pistei, aceasta a deviat către marginea din stânga pistei, pilotul forțând desprinderea de la sol. După desprindere, aeronava a urmat o traiectorie curbilinie spre stânga, ajungând la un moment dat pe o direcție de zbor opusă celei în care a decolat. În timpul zborului, aeronava a avut iniţial o traiectorie în urcare, după care a evoluat în coborâre până a lovit taluzul șoselei din partea de nord-est a terenului de zbor și a intrat în contact cu solul. În urma impactului, aeronava a fost distrusă. Pilotul (47 de ani la momentul accidentului – n.r.) a părăsit aeronava în siguranță și nu a necesitat îngrijiri medicale”, se precizează în raportul AIAS.
Conform datelor transmise de Administrația Națională de Meteorologie de la cea mai apropiată stație meteorolgică situată în Sebeș, la ora producerii accidentului, vântul a fost în rafale cu viteza medie de 6,9 m/s, din direcția VSV și viteza maximă la rafală de 8,8 m/s.
Pilotul a acționat comenzile prea rapid
”După începerea rulajului pentru decolare, aeronava a început să devieze spre marginea din stânga a terenului de zbor, pilotul nereușind să compenseze componenta laterală a vântului. După aproximativ 70 de metri, pentru a evita ieșirea din pistă, acesta a forțat desprinderea aeronavei de la sol cu o viteză mai mică decât cea recomandată.
Pilotul, după desprinderea aeronavei, a forțat urcarea cu o viteză apropiată de viteza limită pentru a trece peste obstacolul existent în stânga terenului (un gard), și astfel nu a fost posibilă efectuarea zborului orizontal necesar obținerii vitezei recomandate pentru trecere la zborul în urcare până la înălțimea de siguranță. După depășirea obstacolului, pilotul a încercat efectuarea unui viraj dreapta pentru a pune avionul «cu botul în vânt», acționând manșa și palonierul. Fără a aștepta să-i crească viteza, a acționat rapid și succesiv comenzile stânga-dreapta, în speranța că aeronava va răspunde la comenzi și va putea efectua virajul spre dreapta”, se mai precizează în document.
Aeronava a lovit acostamentul șoselei, fiind distrusă în urma impactului. Comisia de anchetă a stabilit că pilotul a fost surprins de evoluția aeronavei și nu a conștientizat situația în care se afla, acționând comenzile de manșă și palonier într-o succesiune rapidă, fără a aștepta producerea efectului comenzilor acționate, situație care a determinat imposibilitatea recuperării aeronavei din viraj.
De asemenea, viteza vântului s-a mărit, cel mai probabil peste viteza limită admisă, iar greutatea și centrajul lateral al aeronavei s-au modificat, în sensul că zborurile anterioare s-au efectuat cu 2 persoane, iar la momentul accidentului în aeronavă era un singur pilot în postul de pilotaj stânga. În final, s-a stabilit ca și cauză probabilă a producerii accidentului ”pierderea controlului aeronavei în procedura de decolare, pe fondul aprecierii incorecte a condițiilor meteo existente și a eficienței diminuate a comenzilor primare de zbor la viteză redusă”.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Ştirea zilei
VIDEO | Accident în Alba Iulia: Impact între o ambulanță SMURD și un BMW pe strada Cloșca
Accident în Alba Iulia: Impact între o ambulanță SMURD și un BMW pe strada Cloșca Un accident rutier a avut loc miercuri, în jurul orei 11.00, pe strada Cloșca din municipiul Alba Iulia. În evenimentul rutier au fost implicate o ambulanță SMURD și un autoturism marca BMW. DIn primele informații, șoferul BMW-ului ar fi ieșit […]
Rețelele de apă și canalizare extinse pe alte două străzi din Petrești: Licitație pentru atribuirea contractului de lucrări
Rețelele de apă și canalizare extinse pe alte două străzi din Petrești: Licitație pentru atribuirea contractului de lucrări Primăria Sebeș a lansat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) procedura de atribuire a contractului de lucrări necesare pentru extinderea rețelelor de apă și canalizare pe străzile Fagului și Cireșului din Petrești. Valoarea contractului propus este […]
Replici de arme din secolele XVII-XVIII achiziționate de Centrul Cultural Palatul Principilor: Vor fi folosite în spectacole de reconstituire istorică din Alba Iulia
Replici de arme din secolele XVII-XVIII achiziționate de Centrul Cultural Palatul Principilor: Vor fi folosite în spectacole de reconstituire istorică din Alba Iulia Centrul Cultural Palatul Principilor a achiziționat o serie de replici de arme din secolele XVII-XVIII care urmează să fie folosite în spectacole de reconstituire istorică din Alba Iulia. Valoarea totală a achiziției […]