Rămâi conectat

Ştirea zilei

Cauzele accidentului de avion de la Vurpăr. Raportul final AIAS: Pilotul a apreciat incorect condițiile meteo

Ziarul Unirea

Publicat

în

Cauzele accidentului de avion de la Vurpăr. Raportul final AIAS: Pilotul a apreciat incorect condițiile meteo

Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) a finalizat ancheta și a publicat raportul final de investigație în cazul accidentului de aviație civilă ce a avut loc în 15 mai 2020 în zona localității Vurpăr, comuna Vințu de Jos. Pilotul unei aeronave de mici dimensiuni a inaugurat un teren de zbor cu pista de decolare-aterizare perpendiculară pe direcţia văii râului Mureș.

Imagine Fest 2025

Potrivit documentului, în ziua accidentului, pilotul împreună cu un pilot instructor au efectuat cinci zboruri pentru reluarea antrenamentului proprietarului aeronavei, dar şi pentru stabilirea particularităților privind desfăşurarea activităţii de zbor pe acest teren.

”După aproximativ două ore de la finalizarea acestor zboruri, pilotul a depus plan de zbor pentru a se deplasa la Timişoara. Înaintea decolării a verificat aeronava, cantitatea de combustibil din rezervoare și, în jurul orei 16.30 LT, a decolat în vederea executării zborului planificat. În timpul rulajului pentru decolare, aeronava nu a menținut axul pistei, aceasta a deviat către marginea din stânga pistei, pilotul forțând desprinderea de la sol. După desprindere, aeronava a urmat o traiectorie curbilinie spre stânga, ajungând la un moment dat pe o direcție de zbor opusă celei în care a decolat. În timpul zborului, aeronava a avut iniţial o traiectorie în urcare, după care a evoluat în coborâre până a lovit taluzul șoselei din partea de nord-est a terenului de zbor și a intrat în contact cu solul. În urma impactului, aeronava a fost distrusă. Pilotul (47 de ani la momentul accidentului – n.r.) a părăsit aeronava în siguranță și nu a necesitat îngrijiri medicale”, se precizează în raportul AIAS.

Conform datelor transmise de Administrația Națională de Meteorologie de la cea mai apropiată stație meteorolgică situată în Sebeș, la ora producerii accidentului, vântul a fost în rafale cu viteza medie de 6,9 m/s, din direcția VSV și viteza maximă la rafală de 8,8 m/s.

Pilotul a acționat comenzile prea rapid

”După începerea rulajului pentru decolare, aeronava a început să devieze spre marginea din stânga a terenului de zbor, pilotul nereușind să compenseze componenta laterală a vântului. După aproximativ 70 de metri, pentru a evita ieșirea din pistă, acesta a forțat desprinderea aeronavei de la sol cu o viteză mai mică decât cea recomandată.

Pilotul, după desprinderea aeronavei, a forțat urcarea cu o viteză apropiată de viteza limită pentru a trece peste obstacolul existent în stânga terenului (un gard), și astfel nu a fost posibilă efectuarea zborului orizontal necesar obținerii vitezei recomandate pentru trecere la zborul în urcare până la înălțimea de siguranță. După depășirea obstacolului, pilotul a încercat efectuarea unui viraj dreapta pentru a pune avionul «cu botul în vânt», acționând manșa și palonierul. Fără a aștepta să-i crească viteza, a acționat rapid și succesiv comenzile stânga-dreapta, în speranța că aeronava va răspunde la comenzi și va putea efectua virajul spre dreapta”, se mai precizează în document.

Aeronava a lovit acostamentul șoselei, fiind distrusă în urma impactului. Comisia de anchetă a stabilit că pilotul a fost surprins de evoluția aeronavei și nu a conștientizat situația în care se afla, acționând comenzile de manșă și palonier într-o succesiune rapidă, fără a aștepta producerea efectului comenzilor acționate, situație care a determinat imposibilitatea recuperării aeronavei din viraj.

De asemenea, viteza vântului s-a mărit, cel mai probabil peste viteza limită admisă, iar greutatea și centrajul lateral al aeronavei s-au modificat, în sensul că zborurile anterioare s-au efectuat cu 2 persoane, iar la momentul accidentului în aeronavă era un singur pilot în postul de pilotaj stânga. În final, s-a stabilit ca și cauză probabilă a producerii accidentului ”pierderea controlului aeronavei în procedura de decolare, pe fondul aprecierii incorecte a condițiilor meteo existente și a eficienței diminuate a comenzilor primare de zbor la viteză redusă”.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

Un bărbat din Alba REȚINUT în urma perchezițiilor într-un dosar de înșelăciune și fals cu un prejudiciu de 1,8 milioane lei

Ziarul Unirea

Publicat

în

Un bărbat din Alba REȚINUT în urma perchezițiilor într-un dosar de înșelăciune și fals cu un prejudiciu de 1,8 milioane lei În urma celor 39 de percheziții efectuate, marți, 20 mai 2025 într-un dosar de înșelăciune și fals cu un prejudiciu de 1,8 milioane lei, polițiștii Serviciului de Investigare a Criminalității Economice din cadrul Inspectoratului […]

Citește mai mult

Ştirea zilei

VIDEO | 48 de ani de Cupru Min Abrud: Singurul producător de concentrat de cupru din România deține circa 60% din rezervele de cupru ale țării

Ziarul Unirea

Publicat

în

48 de ani de Cupru Min Abrud: Singurul producător de concentrat de cupru din România deține circa 60% din rezervele de cupru ale țării Compania Cupru Min Abrud aniversează, miercuri, 21 mai 2025, 48 de ani de existență, de ziua Sfinților Împărați Constantin și Elena. Cupru Min este succesoarea de drept a Combinatului Minier al […]

Citește mai mult

Ştirea zilei

DOLIU la Primăria Lunca Mureșului: Viceprimarul Silviu Mateica a încetat din viață la doar 49 de ani

Ziarul Unirea

Publicat

în

DOLIU la Primăria Lunca Mureșului: Viceprimarul Silviu Mateica a încetat din viață la doar 49 de ani Silviu Mateica, viceprimarul comunei Lunca Mureșului, a încetat din viață marți, 20 mai 2025, la vârsta de doar 49 de ani. Slujba de priveghere va avea loc la Capela mortuară ortodoxă din Lunca Mureșului joi seara la ora […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea