Casele de marcat electronice, a cincea amânare. Devin obligatorii de la 1 septembrie și respectiv 1 octombrie
După a cincea amânare a proiectului, casele de marcat eletronice devin obligatorii de la 1 septembrie și respectiv 1 octombrie pentru toate companiile din România care vând bunuri. Din acel moment, toate informațiile tranzacțiilor vor fi monitorizate în timp real de ANAF. Daca instituția e pregătită și are softul necesar pentru gestionarea acestor date, rămâne însă un mister.
Luna trecută, Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, a aprobat ordonanţa de urgenţă a Guvernului, de anul trecut, prin care introducerea caselor de marcat electronice intră în vigoare de la 1 iunie, pentru companiile mari şi mijlocii şi 1 august pentru firmele mici. La câteva săptămâni distanţă, Ministerul Finanţelor a amânat aplicarea, printr-un proiect de lege aprobat ulterior de Executiv.
Deputaţii au eliminat din textul iniţial obligativitatea potrivit căreia era nevoie de un reprezentant al ANAF la operaţiunile efectuate în legătură cu aparatele de marcat electronice fiscale, din lipsă de resursă umană. Autorizarea acestor case de marcat de către o Comisie din ANAF a început de la 1 aprilie, potrivit datelor din documentul aprobat.
„Mă aşteptam şi mă întristează să văd că termenul de implementare al AMEF a fost din nou amânat. Acesta este un instrument modern de administrare fiscală, dar va ajuta şi contribuabilii corecţi pentru că va face mult mai dificilă neconformarea şi deci apare concurenţă neloială. Sper ca ANAF să îşi poată pune la punct sistemele informatice fără de care noile case de marcat sunt inutile“, a declarat Gabriel Biriş, avocat specializat pe Fiscalitate.
Dragoş Doroş, fost şef al Fiscului în guvernarea condusă de Dacian Cioloş, a declarat că, în 2016, instituţia pregătea caietul de sarcini pentru achiziţia softului necesar prin care Fiscul să poată monitoriza, stoca şi folosi toate tranzacţiile agenţilor economici. „E vorba de peste 10 milioane de tranzacţii pe zi“, a spus acesta.
Obligaţia introducerii caselor de marcat cu jurnal electronic va reveni astfel tuturor operatorilor economici care încasează, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/ debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie.
Sunt şi câteva excepţii, respectiv nu vor fi obligaţi să îşi achiziţioneze o casă de marcat electronică micii fermieri care vând ocazional, din producţia proprie, distribuitorii specializaţi de vânzare de ziare şi reviste, regiile autonome şi companiile de transport public pe bază de bilete (inclusiv metroul şi calea ferată), teatrele şi sălile de spectacol, intermedierile financiare (cu excepţia activităţilor de schimb valutar ale instituţiilor bancare), activităţile economice ale bisericilor, agenţiile de turism, operatorii de electricitate şi gaze, apă canal, telefonie, cablu, internet, chiar şi firmele de jocuri de noroc.
Principalele elemente de noutate sunt acelea că fiecare aparat de marcat să conţină un modul fiscal propriu, prin intermediul căruia controlează operaţiunile specifice activităţii fiscalizate, precum şi un modul de comunicaţie, care poate asigura conectarea la un sistem informatic de monitorizare şi supraveghere al ANAF, în timp ce prin implementarea Registrului National de Evidenţă a Aparatelor de Marcat electronice fiscale se crează premisele debirocratizării procedurilor efectuate în legătură cu aparatele de marcat (fiscalizare, sigilare, schimbarea memoriei fiscale sau a jurnalului electronic, reparaţii, etc.) înregistrarea acestora urmând să se realizeze electronic.
Totodată, va fi posibilă, la opţiunea contribuabilului, achiziţionarea şi utilizarea unui alt dispozitiv, de tip PC, telefon inteligent, tabletă, POS, conectat la o imprimantă fiscală, fiind eliminată obligaţia contribuabilului de a solicita şi obţine de la organul fiscal certificatul de atestare fiscalã, în vederea obţinerii autorizaţiei de distribuţie a aparatelor de marcat electronice fiscale. Rezumatul bonului fiscal care se transmite la ANAF va cuprinde: valoarea totală a bonului fiscal; numărul de ordine al bonului; data, ora şi minutul emiterii bonului; seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal; valoarea totală a TVA pe cote ale acesteia.
Secțiune Știri sub articolul principal
Știri recente din categoria Actualitate
Mâine | Luca Niculescu se întâlnește cu partidele pentru stabilirea programului de guvernare. Programul
Mâine | Luca Niculescu se întâlnește cu partidele pentru stabilirea programului de guvernare. Programul Premierul desemnat Luca Niculescu va avea joi discuții cu partidele parlamentare, pe agenda întâlnirilor aflându-se programul de guvernare și susținerea de care ar putea beneficia viitorul Executiv în Parlament. Luca Niculescu va merge la sediul fiecărui partid. Luca Niculescu se va […]
Auditul privind monitorizarea şi disponibilitatea medicamentelor, finalizat de Ministerul Sănătăţii: Principalele deficienţe constatate
Auditul privind monitorizarea şi disponibilitatea medicamentelor, finalizat de Ministerul Sănătăţii: Principalele deficienţe constatate Misiunea de audit public intern privind activitatea Agenţiei Naţionale a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR) şi a structurilor din Ministerul Sănătăţii cu atribuţii în domeniul medicamentului a fost finalizată de Ministerul Sănătăţii. Au fost constatate numeroase deficienţe, care arată […]
Cum pot fi aduse în legalitate construcțiile fără autorizație: Ce este noua autorizație de regularizare. Ce construcții pot fi făcute fără autorizație
Cum pot fi aduse în legalitate construcțiile fără autorizație: Ce este noua autorizație de regularizare. Ce construcții pot fi făcute fără autorizație Proprietarii din România care au ridicat construcții fără autorizație de construire sau au executat lucrări diferite de cele prevăzute în autorizația existentă au la dispoziție, în anumite condiții, un nou mecanism pentru intrarea […]
