Care sunt regulile şi procedurile aplicabile în executarea mandatului european de arestare
*Regula specialităţii
În conformitate cu prevederile legii-cadru, respectiv a prevederilor art. 100, consimţământul pentru urmărirea, judecarea, condamnarea sau deţinerea unei persoane de către autorităţile romane pentru alte fapte comise anterior predării acesteia în baza unui mandat european de arestare se prezuma că a fost dat de către acele state membre care au transmis o notificare în acest sens Secretariatului general al Consiliului Uniunii Europene, dacă autoritatea de executare nu dispune altfel prin hotărârea de predare.
În ceea ce priveşte situaţia persoanei predate autorităţilor române, precizăm că, exceptând cazurile menţionate expres în lege (alin. 1 şi 4 din art. 100 al Legii), aceasta (persoana predată) nu va putea fi urmărită, judecată sau privată de libertate pentru o altă fapta anterioară predării decât dacă statul membru de executare o consimte. În acest scop, autoritatea judiciară romana emitentă va prezenta autorităţii judiciare de executare o cerere de autorizare, însoţită de informaţiile prevăzute de lege (la art. 79 alin. 1).
Potrivit alin. 3 al art. 100 din lege, în relaţia cu alte state membre decât cele de la alin.1 consimţământul autorităţii judiciare romane de executare este necesar. În acest sens, judecătorul competent se pronunţa, prin încheiere definitivă, dată în camera de consiliu, fără citarea părţilor, în termen de cel mult 30 de zile de la primirea cererii, fără a aduce atingere garanţiilor la care se referă art. 87.
*Tranzitul
Decizia-cadru a reglementat prin articolul 25 o altă situaţie generatoare de discuţii şi analize între statele Europei, respectiv tranzitul, Consiliul Europei ajungând la soluţia legală, dar de compromis, potrivit căreia fiecare stat membru permite, cu excepţia cazului în care foloseşte posibilitatea de refuz atunci când se solicita tranzitul unuia dintre resortisanţii sau rezidenţii săi, în scopul executării unei pedepse sau a unei măsuri de siguranţă privative de libertate, tranzitul pe teritoriul său al unei persoane căutate care este predată, cu condiţia să fi primit informaţii despre:
a) identitatea şi cetăţenia persoanei care face obiectul mandatului european de arestare;
b) existenţa unui mandat european de arestare;
c) natura şi încadrarea juridică a infracţiunii;
d) descrierea circumstanţelor săvârşirii infracţiunii, inclusiv dată şi locul.
Atunci când persoana care face obiectul unui mandat european de arestare în scopul urmăririi penale este resortisant sau rezident al statului membru de tranzit, tranzitul poate fi supus condiţiei că persoană, după ce a fost audiata, să fie returnata în statul membru de tranzit, pentru a efectua acolo pedeapsa sau măsura de siguranţă privative de libertate care ar fi pronunţate împotrivă sa în statul membru emitent.
Potrivit deciziei-cadru (alin. 2 al art. 25) fiecare stat membru desemnează o autoritate însărcinată cu primirea cererilor de tranzit şi a documentelor necesare, precum şi a oricărei alte corespondențe oficiale privind cererile de tranzit. Statele membre comunică această desemnare Secretariatului General al Consiliului. Cererea de tranzit, precum şi informaţiile prevăzute la alineatul 1 al articolului 25, pot fi adresate autorităţii desemnate în temeiul alineatului 2 al aceluiaşi articol, prin orice mijloc care permite păstrarea unei urme scrise a transmiterii. Statul membru de tranzit notifica decizia să prin acelaşi procedeu.
S-a reglementat inclusiv o cauză de exceptare de la tranzit, astfel că potrivit aliniatului 4 al aceluiaşi articol s-a stipulat că Decizia-cadru nu se aplică în cazul utilizării cailor aeriene fără escală prevăzută. Cu toate acestea, în cazul în care are loc o aterizare forţată, statul membru emitent furnizează autorităţii desemnate în conformitate cu alineatul 2 informaţiile prevăzute la alineatul 1.
Aliniatul 5 al art. 25 din Decizia-cadru mai stipulează şi că, atunci când tranzitul se referă la o persoană care trebuie să fie extrădata de un stat terţ către un stat membru, se va aplica mutatis mutandis articolul 25. În special, expresia „mandat european de arestare” va fi înlocuită cu „cerere de extrădare”.
România a transpus în reglementarea internă prevederile art. 25, astfel că instituţia competentă a acorda tranzitul pe teritoriul ţării este Curtea de Apel Bucureşti (art. 101 alin. 3 din legea-cadru). Cererea şi informaţiile privind tranzitul se transmit Ministerului Justiţiei, care le înaintează, de îndată, Curţii de Apel Bucureşti. După primirea cererii, Curtea de Apel Bucureşti, în complet format din 2 judecători ai Secţiei penale, se pronunţă cu privire la cererea de tranzit, în ziua primirii acesteia, prin încheiere dată în camera de consiliu – cu privire la admiterea sau respingerea cererii de tranzit (potrivit prevederilor art. 101 alin. 4 din Legea-cadru)
În conformitate cu prevederile alin. 5 al articolului 101 din Lege încheierea Curţii de Apel Bucureşti este definitivă şi se comunica imediat Ministerului Justiţiei, care informează de îndată statul emitent.
Alineatul 6 al aceluiaşi articol reglementează o altă situaţie, cea a persoanei ce face obiectul mandatului european şi are cetăţenia romana, tranzitul nu este acordat decât dacă este îndeplinită condiţia prevăzută la art. 87 alin. 2 .
*Predarea ulterioară
Fiecare stat membru poate notifica, în temeiul art. 28 din Decizia-cadru, Secretariatului General al Consiliului că, în relaţiile sale cu alte state membre care au făcut aceeaşi notificare, se consideră că a fost acordat consimţământul pentru predarea unei persoane către un stat membru, altul decât statul membru de executare, în temeiul unui mandat european de arestare emis pentru o infracţiune săvârşită înaintea predării acesteia, cu excepţia situaţiei în care, într-un caz particular, autoritatea judiciară de executare dispune în alt mod în decizia să de predare.
Potrivit aceleaşi reglementări, în orice situaţie, o persoană care a fost predată statului membru emitent în temeiul unui mandat european de arestare poate, fără consimţământul statului membru de executare, să fie predată unui alt stat membru decât statul membru de executare, în temeiul unui mandat european de arestare emis pentru o infracţiune săvârşită înaintea predării sale, în următoarele cazuri:
a) atunci când, deşi a avut posibilitatea să o facă, persoana căutată nu a părăsit teritoriul statului membru căruia i-a fost predată în 45 de zile de la data eliberării sale definitive, sau atunci când s-a întors pe teritoriul acestuia după ce l-a părăsit;
(b) atunci când persoana căutată acceptă să fie predată unui stat membru, altul decât statul membru de executare, în temeiul unui mandat european de arestare. Consimţământul se dă autorităţilor judiciare competente ale statului membru emitent şi se consemnează în conformitate cu dreptul intern al acestui stat. Este redactat astfel încât să reiasă că persoană în cauză a acţionat în mod liber şi în deplină cunoştinţă a consecinţelor acestuia. Persoana căutată are dreptul, în acest scop, să fie asistata de un avocat;
c) atunci când persoana căutată nu beneficiază de principiul specialităţii, în conformitate cu articolul 27 alineatul (3) literele (a), (e), (f) şi (g).
Potrivit reglementării naţionale, respectiv art. 102 din Legea 302/2004 consimţământul la predarea de către statul român către un alt stat membru a unei persoane solicitate în baza unui mandat european de arestare pentru alte fapte comise anterior predării sale se prezuma că a fost dat de către acele state membre care au transmis o notificare în acest sens Secretariatului general al Consiliului Uniunii Europene, dacă autoritatea judiciară de executare nu dispune altfel prin hotărârea de predare.
Alineatul 2 al art. 102 transpuse în dreptul intern prevederile alin. 2 al art. 28 din Decizia-cadru, iar în cazul în care apar situaţii nereglementate de alin. 1 şi 2 din art. 102 al legii, este necesară aprobarea autorităţii judiciare romane de executare, care se va solicita în conformitate cu dispoziţiile art. 82 (transmiterea mandatului european de arestare), anexând cererii informaţiile prevăzute la art. 79 alin. 1 (conţinutul mandatului european de arestare), însoţite de o traducere.
Când România nu a transmis notificarea prevăzută de art. 102 din Lege, consimţământul autorităţii judiciare romane de executare la predarea unei persoane de către statul emitent unui stat terţ în baza unui mandat european de arestare emis pentru o infracţiune anterioară predării sale de către statul român, se exprima pe baza cererii de autorizare formulate de către statul emitent. În acest sens, potrivit alin. 4 al art. 102 din lege judecătorul competent se pronunţa, prin încheiere definitivă, dată în camera de consiliu, fără citarea părţilor, în termen de cel mult 30 de zile de la primirea cererii, fără a aduce atingere garanţiilor la care se referă art. 87.
Reglementarea naţională prevede că dispoziţiile alin. 1-4 ale art. 102 se aplică în mod corespunzător şi în cazul în care România este stat membru emitent.
Art. 103 din legea-cadru reglementează situaţia predării ulterioare unei extrădări, în sensul că, în cazul în care persoană urmărită a fost extrădata în România dintr-un stat terţ de care aceasta a fost protejată prin dispoziţiile acordului în baza căruia a fost extrădata, referitoare la regulă specialităţii, autoritatea judiciară romană de executare va solicita autorizarea statului care a extrădat-o pentru a putea fi predată statului emitent.
Termenele prevăzute la art. 95 vor începe să curgă de la data la care regulă specialităţii încetează să se aplice.
În timp ce soluţionează cererea de autorizare, autoritatea judiciară romană de executare va continua să asigure condiţiile materiale necesare pentru o predare efectivă.
Transpunând art. 28 din Decizia-cadru (care a generat dispute între statele Uniunii Europene şi state terțe – europene sau nu, dar a adus un plus în cooperarea judiciară în materie penală), art. 104 din Legea 302/2004 reglementează situaţia extrădării ulterioare, a unei persoane care a fost predată în România în baza unui mandat european de arestare, dar solicitată ulterior de către un stat care nu este membru al Uniunii Europene, instituind regulă că nu se poate acorda fără consimţământul autorităţii judiciare de executare care a aprobat predarea.
Reglementarea naţională (alin. 2 al art. 104 din lege) mai stipulează că, în cazul în care autorităţile judiciare romane au acordat predarea unei persoane unui alt stat membru al Uniunii Europene, în baza unui mandat european de arestare, iar autorităţile judiciare emitente solicita consimţământul de a extrăda persoană urmărită către un terţ stat care nu este membru al Uniunii Europene, consimţământul va fi acordat în conformitate cu instrumentele bilaterale sau multilaterale la care România este parte, luându-se în considerare cererea de extrădare.
av. COLTUC Marius
Cabinet de avocat Coltuc, www.coltuc.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Opinii - Comentarii
Cum urăm ”Crăciun fericit” în toate limbile europene: Cel mai des folosit mesaj de sărbători pentru cei dragi
Cum urăm ”Crăciun fericit” în toate limbile europene: Cel mai des folosit mesaj de sărbători pentru cei dragi Doar o singură zi ne mai desparte de sărbătoarea Crăciunului, iar mulți dintre cei care vor sărbători nu sunt întotdeauna aproape de cei dragi. Centrul InfoCons a făcut o listă cu urarea „Crăciun fericit” scrisă în toate […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
MESAJE de CRACIUN 2024. URARI şi FELICITARI de Sărbători pe care le puteţi trimite celor dragi
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
Povestea sau legenda lui Moș Crăciun
-
Ştirea zileiacum 2 zile
Renii lui Moș Crăciun. Povestea renilor. Care sunt numele lor și cum îi ajută aceștia pe Moșul
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
MESAJE SMS de CRĂCIUN 2024 în limba ENGLEZĂ. Idei de URĂRI şi Felicitări în română şi engleză !
-
Curier Județeanacum 3 zile
Mesaje de Crăciun 2024 în limba italiană, traduse în limba română. Cântece tradiționale de Crăciun în limba italiana
-
Curier Județeanacum 3 zile
Obiceiuri, tradiții și superstiții de Ignat – Ziua sacrificării porcului de Crăciun