Blaj, primul oraş din judeţul Alba ce va fi iluminat stradal integral cu LED-uri. Va economisi 28.000 de lei lunar, la factura medie plătită
Primăria municipiului Blaj şi-a propus, ca până la 1 august, să schimbe iluminatul stradal clasic, costisitor şi depăşit, cu unul pe LED-uri. Astfel că, aparatele cu lămpi de mercur, al căror nivel de iluminare este scăzut, şi cele cu lămpi de sodiu, vor fi înlocuite cu cele cu LED. Potrivit reprezentanţilor primăriei, pe lângă aspectul estetic schimbat, noul sistem ar reduce cheltuielile iluminatului public cu 28.000 de lei lunar, iar într-un an, cu nu mai puţin de 118.000 euro. Valoarea totală a investiţiei este de 1. 218. 000 lei şi va fi amortizată în 5 ani.
“În toate domeniile de activitate, principalul meu obiectiv a fost întotdeauna gestionarea mai eficientă a banului public în favoarea investiţiilor “smart” pe termen lung. În acest caz, implementarea noului sistem va însemna pentru Blaj o factură mai mică la iluminatul public cu până la 70%”, declară primarul municipiului Blaj, Gheorghe Valentin Rotar.
Beneficiile modernizării iluminatului public cu noua tehnologie sunt: diminuarea cheltuielior de funcţionare a sistemului, îmbunătăţirea securităţii şi a siguranţei cetăţenilor pe timp de noapte, creearea unui habitat plăcut şi asigurarea siguranţei circulaţiei rutiere şi pietonale.
Cheltuielile de funcţionare a iluminatului public vor fi substanţial reduse prin: aplicarea conceptului de energy-saving, reducerea cheltuielilor de întreţinere, realizarea unui sistem de iluminat coerent şi flexibil la scara întregului oraş, scăderea poluării mediului, folosirea unor aparate de iluminat de tip ECO cu impact redus asupra mediului atât din punct de vedereal consumului de energie electrică, cât şi de reciclare după sfârşitul perioadei de viaţă.
Modernizarea iluminatului public la Blaj are la bază un studiu realizat de specialişti în colaborare cu reprezentanţi ai primăriei fiind avute în vedere: clasificarea străzilor în funcţie de importanţa lor şi densitatea traficului; zonele de risc (ieşirile din staţiile de salvare, pompieri, poliţie, vecinătatea şcolilor, intersecţii importante, locuri cu vizibilitate redusă , treceri de pietoni); cartierele sau zonele din oraş defavorizate din punct de vedere al securităţii locuitorilor pe timp de noapte; spaţiile publice care conţin elemente de valoare pentru patrimoniu; clădirile şi monumentele care vor trebui puse în valoare; stabilirea priorităţilor de acţiune; stabilirea necesarului de extinderi având în vedere dezvoltarea oraşului.
În prezent, reţeaua de cabluri destinate iluminatului public este în proporţie de 93% reţea aeriană şi în proporţie de 7% reţea subterană. Reţeaua subterană este realizată În Piaţa 1848 precum şi în parcuri sau în cartierele de blocuri la iluminatul aleilor.
În Municipiul Blaj, sistemul de iluminat actual conţine pe lângă aparate de iluminat stradale cu lămpi de mercur, al căror nivel de iluminare este scăzut, o mare parte de apărate cu lămpi de sodiu, dar fără proprietăţi optice reale.
Astfel, mai mult de 16% din aparatele de iluminat sunt de tip pălărie +dulie, aparate care nu au reflectoare sau dispersoare, ceea ce generează mari pierderi deoarece lumina nu ajunge pe suprafaţa utilă decât în proporţie de 35-40%. Lămpile de mercur (existente încă, din păcate, în cantitate suficient de mare, aprox 51%) şi lămpile de sodiu, alternează pe unele străzi generând disconfort vizual şi o lipsă de uniformitate.
Tehnologia LED (Lighting Emitting Diode) este un dispozitiv optoelectronic capabil să emită lumină atunci când este parcurs de un curent electric. Un corp de iluminat cu LED are un randament foarte ridicat spre deosebire de alte tehnologii, precum lămpile cu halogen sau lămpile cu incandescenţă ale căror randamente sunt foarte scăzute.
Sistemele cu LED-uri produc mai multă lumină pe watt consumat decât lămpile obişnuite. Controlul strict al dispersiei luminii realizat prin sistemul optic cu lentile pentru focalizarea fasciculului de lumină de formă dreptunghiulară asigură nepoluarea luminoasă. Lentilele au un rol foarte importantă pentru că, pe lângă că reduc pierderile de lumină, elimină şi riscul de orbire provocat de strălucirea luminilor, iar pentru iluminatul public este situat la 120° pentru a produce disiparea luminii în iluminatul stradal.
Randamentul sistemelor de iluminat cu LED-uri este superior lămpilor cu incandescentă şi respectiv lămpilor cu descărcare în gaz. LED-urile pot produce aceeaşi lumină ca şi lămpile obişnuite la o putere consumată mult mai mică, economisindu-se astfel energia şi reducând factura de energie electrică cu 50-70%.
Sistemele cu LED-uri pot emite nuanţa de lumina- culoarea dorită fără utilizarea unor filtre de culoare. Lumina caldă, neutră sau rece obţinută, este foarte apropiată de lumina naturală, arată adevărata culoare a obiectelor şi sporeşte confortul şi vizibilitatea pe timp de noapte.
Dispozitivele LED clasice au o durată de viaţă de 100.000 ore, pentru o scădere a gradului de iluminare la 80%, iar pentru modulele cu LED-uri înglobate în aparatele de iluminat, se garantează minim 50.000 ore. Aceasta durată de viaţă foarte ridicată a aparatelor de iluminat cu LED conduce la costuri reduse de mentenanţa a sistemului de iluminat, oferind oportunitatea reducerii costurilor reale de investiţii. Spre comparaţie, lămpile cu incandescenţă au o durată de 1.000-2.000 ore, iar lămpile compacte fluorescente ajung la 8.000 – 15.000 ore, iar lămpile cu descărcare în gaze de Na, Hg sau halogenuri metalice au durata de 20.000-27.000 ore.
Aparatele de iluminat cu LED sunt realizate pornind de la structura modulară a sursei de iluminat (modul de LEDuri + Lentile) ceea ce permite o întreţinere uşoară, dar şi o construcţie simplă a acestora, având o formă aerodinamică, greutate scăzută şi rezistenţă sporită la impact şi şoc. Performanţele aparatelor depind de temperatura mediului ambiant, ce poate varia între limitele -30+55°C. Din această cauză aparatele de iluminat public cu LED includ un radiator de aluminiu pentru răcirea modulelor, obţinându-se astfel un nivel de eficienta ridicat.
Gradul de utilizare a stâlpilor în sistemul de iluminat al municipiului Blaj era înainte de implementarea noii tehnologii de 71%, ceea ce înseamnă că în cazul realizării unui sistem conform normelor consumul ar creşte cu un minim 29% .
“Realizarea unui sistem de iluminat coerent la scara întregului oraş va însemna practic: funcţionalitate, eficienţă şi aspect estetic”, mai afirmă primarul Gheorghe Valentin Rotar.
Pentru reducerea efectivă a consumului de energie se va acţiona în mai multe direcţii: controlul mult mai strict al stingerilor şi aprinderilor; utilizarea aparatelor eficiente echipate cu tehnologie Led care au un consum redus şi durată mare de viaţă; urmărirea din dispecerat a funcţionării iluminatului. Principala reducere se va realiza însă din înlocuirea aparatelor cu lămpi de mercur şi sodiu cu cele cu LED. În acest fel, în urma instalării aparatelor pe toţi stâlpii sistemului de iluminat stradal (şi nu numai parţial cum era până acum) se va realiza un iluminat cu un consum mult mai mic decât actual.
În plus, aparatele cu LED permit utilizarea dispozitivelor de dimming tip chronosense sau telesense de reducere a fluxului luminos care vor reduce şi consumurile în mod proporţional. Implementarea noului sistem este în sine o rentabilizare a costurilor. Întreaga investiţie cu schimbarea lămpilor este executată prin sistemul credit furnizor, plata realizându-se anual din economia realizată odată cu darea în funcţiune a noii tehnologii.
Prin darea în funcţiune a lămpilor cu LED, Primăria Municipiului Blaj ar putea economisi într-un an nu mai puţin de 520 000 lei (118.000 euro). Valoarea totală a investiţiei este de 1 218 000 lei şi va fi amortizată în 5 ani. În condiţiile în care factura medie plătită lunar de Primăria Blaj pentru iluminatul public este de 48.000 lei, creditul furnizor de doar 20.000 lei înseamnă o economie de 28.000 lei lunar.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Politică Administrație
Proiect pentru mobilitate urbană de 6 milione de euro, la Blaj: Străzi reabilitate și modernizate, parcare supraetajată și depou pentru autobuze și microbuze
Proiect pentru mobilitate urbană de 6 milione de euro, la Blaj: Străzi reabilitate și modernizate, parcare supraetajată și depou pentru autobuze și microbuze Municipiul Blaj a depus proiectul pentru mobilitate urbană prin care mai multe străzi vor fi modernizate și reabilitate. Vor fi construite și o parcare supraetajată (Park&Ride) și un depou pentru autobuze și […]
Secțiune Articole Similare
-
Actualitate5 zile ago
Produsul intern brut trimestrial III al României, în stagnare față de II și scădere față de anul 2023. Cristian Păun: „Miroase de la o poștă a recesiune!”
-
Sport4 zile ago
FOTO | Meciul de fotbal Metalurgistul Cugir – Gloria Bistrița-Năsăud, întrerupt la Cugir de o intervenție a elicopterului SMURD! Liderul a câștigat cu 4-0
-
Actualitate4 zile ago
Ajutorul de încălzire pentru iarna 2024-2025. Acte necesare. Condiții de acordare. Câți bani se dau în funcție de venit
-
Opinii - Comentarii4 zile ago
Postul Crăciunului. Obiceiuri și tradiții respectate de credincioși în Postul Nașterii Domnului
-
Opinii - Comentarii3 zile ago
Noua lege a pensiilor: Tabel cu vârsta de pensionare anticipată. Condiții privind stagiul de cotizare pentru pensia anticipată
-
Opinii - Comentarii8 ore ago
19 noiembrie: Ziua internațională a BĂRBATULUI. Tradiții în lume specifice sărbătorii