Connect with us
!-- Spot PNL - Parlamentare 2024 --> PNL - Alegeri Parlamentare 2024

Actualitate

BILANȚ: Peste 33.000 de dosare soluționate la Tribunalul Alba și Judecătoriile Alba Iulia, Aiud, Blaj, Cîmpeni și Sebeș, în 2014

Ziarul Unirea

Published

on

PSD - Alegeri Parlamentare 2024
USR - Alegeri Parlamentare 2024

La Tribunalul Alba a fost prezentat, în data de 18 februarie a.c., Bilanţul activităţii desfăşurate în cursul anului 2014 în cadrul Adunării generale a judecătorilor organizată la sediul acestei instanţe.

La şedinţa de bilanţ au participat : domnul judecător Popescu Norel din partea Consiliului Superior al Magistraturii, doamna judecător Paştiu Alexandra preşedinta Curţii de Apel Alba Iulia, domnii judecători Mocan Aurelian şi Motolea Marius – vicepreşedinţii Curţii de Apel Alba Iulia, preşedinţii celor 5 judecătorii aflate în circumscripţia Tribunalului Alba, domnul Lazăr Augustin procurorul general Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia, domnul Ungureanu Marius prim procurorul Parchetului de pe lângă Tribunalul Alba, domnul avocat Armand Boer prodecanul Baroului Alba, domnul locotenent colonel Giurea Marius prim adjunct al inspectorului şef – Jandarmi Alba.

PNL - Alegeri Prezidențiale 2024

tribunalul alba

Sinteza raportului de bilanţ evidenţiază următoarele date:

În cursul anului 2014 la instanţele din judeţul Alba s-a înregistrat un număr de 30.902 cauze nou intrate. Din acest total 8.845 dosare au fost înregistrate la Tribunalul Alba, restul de 22.057 fiind înregistrate la cele 5 judecătorii astfel : 10.428 cauze la   Judecătoria Alba Iulia , 4.880 cauze la Judecătoria Aiud, 2.111 cauze la Judecătoria Câmpeni, 2.057 cauze la judecătoria Blaj, 2.581 cauze la Judecătoria Sebeş.

Comparativ cu anul 2013, la nivelul Tribunalului Alba, se constată o scădere a numărului de cauze nou intrate, respectiv cu 1.230 cauze mai puţin iar la nivelul judecătoriilor numărul este cu 518 de cauze mai mare decât în 2013.

În cursul anului 2014 la instanţele judecătoreşti din raza de competenţă a Tribunalului Alba (din dosarele nou intrate şi stocul preluat la sfârşitul anului 2013) a fost soluţionat un număr de 33.375 dosare civile, penale, de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă . Din totalul dosarelor soluţionate , 10.153 au fost soluţionate de Tribunalul Alba, diferenţa de 23.222 dosare a fost soluţionată de cele 5 judecătorii după cum urmează : 10.475 Judecătoria Alba Iulia, 5.226 Judecătoria Aiud, 2.639 Judecătoria Câmpeni, 2.353 Judecătoria Blaj, 2.529 Judecătoria Sebeş.

*Indice de operativitate de 73,43%

În cadrul Tribunalului Alba funcţionează trei secţii, respectiv: Secţia civilă;   Secţia penală; Secţia de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă.

Din totalul cauzelor intrate pe rolul Tribunalului Alba au fost repartizate după cum urmează : 2.836 la secţia civilă, 1946 la secţia penală şi 4063 la secţia de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă .

Cele trei secţii ale Tribunalului Alba au soluţionat în anul 2014 un număr de 10.153 cauze după cum urmează : 2.018 cauze secţia penală, 4.053 cauze secţia civilă, 4.082 cauze secţia de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă.

Sub aspectul soluţionării cauzelor pe cele trei grade de jurisdicţie, Tribunalul Alba a soluţionat ca instanţă de fond 7.152 cauze din care 2.902 civile, 1.229 penale, 3.021 de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă.

Ca instanţă de apel, tribunalul a soluţionat 1.289 cauze, din care 537 cauze civile şi 82 cauze penale, 670 cauze comerciale, iar ca instanţă de recurs 1.711 cauze, din care 613 cauze civile, 707 cauze penale şi un număr de 391 cauze de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă.

Făcându-se o analiză a volumului de activitate reprezentat de cauzele restante şi cele înregistrate în cursul anului 2014, se constată la nivelul judecătoriilor şi a tribunalului că încărcătura numărului de dosare pe judecător se menţine la parametri ridicaţi. Operativitatea de soluţionare a cauzelor, constituie o problemă care preocupă constant conducerile administrative ale instanţelor şi pe fiecare judecător în parte, întrucât reprezintă unul dintre indicatorii care definesc dintr-o anumită perspectivă, calitatea actului de justiţie şi modul în care se realizează managementul instanţelor”, precizează reprezentantul instanței.

În acest sens, în raport cu categoria instanţei s-au înregistrat următoarele date statistice:

La începutul anului 2014, stocul de dosare a fost de 5.293, iar până la sfârşitul anului s-au înregistrat 8.845 dosare noi, rezultând un total de 14.138 dosare, din care 6.127 în materie civilă, 2.133 în materie penală şi 5.878 de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă. Dintre acestea au fost soluţionate 10.153 dosare, din care 4.053 civile, 2.018 penale şi 4.083 de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă.

Faţă de aceste date statistice, rezultă un indice de operativitate la nivelul Tribunalului de 73,43%.

De asemenea, este de remarcat faptul că la acest moment încă nu au fost epuizate cauzele civile înregistrate sub imperiul vechilor Coduri civile, astfel că judecătorii sunt nevoiţi să soluţioneze în paralel atât cauze înregistrate sub imperiul vechilor Coduri, cât şi cauze înregistrate sub imperiul Noilor Coduri Civile, ceea ce presupune un efort considerabil pentru stăpânirea riguroasă a întregii legislaţii în această materie”, mai arată purtătorul de cuvânt al instanței.

*Mai puține cauze la tribunal, mai multe la judecătorii

Din analiza datelor statistice rezultă că în anul 2014, se constată o scădere a volumului de cauze, în special la nivelul Tribunalului Alba, respectiv 14.138 cauze în anul 2014, faţă de 19.080 de cauze în anul 2013 şi 26.678 cauze în anul 2012, corelate cu scăderea încărcăturii efective pe judecător . La judecătorii s-a înregistrat o creştere a numărului de cauze nou intrate, respectiv cu 1.015 dosare faţă de anul 2013.

La Tribunalul Alba o creştere a numărului de cauze s-a înregistrat la secţia civilă, cu 851 cauze, iar la secţia penală, cu 955 cauze, însă o scădere semnificativă s-a înregistrat la Secţia de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă, respectiv cu 3.036 cauze faţă de anul 2013.

*Intrarea în vigoare a Noilor Coduri penale – ce mai importantă modificare legislativă din 2014

În cursul ultimilor ani au existat mai multe modificări legislative care au afectat activitatea instanţelor de judecată. În materie penală, cea mai importantă modificare legislativă a reprezentat-o intrarea în vigoare la data de 01.02.2014 a Noilor Coduri penale, prin care s-a avut în vedere crearea unui cadru legislativ clar, previzibil şi accesibil tuturor participanţilor la efectuarea actului de justiţie penală. Elaborarea noii codificări procesual penale a urmărit asigurarea eficienţei procesului penal cu definirea limitelor puterilor coercitive ale statului şi garantarea drepturilor părţilor şi a celorlalţi participanţi în procesul penal.

În materie civilă, rămâne de menţionat în continuare intrarea în vigoare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de Procedură Civilă şi care a fost implementat şi pus în aplicare prin Legea 76/2012, modificată prin OUG nr.44/2012 ulterior aprobată prin Legea 206/2012.

Dispoziţiile noului Cod de procedură civilă urmăresc să răspundă unor deziderate actuale, precum accesul justiţiabililor la mijloace şi forme procedurale mai simple şi accesibile şi accelerarea procedurii, inclusiv în faza executării silite. În egală măsură, codul urmăreşte să răspundă şi exigenţelor de previzibilitate a procedurilor judiciare decurgând din Convenţia europeană pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi, implicit, din cele statuate în jurisprudenţa C.E.D.O. Urmărind cu rigoare asigurarea premiselor pentru soluţionarea corectă în fond a cauzelor, în cadrul sistemului justiţiei naţionale, noul cod are în vedere eliminarea deficienţelor care au condus, în multe cazuri, la hotărâri ale C.E.D.O. de condamnare a României, atât pentru soluţii judecătoreşti principial greşite, cât şi pentru prejudicii cauzate de durata excesivă a procedurilor judiciare ori pentru lipsa de previzibilitate rezultată din inconsecvenţa jurisprudenţei naţionale.

În materia contenciosului administrativ şi fiscal, în anul precedent se remarcă apariţia Legii Nr.85/2014 (Codul insolvenţei) privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă publicată în MONITORUL OFICIAL Nr.466 din 25 iunie 2014, act normativ care a intrat în vigoare la data de 28 iunie 2014. De menţionat este şi faptul că, potrivit art. 343 din Legea Nr.85/2014 procesele începute înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi rămân supuse legii aplicabile anterior acestei date. Ca atare, cauzele de insolvenţă înregistrate pe rolul Tribunalului Alba până la data de 27 iunie 2014 vor fi judecate în continuare conform Legii Nr.85/2006.

*Durata medie de soluţionare a cauzelor la Tribunalul Alba, între 0 – 6 luni 

În cursul anului 2014, Tribunalul Alba a urmărit îndeaproape reducerea termenului de soluţionare a cauzelor pentru a asigura respectarea unui termen rezonabil şi a dreptului la un proces echitabil potrivit art. 6 alin 1 din Convenţia Drepturilor Omului. Cu privire la termenul rezonabil de soluţionare a cauzelor şi respectiv a creşterii operativităţii în soluţionarea acestora, s-a avut în vedere identificarea şi verificarea cauzelor aflate pe rolul instanţei de peste 6 luni, s-au analizat motivele care au dus la nesoluţionarea acestora şi s-au luat măsurile procedurale specifice. Durata medie de soluţionare a cauzelor la Tribunalul Alba este de 0 – 6 luni.

Astfel, din datele statistice rezultă că din totalul de 10.153 cauze soluţionate în anul 2014, un număr de 6.448 au fost soluţionate într-un interval de timp cuprins între 0 – 6 luni, 2.245 au fost soluţionate într-un interval de timp cuprins între 6 – 12 luni, 951 cauze într-un interval de 1 – 2 ani şi 509 cauze au fost soluţionate într-un interval de timp de peste 2 ani.

Datele statistice au condus la un indice de celeritate în soluţionarea cauzelor de 63,50%.           .

Trebuie remarcată preocuparea judecătorilor pentru reducerea duratei de soluţionare a cauzelor, depunând diligenţe încă de la întocmirea dispozitivului de citare, în vederea îndeplinirii tuturor actelor procedurale şi a depunerii tuturor înscrisurilor necesare până la primul termen de judecată.

De asemenea, un aport important l-a adus şi personalul auxiliar de specialitate al instanţei care urmăreşte îndeplinirea măsurilor dispuse de completul de judecată şi întocmeşte la timp şi cu responsabilitate lucrările ce-i revin.

*Preocupări pentru unificarea practicii judiciare

”Magistraţii din cadrul Tribunalului Alba manifestă o preocupare deosebită pentru unificarea practicii judiciare. Problemele de practică neunitară identificate sau cele care ar fi putut genera o astfel de practică au fost dezbătute în cadru organizat, cu judecătorii, conform dispoziţiilor ROI. Pentru realizarea acestui deziderat, între judecători există o conlucrare continuă şi în afara şedinţelor organizate special cu această destinaţie. Cu ocazia întâlnirilor de practică neunitară au fost dezbătute totodată, Deciziile în interesul legii în materie penală, Deciziile Curţii Constituţionale, Hotărârile C.E.D.O. împotriva României, precum şi teme din dreptul comunitar, cu referire la legea de cooperare judiciară în materie penală, aspect care a contribuit la realizarea interpretării unitare a dispoziţiilor penale şi la crearea unei jurisprudenţe unitare”, spune judecătorul Marius Menchiu, purtător de cuvânt al Tribunalului Alba.

La nivelul Tribunalului Alba şi a judecătoriilor arondate, judecătorii şi-au desfăşurat activitatea profesională judiciară în condiţii de deplină independenţă. Nu au fost sesizări sau semnale de altă natură privitoare la anumite ingerinţe externe în privinţa înfăptuirii actului de justiţie. De asemenea, presa nu a semnalat cazuri în care judecătorilor să le fie în vreun fel afectată independenţa.

*Portalul instanțelor de judecată – unul dintre principalele mijloace de informare directă

În sinteza bilanțului pe 2014, la instanțele din Alba se arată că accesul liber la justiţie, reprezintă un drept fundamental, care se bucură de recunoaştere, atât în legislaţia naţională, cât şi în cea europeană. Art. 6 din Legea Nr.304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevede în concordanţă cu art.21 din Constituţia României dar şi cu art.6 pct.1 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului că, orice persoană se poate adresa justiţiei pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime, în exercitarea dreptului său la un proces echitabil, iar accesul la justiţie nu poate fi îngrădit.

În vederea transpunerii efective în practică a acestui drept, în ultimii ani, legislaţia naţională a cunoscut progrese în reglementarea situaţiilor în care se acordă asistenţă juridică gratuită, scutiri de plata taxelor de timbru, facilităţi la plata cauţiunilor în materie civilă şi comercială.

Informarea şi educarea cetăţenilor cu privire la drepturile şi libertăţile lor dar şi cu privire la principalele instituţii de drept, funcţionarea sistemului judiciar şi a procedurilor specifice activităţii de judecată a continuat să fie o preocupare constantă şi în cursul anului 2014 pentru Tribunalul Alba. Principalele activităţi derulate în acest sens, care prin deschiderea către public au contribuit în mod direct la îmbunătăţirea accesului la justiţie, au fost: distribuirea Ghidurilor practice pentru justiţiabili, distribuirea de materiale informative legate de intrarea în vigoare a noilor acte normative în materie penală, Conferinţe de presă, actualizarea site-lui instanţelor, organizarea manifestările de tip „uşi deschise”, echipamentele electronice de tip „info-chioşc”.

Publicarea soluţiilor pe site-ul instanţelor permite justiţiabilului un acces rapid şi ieftin la informaţii referitoare la dosar, acesta nemaifiind obligat să se deplaseze la sediul instanţei pentru a afla informaţii esenţiale despre dosarul său. S-a constat că tot mai mulţi justiţiabili accesează portalul instanţelor pentru a obţine informaţii despre cauze astfel că instanţele trebuie să fie în continuu preocupate să opereze prompt datele supuse accesului. Puse în funcţiune la sfârşitul anului 2008 echipamentele electronice de tip info-chioşc destinate informării justiţiabililor şi-au demonstrat utilitatea şi în cursul anului 2014, fiind accesate de tot mai multe persoane. Toate cele 5 instanţe din raza de competenţă a Tribunalul Alba sunt dotate cu astfel de echipamente de informare.

Solicitările şi comunicările, în număr mult mai mare în ultimul an, formulate prin intermediul e-mail-ului, în urma accesării site-ului portalului instanţelor de judecată, demonstrează că introducerea portalurilor instanţelor a facilitat considerabil accesul persoanelor la informaţiile de interes public din sistemul judiciar. Reprezentanţii mass-media folosesc în principal această modalitate de comunicare.

Dacă justiţiabilii (persoane fizice) solicită în special informaţii legate de stadiul dosarelor – persoanele juridice, avocaţii, consilierii juridici şi experţii folosesc adresa de e-mail a instanţei pentru a comunica documente în formă scanată, acestea fiind înregistrate şi depuse la dosar în timp util.

Portalul instanţei reprezintă unul dintre principalele mijloace de informare directă ale justiţiabililor în ceea ce priveşte situaţia propriilor dosare. Totodată site-ul instanţei constituie un mijloc eficient de informare a cetăţenilor în privinţa activităţii, atribuţiilor şi organizării instanţelor. Având în vedere rolul informativ crescut al acestui mijloc de comunicare ne-a preocupat în mod constant actualizarea informaţiilor de interes public pentru furnizarea de date corecte şi complete cu privire la activitatea Tribunalului Alba.

Întreaga activitatea de comunicare a informaţiilor de interes public s-a desfăşurat în baza prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public dar cu protejarea datelor cu caracter personal impusă de Legea nr.677/2001.

Percepţia majorităţii cetăţenilor asupra funcţionării justiţiei este determinată de informaţiile din presa scrisă, audio-vizuală sau on-line, mass-media acţionând ca un intermediar între organele judiciare şi public. În consecinţă s-a urmărit asigurarea unei comunicări publice predictibile coerente şi unitare, condiţie esenţială a consolidării încrederii publice în sistemul judiciar. În anul 2014 activitatea BIRP a cunoscut o creştere a interesului opiniei publice faţă de activitatea instituţiei, dacă luăm în considerare numărul cererilor şi solicitărilor adresate atât în scris cât şi verbal, telefonic sau electronic.

Relaţia cu mass-media a fost asigurată prin dialog direct sau telefonic, prin declaraţii sau comunicate de presă, activitate care s-a reflectat în multiplele articole de presă sau materiale TV care au fost difuzate în cursul anului, astfel ca justiţia a putut beneficia în rândul comunităţii judeţului Alba de o imagine mai apropiată de realitate. În concret, trebuie să urmărim ca activitatea judiciară să fie cât mai corect reflectată de presă, sens în care se impune ca informaţiile de interes public să fie comunicate în timp util şi în condiţii de deplină transparenţă.

Comparativ cu anii trecuţi s-a constatat că interesul din partea reprezentanţilor presei a rămas constant, existând în cursul anului 2014 – aproximativ 182 de astfel de acţiuni derulate pentru o mai buna informare a publicului prin intermediul mass-mediei, acţiuni reprezentând solicitările de informaţii scrise, verbale, telefonice, comunicatele de presa şi interviurile. Această activitate s-a reflectat în articole de presă sau materiale televizate difuzate în cursul anului 2014, mass-media de la nivel local şi central a furnizat informaţii despre aproximativ 24 de dosare aflate pe rolul Tribunalului Alba .

Ghidul privind relaţia dintre sistemul judiciar din România şi mass-media, aprobat la 6 mai 2014 prin Hotărârea C.S.M. Nr.573, are în vedere indicarea modalităţilor în care sistemul judiciar poate asigura transparenţa în comunicarea publică, în condiţiile respectării normelor procedurale şi fără afectarea drepturilor persoanelor implicate în proces. Prin apariţia lui s-a urmărit adoptarea unor măsuri de natură să contribuie la minimizarea abordării diferite a modului de comunicare a informaţiilor de interes public de către instituţiile din sistemul judiciar. Ghidul are menirea de a asigura o comunicare unitară, omogenă şi predictibilă între C.S.M., instanţe şi parchete pe de o parte şi mass-media pe de altă parte .

Dorim să menţionăm disponibilitatea purtătorului de cuvânt şi a consilierului de informare de a comunica permanent informaţii de interes public jurnaliştilor, inclusiv în afara orelor de program.

Judecătorii şi personalul auxiliar de specialitate au manifestat o preocupare permanentă pentru adoptarea unei atitudini decente şi politicoase în comunicarea cu justiţiabilii, în măsură să respecte demnitatea acestora.

Nu mai puţin adevărat este că se impune responsabilizarea publicului şi a reprezentanţilor mass-media în privinţa importanţei activităţii desfăşurate de judecători şi personalul auxiliar.

*Proiect: sediu nou pentru Tribunalul Alba

La capitolul Starea sediilor instanţelor menţionăm că în anul 2014 s-a întocmit expertiza tehnică în vederea proiectării lucrărilor de intervenţie şi extindere la sediul Judecătoriei Aiud, urmând în cazul în care banii vor fi alocaţi pentru finalizarea documentaţiei tehnice să fie demarată procedura pentru încheierea unui contract de servicii proiectare „Lucrări de intervenţii şi extindere la sediul Judecătoriei Aiud”.

Construcţia în care îşi desfăşoară activitatea Judecătoria Sebeş, deşi este în folosinţă din anul 1996, apreciem că la ora actuală nu mai corespunde cerinţelor impuse de reforma sistemului judiciar, impunându-se efectuarea unor lucrări de reabilitare.

Clădirea în care îşi desfăşoară activitate Tribunalul Alba şi Judecătoria Alba Iulia a fost dată în folosinţă în 1982. Trecând 30 de ani de la darea în folosinţă a clădirii, pe care cele două instanţe o împart cu Parchetele de pe lângă Judecătorie şi Tribunal, perioadă în care nu s-au efectuat lucrări de reparaţii capitale, se impune necesitatea executării unor lucrări de reparaţii determinate de starea nesatisfăcătoare în care se află aceasta.

Datorită spaţiului insuficient pentru cele două instanţe s-au început demersuri pentru construirea unui nou sediu pentru Tribunalul Alba, urmând ca după finalizarea lucrărilor de reparaţii în actualul sediu să rămână doar Judecătoria Alba Iulia. În acest sens conducerea Tribunalului Alba a solicitat sprijinul autorităţilor locale în găsirea unei soluţii. În luna ianuarie 2014, Primăria Municipiului Alba Iulia ne oferă posibilitatea de a opta pentru o suprafaţă de teren suficientă şi necesară, situată administrativ în Alba Iulia, str. Târgului, în zona centrală a oraşului, la o distanţă de 1,20 km faţă de sediul actual al Tribunalului Alba. Zona este funcţională, reglementată prin „PLANUL URBANISTIC GENERAL AL MUNICIPIULUI ALBA IULIA-REACTUALIZAT pentru instituţii, servicii şi echipamente publice”

Pe acest teren se urmăreşte, cât mai repede posibil, construirea unui sediu nou pentru Tribunalul Alba, în suprafaţă desfăşurată de cea. 9.500 – 10.000 mp , urmând ca în actualul sediu situat în Municipiul Alba Iulia, Piaţa Iuliu Maniu, nr. 24 să funcţioneze Judecătoria Alba Iulia. Această suprafaţă, considerăm că ar fi suficientă pentru o construcţie desfăşurată pe circa trei, patru nivele la care se mai adaugă terenul de amenajare a unor spaţii de parcare, impuse prin lege, pentru autoturismele magistraţilor şi ale justiţiabililor, precum şi construcţii supraterane pentru utilităţi şi servicii specifice.

Prin hotărârile Consiliului Local Alba Iulia nr. 288/30.09.2014, nr. 316/31.10.2014 s-a dispus atribuirea terenului situat în Alba Iulia str. Târgului, FN , în domeniul public al statului urmând a fi întreprinse măsuri în vederea trecerii acestui teren în administrarea Ministerului Justiţiei – Tribunalul Alba pentru construirea – „Sediului Tribunalului Alba”.

Biroul Local pentru Expertize Judiciare Tehnice şi Contabile de pe lângă Tribunalul Alba îşi desfăşoară activitatea în incinta Tribunalului Alba, într-un spaţiu special destinat acestuia. În cadrul biroului funcţionează un consilier sub îndrumarea judecătorului delegat. Biroul desfăşoară în primul rând activitatea de evidenţă a persoanelor care au calitatea de expert tehnic judiciar /specialist, expert contabil sau consultant fiscal care au optat pentru efectuarea de expertize judiciare. Sunt înregistraţi în evidenţa biroului un număr de 109 experţi tehnici judiciari, 9 specialişti judiciari ,111 experţi contabili şi 11 consultanţi fiscali.

La solicitarea organelor de urmărire penală, instanţelor de judecată şi a altor organe cu atribuţii jurisdicţionale, biroul local pentru expertize judiciare tehnice şi contabile recomandă experţi tehnici judiciari/specialişti , experţi contabili şi consultanţi fiscali   înregistraţi în evidenţa sa prin utilizarea aplicaţiei informatice „Experţi tehnici judiciari” pusă la dispoziţie de Ministerul Justiţiei – Biroul Central pentru Expertize Tehnice Judiciare, conform criteriilor stabilite prin aceasta. Biroul local pentru expertize judiciare actualizează cu operativitate, pentru a fi evidenţiate în activitatea fiecărui expert/specialist/consultant, datele referitoare la dosarele în care a fost numit.Plata sumelor cuvenite experţilor judiciari se face lunar, prin Biroul Local pentru Expertize judiciare tehnice şi contabile în colaborare, cu compartimentul financiar – contabil.

*Colaborarea inter-instituţională eficientă în 2014

În cursul anului 2014 colaborarea inter-instituţională a fost una eficientă, fundamentată pe metoda parteneriatului în cadrul căreia toate instituţiile implicate în realizarea justiţiei, dincolo de specificitatea formei de realizare şi-au înţeles competenţele şi obiectivele şi au conlucrat spre realizarea unei finalităţi unice, realizarea actului de justiţie.

În cursul anului 2014 interacţiunea judecătorilor Tribunalului Alba cu societatea civilă s-a realizat prin intermediul programului Zilei uşilor deschise, ocazie cu care activitatea complexă a judecătorului şi grefierului a putut fi descoperită şi din altă perspectivă decât cea a justiţiabilului.

Analiza sub aspect cantitativ şi calitativ realizată în cuprinsul acestui raport de bilanţ conduce la concluzia că în cursul anului 2014 s-a desfăşurat o bună activitate judiciară la Tribunalul Alba şi la judecătoriile din circumscripţia sa. Operativitatea s-a menţinut la parametri ridicaţi, atât la Tribunalul Alba, cât şi la majoritatea judecătoriilor din judeţ şi asta în pofida confruntării sistemului judiciar cu marea reformă în materie civilă, respectiv cu Noul Cod de procedură civilă care a intrat în vigoare la 15.02.2013, cât şi cu marea reformă în materie penală, respectiv noile coduri penale care au intrat în vigoare la 01.02.2014.

Dintr-o perspectivă de ansamblu, scopul major al reformării sistemului judiciar este consolidarea independenţei justiţiei şi a statutului magistratului, sporirea eficienţei actului de justiţie, de natură să răspundă nevoilor cetăţeanului şi să asigure compatibilitatea sistemului judiciar român cu sistemele judiciare ale statelor membre ale Uniunii Europene.

Reforma în justiţie nu se poate realiza cu succes fără o pregătire profesională continuă şi eficientă a judecătorilor şi personalului auxiliar, fără o creştere a transparenţei actului de justiţie, o consolidare a capacităţii administrative a Consiliului Superior al Magistraturii, îmbunătăţirea politicii de resurse umane, prin luarea în cel mai scurt timp, a măsurilor de redimensionare a schemelor de personal, în sensul majorării acestora, atât în privinţa judecătorilor cât şi a personalului auxiliar, a infrastructurii şi managementului instanţelor.

În prezent, societatea românească se confruntă cu un număr foarte mare de procese, exigenţele cetăţenilor faţă de sistemul judiciar şi faţă de magistraţi crescând într-o măsură importantă, situaţie în care justiţia este chemată, din interior, să-şi asume independenţa, percepută în exterior prin credibilitate şi eficienţă, conferite de profesionalismul şi responsabilitatea magistraţilor.

În condiţiile volumului mare de cauze considerăm că, în acord cu tendinţele care se manifestă la nivel european, se impune dezvoltarea medierii ca şi alternativă la soluţionarea conflictelor pe cale judiciară, care prezintă multiple avantaje. O informare corectă a justiţiabililor care ar putea recurge la mediere cu privire la semnificaţia şi avantajele pe care le prezintă această instituţie, precum şi o bună colaborare cu asociaţiile profesionale de mediatori ar putea avea efecte benefice”, subliniază judecătorul Marius Menchiu.

Semnalările din mass-media cu privire la încrederea cetăţenilor în sistemul judiciar ne obligă să privim cu responsabilitate semnalele publice care se transmit odată cu înfăptuirea actului de justiţie. Credibilitatea sistemului, este o chestiune care trebuie să preocupe fiecare instanţă de judecată şi pe fiecare magistrat în parte, care trebuie să conştientizeze că principala misiune a justiţiei, este satisfacerea interesului public, a cetăţenilor, a apărării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale acestora. Principalul mijloc în acest sens, este recurgerea şi punerea în practică a principiilor şi valorilor justiţiei şi anume, independenţa şi imparţialitatea justiţiei, a judecătorilor, dar şi a eficienţei acestora în îndeplinirea actului de justiţie”, mai precizează purtătorul de cuvânt al Tribunalului Alba.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Advertisement

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Recalcularea pensiei anticipate parţiale pentru persoanelor care au locuit în zonele poluate, ANULATĂ de instanță: Decizie a Înaltei Curți de Casaţie şi Justiţie

Ziarul Unirea

Published

on

Recalcularea pensiei anticipate parţiale pentru persoanelor care au locuit în zonele poluate, ANULATĂ de instanță: Decizie a Înaltei Curți de Casaţie şi Justiţie Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a stabilit că recalcularea pensiei anticipate parţiale în cazul persoanelor care au locuit în zonele poluate nu este posibilă. Decizia a fost luată în urma admiterii […]

Continue Reading

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea