Autostrada Unirii nu îndeplineşte condiţiile pentru obţinerea finanţării europene. Unicul drum nou rentabil peste Carpaţii Orientali ar fi Braşov-Bacău
Autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni nu îndeplineşte condiţiile pentru obţinerea finanţării europene, autostrada Braşov – Bacău (A13) fiind singura variantă rentabilă de legare a Ardealului de Moldova, potrivit unei analize ce a inclus patru trasee peste Carpaţii Orientali, au spus pentru ECONOMICA.NET surse oficiale.
Singura autostradă peste Carpaţii Orientali care se califică pentru finanţarea din fonduri europene este Braşov – Bacău (A13), rezultă dintr-o analiză realizată la cererea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) în cadrul acordului de asistenţă PASSA, încheiat cu Banca Europeană de Investiţii (BEI).
În cadrul studiului au fost analizate patru trasee:
- Cluj – Bistriţa – Suceava
- Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni
- Târgu Mureş – Sighişoara – Bacău
- Braşov – Bacău
„Din analiza cost – beneficiu se poate constata că singurul proiect uşor peste limita de rentabilitate este Autostrada Braşov – Bacău”, au spus sursele noastre, citând analiza experţilor.
Potrivit lor, varianta Braşov – Bacău se califică pentru fondurile europene, fiind singura care îndeplineşte condiţiile de rentabilitate, cu un coeficient mai mare de 5%.
„Se sugerează să se meargă pe o singură variantă, Braşov – Bacău, pentru că dacă se va merge pe două, atunci se va împărţi traficul şi ar pica ambele variante”, mai spun sursele noastre, cu referire la studiu.
Conform informaţiilor Economica, varianta Tg Mureş – Iaşi – Ungheni (A8) ar fi avut un MZA (trafic mediu zilnic anual) de doar 3.000, de peste trei ori mai mic faţă de cel aferent unei autostrăzi. În plus, din cauza numeroaselor arii protejate pe care le traversează, nu ar fi primit niciodată Acord de Mediu, document fără de care nu poate fi eliberată ulterior Autorizaţia de Construire. În aceste condiţii, A8, botezată şi Autostrada Unirii, nu îndeplineşte condiţiile de eligibilitate pentru obţinerea de finanţare din fonduri UE, mai spun sursele noastre.
Autostrada Unirii, finanţabilă sau nu din fonduri UE?
Pe de altă parte, comisarul european Corina Creţu a declarat în repetate rânduri că România poate primi finanţare europeană pentru Autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni. De asemenea, Comisia pentru transporturi din Camera Deputaţilor a aprobat marţi proiectul pentru realizarea autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş, fondurile europene nerambursabile fiind menţionate ca posibilă sursă de finanţare. Cea mai scumpă variantă de traversare a Carpaţilor Orientali este susţinută de asemenea şi de către mai multe ONG-uri, care strâng semnături pentru A8.
Având în vedere informaţiile contradictorii, ECONOMICA.NET a solicitat un punct de vedere BEI/JASPERS şi Ministerului Fondurilor Europene cu privire la eligibilitatea proiectului A8 pentru obţinerea de fonduri UE.
Dušan Ondrejicka, reprezentantul BEI în relaţia cu presa din România, ne-a declarat la telefon că instituţia pe care o reprezintă nu a fost contactată de către autorităţile române pentru proiectul A8. Şi chiar dacă ar fi fost, BEI nu ar comenta pe proiectele în care are calitatea de consultant, potrivit acestuia.
Pe de altă parte, într-un document al Ministerului Transporturilor, datat încă din martie 2018, este menţionată implicarea BEI în cadrul proiectului A8, atât prin intermediul programului de asistenţă PASSA, cât şi prin experţii JASPERS. Surse din cadrul Ministerului Fondurilor Europene confirmă la rândul lor implicarea BEI în proiectul A8.
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) beneficiază de asistenţă tehnică din partea experţilor Băncii Europene de Investiţii (BEI), în baza Acordului de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor PASSA. Acordul semnat între Ministerul Fondurilor Europene şi BEI prevede acordarea de asistenţă pentru pregătirea şi implementarea proiectelor din perioada de programare 2014-2020.
Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi Ministerul Fondurilor Europene au semnat în decembrie 2015 un nou Memorandum de inţelegere pentru perioada de programare 2014-2020 care are anexat un format standard de contract de asistență tehnică (PASSA), atât pentru a asigura sprijin în vederea susţinerii reformelor structurale, investiţiilor din sectorul public, creşterea absorbţiei Fondurilor Europene Structurale şi de Investiţii în perioada de programare 2014-2020, cât și pentru a pregăti perioada de programare următoare (după 2020).
Sursa: economica.net
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Fabrica Astra Arad, cu o istorie de 134 de ani, s-a ÎNCHIS: 700 de angajați au fost dați afară
Fabrica Astra Arad, cu o istorie de 134 de ani, s-a ÎNCHIS: 700 de angajați au fost dați afară Un capitol important din istoria industrială a Aradului s-a încheiat pe 9 mai 2025, vinerea trecută, când fabrica de vagoane Astra Rail Industries și-a închis definitiv porțile. Imaginea ultimului vagon cisternă produs pe liniile de montaj […]
14 mai 2025 | COD GALBEN de FURTUNI în Alba și alte județe din țară. Informare meteo de vreme rea până sâmbătă
14 mai 2025 | COD GALBEN de FURTUNI în Alba și alte județe din țară. Informare meteo de vreme rea până sâmbătă Meteorologii ANM au emis miercuri, 14 mai 2025, o informare meteo de intensificări ale vântului, precipitații moderate cantitativ, mixte la munte și răcire accentuată, valabilă în intervalul 15 mai, ora 08.00 – 17 […]
Când începe vacanța de vară 2025: În ce dată se încheie anul școlar pentru elevi în funcție de profil și an de studii
Când începe vacanța de vară 2025: În ce dată se încheie anul școlar pentru elevi în funcție de profil și an de studii Potrivit structurii anului școlar 2024-2025, elevii urmează să intre în vacanța de vară peste câteva săptămâni. Anul acesta, elevii vor avea vacanță 11 săptămâni, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației. Elevii claselor […]