Rămâi conectat

Actualitate

Autostrada Unirii nu îndeplineşte condiţiile pentru obţinerea finanţării europene. Unicul drum nou rentabil peste Carpaţii Orientali ar fi Braşov-Bacău

Ioana Oprean

Publicat

în

Autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni nu îndeplineşte condiţiile pentru obţinerea finanţării europene, autostrada Braşov – Bacău (A13) fiind singura variantă rentabilă de legare a Ardealului de Moldova, potrivit unei analize ce a inclus patru trasee peste Carpaţii Orientali, au spus pentru ECONOMICA.NET surse oficiale.

Singura autostradă peste Carpaţii Orientali care se califică pentru finanţarea din fonduri europene este Braşov – Bacău (A13), rezultă dintr-o analiză realizată la cererea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) în cadrul acordului de asistenţă PASSA, încheiat cu Banca Europeană de Investiţii (BEI).

În cadrul studiului au fost analizate patru trasee:

  • Cluj – Bistriţa – Suceava
  • Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni
  • Târgu Mureş – Sighişoara – Bacău
  • Braşov – Bacău

„Din analiza cost – beneficiu se poate constata că singurul proiect uşor peste limita de rentabilitate este Autostrada Braşov – Bacău”, au spus sursele noastre, citând analiza experţilor.

Potrivit lor, varianta Braşov – Bacău se califică pentru fondurile europene, fiind singura care îndeplineşte condiţiile de rentabilitate, cu un coeficient  mai mare de 5%.

„Se sugerează să se meargă pe o singură variantă, Braşov – Bacău, pentru că dacă se va merge pe două, atunci se va împărţi traficul şi ar pica ambele variante”, mai spun sursele noastre, cu referire la studiu.

Conform informaţiilor Economica, varianta Tg Mureş – Iaşi – Ungheni (A8) ar fi avut un MZA (trafic mediu zilnic anual) de doar 3.000, de peste trei ori mai mic faţă de cel aferent unei autostrăzi. În plus, din cauza numeroaselor arii protejate pe care le traversează, nu ar fi primit niciodată Acord de Mediu, document fără de care nu poate fi eliberată ulterior Autorizaţia de Construire. În aceste condiţii, A8, botezată şi Autostrada Unirii, nu îndeplineşte condiţiile de eligibilitate pentru obţinerea de finanţare din fonduri UE, mai spun sursele noastre.

Autostrada Unirii, finanţabilă sau nu din fonduri UE?

Pe de altă parte, comisarul european Corina Creţu a declarat în repetate rânduri că România poate primi finanţare europeană pentru Autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni. De asemenea, Comisia pentru transporturi din Camera Deputaţilor a aprobat marţi proiectul pentru realizarea autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş, fondurile europene nerambursabile fiind menţionate ca posibilă sursă de finanţare. Cea mai scumpă variantă de traversare a Carpaţilor Orientali este susţinută de asemenea şi de către mai multe ONG-uri, care strâng semnături pentru A8.

Având în vedere informaţiile contradictorii, ECONOMICA.NET a solicitat un punct de vedere BEI/JASPERS şi Ministerului Fondurilor Europene cu privire la eligibilitatea proiectului A8 pentru obţinerea de fonduri UE.

Dušan Ondrejicka, reprezentantul BEI în relaţia cu presa din România, ne-a declarat la telefon că instituţia pe care o reprezintă nu a fost contactată de către autorităţile române pentru proiectul A8. Şi chiar dacă ar fi fost, BEI nu ar comenta pe proiectele în care are calitatea de consultant, potrivit acestuia.

Pe de altă parte, într-un document al Ministerului Transporturilor, datat încă din martie 2018, este menţionată implicarea BEI în cadrul proiectului A8, atât prin intermediul programului de asistenţă PASSA, cât şi prin experţii JASPERS. Surse din cadrul Ministerului Fondurilor Europene confirmă la rândul lor implicarea BEI în proiectul A8.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) beneficiază de asistenţă tehnică din partea experţilor Băncii Europene de Investiţii (BEI), în baza Acordului de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor PASSA. Acordul semnat între Ministerul Fondurilor Europene şi BEI prevede acordarea de asistenţă pentru pregătirea şi implementarea proiectelor din perioada de programare 2014-2020.

Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi Ministerul Fondurilor Europene au semnat în decembrie 2015 un nou Memorandum de inţelegere pentru perioada de programare 2014-2020 care are anexat un format standard de contract de asistență tehnică (PASSA), atât pentru a asigura sprijin în vederea susţinerii reformelor structurale, investiţiilor din sectorul public, creşterea absorbţiei Fondurilor Europene Structurale şi de Investiţii în perioada de programare 2014-2020, cât și pentru a pregăti perioada de programare următoare (după 2020).

Sursa: economica.net


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Când începe școala în toamna 2025: Structura anului școlar 2025-2026. Când vor fi vacanțele și ”Școala altfel”

Ioana Oprean

Publicat

în

Când începe școala în septembrie 2025: Structura anului școlar 2025-2026. Când vor fi vacanțele și ”Școala altfel” Elevii din România se vor întoarce în bănci pe 8 septembrie 2025, conform calendarului publicat de Ministerul Educației. Noul an școlar va fi împărțit în 5 module, alternate cu vacanțe mai scurte, așa cum s-a întâmplat și în […]

Citește mai mult

Actualitate

HAOS pe piața auto de la suspendarea programului „Rabla”. „Statul își sabotează propria economie”

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

HAOS pe piața auto în urma suspendării programului „Rabla”. „Statul își sabotează propria economie” Haosul creeat de autorităţi, în urma suspendării programului „Rabla”, afectează nu doar companiile din sectorul auto şi consumatorii, ci şi statul român, care riscă pierderi economice însemnate şi ratarea obiectivelor de sustenabilitate, avertizează Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), într-un […]

Citește mai mult

Actualitate

Sindicaliștii din Educație amenință că școala nu va începe pe 8 septembrie: „Vom boicota începerea noului an școlar”

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

Sindicaliștii din Educație amenință că școala nu va începe pe data de 8 septembrie: „Vom boicota începerea noului an școlar” În urma întâlnirii cu premierul Ilie Bolojan, sindicaliştii din Educaţie au anunţat, luni, 11 august 2025, că iau în considerare boicotarea începutului de an şcolar 2025-2026. Școala nu va începe pe 8 septembrie din cauza […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea