Ziarul Unirea

Autostrada Sibiu – Orăștie: Peste 300 de deficienţe de construcţie observate de CNADNR pe Lotul 3 Cunța – Săliște. Constructorul trebuie să repare totul pe cheltuială proprie

Scandalul creat din cauza gravelor deficienţe constatate pe Lotul 3 (Cunța – Săliște) al autostrăzii Sibiu – Orăștie i-a făcut pe şefii CNADNR să recunoască faptul că ştiau de existenţa problemelor. Totuşi, asta nu i-a împiedicat să plătească lucrarea ca şi cum ar fi fost executată perfect. 99% din banii prevăzuţi în contract se lăfăie demult în conturile societăţii care şi-a bătut joc de autostradă. CNADNR se vede nevoită acum să îi cheme înapoi la muncă pe italieni. La niciun an de la o inaugurare în pripă, autostrada are probleme uriaşe. Pe tronsonul menționat asfaltul s-a crăpat, pilonii viaductelor s-au fisurat, iar pământul a început să o ia la vale.

lot 3 autostrada sebes-orastieLotul 3 Cunţa – Sălişte al autostrăzii a fost câştigat la licitaţie de societatea Salini Impregilo, care a subcontractat lucrarea către alţi italieni, cei de la firma Collini, scrie romaniacurata.ro

ELIT

Slaba calitate a lucrărilor executate de constructor a fost constatată de specialiştii CNANDR în mai multe rânduri. Chiar Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale susţine că au existat în jur de 300 de rapoarte de neconformitate emise de inginerii săi. Acestea au vizat, de-a lungul vremii, mai multe tipuri de nereguli, de la nerespectarea proiectului tehnic şi nerespectarea caietelor de sarcini, la calitatea materialelor şi execuţia necorespunzătoare a lucrărilor.

Cu toate astea, antreprenorul italian şi-a primit deja 99,7% din banii prevăzuţi în contractul pentru acest proiect. Este vorba despre 604,8 milioane lei fără TVA (aprox. 134,4 milioane de euro). Acum însă, în interiorul perioadei de garanţie, până la sfârşitul lunii august, firma trebuie să se întoarcă şi că refacă, pe cheltuiala proprie, toate segmentele de autostradă care, după cum a constatat CNADNR, nu oferă siguranţă pentru şoferi.

Din constatările CNADNR (făcute publice într-un comunicat de presă publicat pe propriul site în ultimele zile) rezultă că italienii de la Salini Impregilo SpA, care au făcut lucrările pe acest Sector 3 din autostrada Orăştie – Sibiu, au cam fost „certaţi cu geologia”, ignorând de-a lungul vremii chiar şi concluziile propriilor studii. Mai precis, ei au avut de executat lucrări pe unele sectoare unde se știa că există straturi argiloase instabile, care își modifică volumul, apărând astfel riscul unor alunecări de teren.  Potrivit propriilor studii, italienii au încadrat amplasamentele în categoria geotehnică 2 (risc geotehnic mediu) și respectiv 3 (risc geotehnic major).

ADEZIUNE PLUS ALBA

Cu toate astea, CNADNR spune acum că, deşi avea cunoştinţă asupra naturii terenului, “antreprenorul a stabilit soluțiile tehnice alegând soluțiile clasice de consolidare a terenului în detrimentul unui tunel rutier, soluție tehnică recomandată prin studiu geotehnic la faza de proiect tehnic”. În aceste condiţii, la începutul lui 2012, când s-au făcut lucrări de terasamente, au apărut şi fenomene locale de instabilitate a pantelor, care au continuat apoi şi în alte zone. Acesta este unul dintre motivele pentru întârzierea lucrărilor.

Acum, când vede cu ochii proprii calitatea prea puţin durabilă a sectorului de autostradă, CNADNR recunoaşte că „lucrările s-au realizat fără o etapizare rațională, nerespectând prevederile proiectului-caiet de sarcini terasamente, caiet de sarcini lucrări de consolidare – astfel încât pe nicio zonă decopertată și excavată lucrările nu au fost finalizate și protejate în perioada de îngheț –dezgheț și cu precipitații caracteristică sfârșitului de iarnă și primăverii”.

În comunicatul publicat CNADNR mai arată că „urmare a acestui mod de abordare a lucrărilor în zonele afectate de alunecări execuţia pe aceste zone a fost oprită pe perioade lungi. Conform datelor din jurnalele de execuţie se observă că în cursul anului 2013 nu s-au efectuat lucrări de terasamente pe zonele cu instabilităţi. În aceste perioade de stagnare a execuţiei pe suprafeţele excavate, expuse şi neprotejate, nu s-au adoptat şi aplicat unele măsuri de urgenţă, care în principal trebuiau să limiteze efectul destabilizator şi distructiv al apei de precipitaţii”.
Chiar dacă ulterior s-au reluat amenajările, conform unui proiect revizuit, sistarea lucrărilor pe zone instabile, pe perioade mari de timp (cca 1- 1,5 ani), fără luarea unor măsuri de protecţie şi reaparare a suprafeţelor decapate şi fisurate a avut un rol negativ asupra stabilităţii generale a amplasamentului.

Circulația pe acest segment de autostrada, Sălişte – Cunţa, a fost deschisă în luna noiembrie a anului trecut. De atunci, deficiențe au fost constatate pe mai multe segmente ale autostrăzii, care, potrivit reprezentanților CNANDR nu pun în pericol siguranța circulației, însă o încurcă destul de mult:

– Crăpătură km 60+595 – km 60+717, calea 1 (În data de 20.11.2014 s-a constatat apariţia unor fisuri la poziţia km 60+660, calea 1, în corpul autostrazii care pleacă din banda de stationare sub forma de arc de cerc),
– Alunecare km 64+300 – 64+500, calea 1
– Defecte constatate km 44+305 – km 44+380, calea 1 – În zona km 44+360, calea 1 s-a constat o denivelare pe banda de staţionare de urgenţă, la limita cu dispozitivul de colectare a apelor pluviale. Zona afectată este zona de conexiune a lotului 2 cu lotul 3. Până în prezent, antreprenorul nu a remediat definitiv defectele constatate, iar în şantier defectele au evoluat, constatându-se urmatoarele: dislocare tub cămin dren, fisură bancheta din faţa zidului de gabioane, fisuri şant de scurgere a apelor, fisurare acostament betonat. În momentul de faţă este în curs de elaborare o expertiză tehnică, în baza căreia antreprenorul va adopta soluţii de remediere a problemelor, de stabilizare a alunecărilor existentă şi refacere a elementelor degradate.
– Infiltraţii pasajul CF
– Defecte constatate  km 62+090 – 62+140 (cale 1) şi la Defecte constatate  km 64+380 – 64+400 (cale 1)

Sursa: romaniacurata.ro

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

Te-ar putea interesa și:

Când sunt Floriile, Paștele ortodox și cel catolic în 2021, potrivit calendarului creștin

Calendar creștin: Când cade Pastele 2021 ortodox și cel catolic. Florii 2021. Când pică Floriile în anul 2021 • Paste… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

7 ianuarie: Crăciunul pe rit vechi. Cum sărbătoresc ortodocşii pe stil vechi Naşterea Mântuitorului

7 ianuarie: Crăciunul pe rit vechi. Cum sărbătoresc ortodocşii pe stil vechi Naşterea Mântuitorului Crăciunul era sărbătorit pe 7 ianuarie… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

MESAJE de Sfântul Ion HAIOASE. Idei de SMS -uri pentru prietenii glumeţi dar şi pentru cei îndrăgostiţi, care îşi aniversează astăzi onomastica

Mesaje de Sfantul Ioan haioase. Urărări și felicitări de Sfantul Ion hazlii care poti fi trimise prin SMS.  Texte amuzante… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

CODUL BUNELOR MANIERE: Cum să te comporți dacă ești invitat la o nuntă

CODUL BUNELOR MANIERE: Cum să te comporți dacă ești invitat la o nuntă Prilej de bucurie și emoție, atât pentru… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Mesaje de Sfântul Ioan amuzante. URĂRI şi FELICITĂRI haioase pentru prietenii care își sărbătoresc onomastica

Mesaje amuzante şi hazlii de Sfântul Ion 2021 • Urări şi felicitări haioase de Sfântul Ioan. SMS de Sfântul Ioan… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Mesaje creștine de Sfântul Ion. Urări pe care le puteți trimite prin SMS celor care își sărbătoresc onomastica

Mesaje creștine de Sfântul Ioan 2021 • Urări și felicitări creștine care le puteți trimite prin SMS celor care își… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

3 Comentarii

Un cetăţean nedespăgubit 28 iulie 2015 at 20:31

Pe tonsonul de autostradă din zona Aciliu, care cuprinde şi viaductul, nici nu trbuia să facă studii geologice, că orice ţăran din zonă le spunea că acolo, pământul „o ia la vale”, precum ştim toţi care am circulat mai mult pe acolo (între Apoldu de Jos la Sălişte).
În ce priveşte calitatea lucrărilor – sunt dezastruoase. În sectorul cuprins între Băile Miercurea Sibiului şi Apoldu de Jos au apărut denivelări mari care se vor adânci tot mai mult din bătaia roţilor şi nu va trece mult până când vor fi şi accidente de circulaţie grave, din această cauză.
În această zonă am şi eu o bucată de autostradă întrucât CNADNR e săracă şi nu are bani pentru despăgubiri (mai bine-zis nu are pentru oricine)

Aşa zis-a Burebista 28 iulie 2015 at 23:44

Întotdeauna statul prima dată a luat şi apoi, după ce a terminat de scobit în nas s-a gândit să dea ceva înapoi. Vorba bancului cu statuia: statu’ ia totul!
Nu sunt despăgubiți nici cei cărora li s-a luat pământul la modernizarea căii ferate. C-aşa-i la noi. Ca la nimenea.

pilu 30 iulie 2015 at 19:03

Sa plateasca Ponta, ca el i-a zorit sa termine inainte de alegeri.
Nu-i cinstit sa pui vina pe constructor ca nu el a proiectat autostrada.
Cand a constatat ca amplasamentul misca toti au dat vina pe constructor (oare de ce) ca cere bani pentru consolidari.

Comentariile sunt oprite