Rămâi conectat

Ştirea zilei

Autostrada Sebeș-Turda: Lucrările la cel mai lung pod peste râul Mureș, de la Gâmbaș, au fost reluate

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

Autostrada Sebeș-Turda: Lucrările la cel mai lung (650 de metri liniari) și important pod peste râul Mureș, de pe lotul trei, la Gâmbaș, au fost reluate, recent, după ce au fost sistate din cauza lipsei autorizației de construire.

pod de fier raul mures aiud

Autostrada Sebeş-Turda traversează râul Mureş în mai multe zone, albia râului, extrem de întortocheată, fiind un obstacol ce solicită multă bătaie de cap, materiale, forţă de muncă specială şi soluţii inginereşti în premieră.

În zona Aiud – Unirea, pe Lotul III al autostrăzii, se construiesc nu mai puţin de 4 poduri, dintre care două de mari dimensiuni, la Gîmbaş (650 m liniari) şi Ormeniş (491 m liniari) plus alte zeci de poduri şi podeţe, ca să nu mai vorbim de kilometri întregi de viaducte.

Cel mai lung pod peste râul Mureş este cel de la Gîmbaş, de 650 m liniari. Acest pod ar fi putut fi gata la ora actuală, dacă constructorii nu erau obligaţi să întrerupă lucrul, în condiţiile în care proiectul tehnic era avizat şi optim pentru a fi pus în operă. Din păcate, timp de 3 luni de zile, lucrările au stagnat. Acum au fost reluate în forţă, inclusiv la podul cel mai important din zona Aiud. Podul care se construieşte aici este unul metalic, din prefabricate, din piese din subansamble metalice şi a fost realizat în Italia, întrucât în ţara noastră nu se realizează astfel de poduri metalice.

De fapt, sunt două poduri, a câte zece metri lăţime fiecare, câte unul pe fiecare bandă de mers. Grinzile metalice au fost montate pe poziţie şi se lucrează la tensionarea lor cu utilaje şi tehnologii made in Italia. Peste aceste grinzi urmează să se toarne o placă, o fundaţie de beton şi apoi asfaltul. La intrarea şi la ieşirea de pe pod, se va circula pe două viaducte, aflate şi ele în stadiu avansat de montaj.

Se lucrează şi la pasajul peste calea ferată din zonă, şi el cu cea mai mare lungime, ce va face parte din nodul rutier ce va face legătura cu municipiul Aiud. Efectuând un raid pe şantier, am constatat, însă, că dincolo de amploarea lucrărilor şi volumul mare de muncă, care te impresionează la prima vedere, că lucrurile nu stau chiar aşa cum par la prima impresie. De fapt, cam toată lumea este nemulţumită. În primul rând, sunt revoltaţi fermierii şi proprietarii de terenuri din zonă, pentru că, deşi pământurile le-au fost expropriate şi transformate în şantiere, nici până astăzi nu şi-au încasat banii pentru despăgubiri.

Deşi oamenii au titluri de proprietate, acum se cer şi documente de intabulare a terenurilor, operaţie extrem de costisitoare, pentru care cei mai mulţi proprietari nu au bani şi aşteaptă să le dea cei de la CNADNR. Un cerc vicios, din care sperăm să se iasă cât mai repede. Ca să nu mai vorbim de preţurile la care sunt cotate, cu totul şi cu totul dezamăgitoare. Nemulţumiţi sunt, însă, şi constructorii de la compania italiană care operează în zonă, care nu au primit niciun ban pentru lucrările executate, aşa că lucrează pe cont propriu, cu veniturile realizate de la alte obiective din ţară şi din străinătate.

Să sperăm că vor primi şi ei banii, până nu vor ajunge la fundul sacului. În fine, nemulţumiţi sunt la Gîmbaş şi morţii din cimitirul reformat de aici, datând din anul 1856, şi care au fost înmormântaţi pe un deal prin care va trece acum autostrada. Aşa că s-a procedat la deshumarea lor şi mutarea pe un alt deal, unde vor fi amplasate osemintele celor care nu au urmaşi, într-un fel de groapă comună, pe care se va ridica un monument funerar, în amintirea şi veşnica lor pomenire şi pe care vor fi inscripţionate numele celor care nu au avut pe nimeni.

Delicatele şi funebrele operaţiuni sunt executate de firma Rai din Blaj, un nume ce aminteşte de un spaţiu, de un teren de care cei din Gîmbaş nu au parte. Aşadar, pe şantierele auto­străzii, se lucrează cu sabia problemelor nerezolvate deasupra capului, chiar dacă investitorii sunt străini. Din păcate, stilul de lucru este pur românesc.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

FOTO | Dintr-un salon modest din Cugir, Victor Roșu a ajuns să educe și să inspire frizeri din toată Europa. O poveste despre pasiune, curaj și visuri împlinite

Rebecca Buzdugan

Publicat

în

Dintr-un salon modest din Cugir, Victor Roșu a ajuns să educe și să inspire frizeri din toată Europa Dintr-un oraș mic, dar plin de oameni cu visuri mari, Victor Roșu a reușit să transforme pasiunea pentru frizerie într-o carieră internațională care inspiră. Cunoscut pentru talentul său, pentru atenția la detalii și pentru dorința constantă de […]

Citește mai mult

Ştirea zilei

VIDEO | ,,Nu mai putem trăi. Nu mai ieșim noaptea afară din casă”. Frustrarea unui gospodar din Alba, din cauza lupilor care îi mănâncă animalele

Bogdan Ilea

Publicat

în

,,Nu mai putem trăi. Nu mai ieșim noaptea afară din casă”. Frustrarea unui gospodar din Alba, din cauza lupilor care îi mănâncă animalele Mai mulți gospodari și fermieri au participat, joi, 30 octombrie 2025, la o ședință specială organizată la Ighiu, în care s-au dezbătut problemele generate de atacurile animalelor sălbatice. Printre aceștia se numără […]

Citește mai mult

Ştirea zilei

VIDEO | Primarul Gabriel Pleșa: „Vom organiza transportul în comun din Alba Iulia cu operator propriu, folosind autobuze și microbuze electrice”

Lucian Dărămuș

Publicat

în

Gabriel Pleșa: „Vom organiza transportul în comun din Alba Iulia cu operator propriu, folosind autobuze și microbuze electrice” Primarul municipiului Alba Iulia, Gabriel Pleșa, a vorbit din nou, joi, 30 octombrie 2025, despre intenția administrației publice locale de a internaliza serviciul de transport în comun. Citește și: VIDEO | Descoperiri arheologice importante la Alba Iulia: […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea