Anul 2018 – al treilea cel mai călduros an în România, din 1901 până în prezent
Anul 2018 – al treilea cel mai călduros an în România, din 1901 până în prezent!
Media anuală a temperaturii aerului înregistrată în România, în 2018, a fost de 11,57 grade Celsius, a treia cea mai mare valoare din anul 1901 până în prezent, reiese din înregistrările de la staţiile meteorologice cu şir lung de observaţii ale Administraţiei Naţionale de Meteorologie (ANM), citate de Ministerul Mediului.
Potrivit măsurătorilor, temperatura medie a aerului consemnată pe parcursul anului precedent a depăşit cu 1,35 grade Celsius norma climatologică în vigoare, respectiv media multianuală din perioada 1981 – 2010. „După cum ne-am aşteptat, iată că anul 2018 urcă direct pe podiumul clasamentului celor mai călduroşi ani din istorie. Avem, deci, o nouă dovadă care ne arată că schimbările climatice reprezintă una dintre cele mai mari ameninţări cu care se confruntă omenirea.
În acelaşi timp, devine tot mai clar că trebuie să ne străduim să realizăm echilibrul între nevoile comunităţilor şi nevoia de a trăi pe o planetă sănătoasă. Aceasta înseamnă implementarea unor măsuri concrete şi eforturi egale în cele două direcţii: atât reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, cât şi adaptarea la efectele schimbărilor climatice”, susţine ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu. Datele citate relevă, totodată, că, în intervalul 1900 – 2018, rata încălzirii a fost de 1,05 grade Celsius.
Ministerul Mediului notează că anul 2015 rămâne cel mai călduros an înregistrat în România, cu o temperatură medie de 11,72 grade Celsius, urmat îndeaproape de 2007 (11,67 grade Celsius). În topul celor mai călduroşi zece ani din perioada 1900 – 2018, nouă dintre aceştia aparţin intervalului 2000 – 2018.
Conform analizelor de specialitate, la nivel lunar, în 2018, au existat nouă luni cu abateri termice lunare pozitive cuprinse între 0,3 şi 4,7 grade Celsius, faţă de intervalul 1981 – 2010, respectiv în: ianuarie (+2,1 grade), februarie (+0,3 grade), aprilie – cea mai călduroasă lună aprilie din 1900 până în prezent (+4,7 grade), mai (+2,2 grade), iunie (+0,9 grade), august (+1,8 grade), septembrie (+1,1 grade), octombrie (+2 grade) şi noiembrie (+0,9 grade).
În privinţa precipitaţiilor, datele arată că media anuală din anul 2018 a fost de 698,8 mm, cu 10% mai mare decât norma climatologică (1981 – 2010).
La acest capitol, abaterea cantităţii lunare de precipitaţii a fost pozitivă în 6 din cele 12 luni, oscilând între 16% în ianuarie şi 92% în martie.
Pe de altă parte, abateri negative s-au înregistrat în restul lunilor, oscilând între 6% – în noiembrie, şi 64% – în aprilie.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Buget redus pentru Programul Anghel Saligny în 2026. Bolojan propune cofinanțare de 20% din partea primăriilor
Buget redus pentru Programul Anghel Saligny în 2026. Bolojan propune cofinanțare de 20% din partea primăriilor Premierul Ilie Bolojan a anunțat luni că bugetul alocat Programului „Anghel Saligny” pentru anul 2026 va fi semnificativ redus față de suma prevăzută în 2025. Șeful Executivului a subliniat că această diminuare este determinată de constrângerile bugetare și de […]
România riscă o criză economică majoră în lipsa unor soluții de restartare a economiei. Adrian Negrescu: ,,Vom avea cele mai scumpe sărbători din ultimii 35 de ani”
România riscă o criză economică majoră în lipsa unor soluții de restartare a economiei. Adrian Negrescu: ,,Vom avea cele mai scumpe sărbători din ultimii 35 de ani” Românii au început să tremure de teama prețurilor din iarna 2025-2026, cu toate că iarna nu și-a intrat încă în drepturi. Analistul economic Adrian Negrescu avertizează că vom […]
Ministrul Educației leagă învățământul profesional de analfabetismul funcțional și anunță reforme majore
Ministrul Educației leagă învățământul profesional de analfabetismul funcțional și anunță reforme majore Ministrul Educației, Daniel David, a atras atenția asupra percepțiilor greșite ale elevilor și părinților despre învățământul profesional și tehnic, subliniind că respingerea acestei filiere poate contribui la analfabetismul funcțional. Într-un comunicat oficial, ministrul a declarat: „Sper ca elevii să caute cu încredere această […]