Antrenamente pentru… Afganistan pe cerul Alba Iuliei?
Mulţi dintre locuitorii municipiului Alba Iulia cât şi cei ai localităţilor învecinate au sesizat că săptămâna trecută, câteva zile la rând, între orele 22.00-23.00, avioane militare au survolat cerul la o altitudine extrem de joasă. Zgomotul asurzitor şi şuierăturile care au însoţit survolul au generat întrebări şi, de ce nu, o uşoară panică, în rândul populaţiei. Pentru a afla răspunsuri la aceste întrebări ne-am adresat fostului ministru al Apărării, Teodor Atanasiu. Acesta ne-a declarat că cel mai probabil este vorba de avioane C-27 J Spartan, cumpărate de la italieni, şi un Hercules, destinate transportului de armament, hrană şi soldaţi în zonele de conflict. „Avioanele zboară atât de jos pentru că, în zona de conflict, nu întotdeauna pot ateriza şi atunci trebuie să fie pregătite să paraşuteze soldaţii şi muniţia. Antrenamentele de zbor se fac în podişul Transilvaniei deoarece acesta seamănă, ca relief, extrem de bine cu relieful din Afganistan”, a explicat fostul ministru al Apărării.
Singurul avion deţinut de România capabil să transporte militarii de la Bucureşti până în Afganistan, într-un zbor de zece ore, cu o singură escală, este C-130 Hercules, produs de firma americană Lockheed Martin. Teoretic, Ministerul Apărării Naţionale are cinci asemenea aeronave – patru donate de Statele Unite şi unul cumpărat de MApN de la Forţele Aeriene ale Italiei, cu fonduri oferite tot de Guvernul SUA. Din păcate însă, dintre cele cinci aeronave Hercules, doar una singură este aptă de zbor şi este folosită, efectiv, de Armata Română.
Primele două avioane Hercules au fost oferite României în anul 1996, iar următoarele două în 1997. Toate patru sunt varianta C-130 B, au fost fabricate în anii 1960-1962, iar înainte să fie cedate României erau trecute în conservare. Cel de-al cincilea, varianta C-130 H, este produs în anul 1972 şi a fost cumpărat de la italieni în anul 2004. Pentru repunerea lor în stare de funcţionare, Armata Română a alocat de la bun început 12,5 milioane de dolari. În prezent, mentenanţa avioanelor Hercules este asigurată în România de firma Romaero. Deşi are un singur avion de transport, de mare capacitate, apt de zbor, Ministerul Apărării se mândreşte că România este printre puţinele state NATO care îşi pot deplasa trupele cu mijloace proprii în teatrele de operaţii externe. Pentru completarea capacităţii de transport a Armatei, Guvernul României a cumpărat şapte avioane de transport C-27 J Spartan, produse de firma italiană Alenia. Aeronavele Spartan vor înlocui avioanele AN 24 şi AN 26, de fabricaţie sovietică, pe care Armata Română le retrage din exploatare, şi vor fi utilizate în paralel cu aparatele Hercules.
Nicoleta IDITA-TOMUŢA
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Ştirea zilei
IPEC, firma din Alba Iulia care produce 1% din farfuriile de porţelan din întreaga lume, va angaja în 2025 încă 50 de oameni. A bugetat afaceri de aproape 32 de milioane euro !
IPEC, firma din Alba Iulia care produce 1% din farfuriile de porţelan din întreaga lume, va angaja în 2025 încă 50 de oameni. A bugetat afaceri de aproape 32 de milioane euro ! Producătorul de porţelan IPEC Alba Iulia, controlat de familia Covaciu, a bugetat afaceri de aproape 32 mil. euro pentru 2025. Întreprinderea de […]