Amănuntul care îi poate ajuta pe românii ce dau spații spre închiriere. Informații importante de la ANAF
Un amănunt important din Codul Civil îi poate ajuta pe românii care dau spre închiriere spații, fie că vorbim de apartamente sau de case, să obțină mai ușor banii în caz de executare silită a rău-platnicului. Pentru asta, trebuie anunțat în prealabil ANAF-ul.
Cu toate că obligativitatea de a înregistra contractul de închiriere la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu mai există de anul trecut, există, totuși, un mare avantaj pentru cel care dă în chirie atunci când înregistrează contractul la Fisc. Conform Codului civil, contractul făcut doar între părți, neautentificat, dar înregistrat la Fisc este titlu executoriu pentru plata chiriei, ceea ce înseamnă că executarea silită se obține mult mai ușor.
Începând cu luna mai a anului trecut, nu mai este obligatoriu să înregistrezi contractul de închiriere la Fisc. Totuși, chiar dacă obligativitatea de înregistrare a dispărut, există avantaje pentru care ar merita ca un contract de închiriere să fie înregistrat la ANAF. Pentru a înregistra contractul de închiriere, locatorul, adică cel care închiriază imobilul, trebuie să se prezinte la ghișeul ANAF.
Deocamdată, înregistrarea contractului de închiriere se poate face doar la ghișeul organului fiscal, nu și online, așa cum promitea ANAF.
Concret, trebuie depusă „Cererea de înregistrare a contractelor de locațiune” însoțită de o copie a contractului de închiriere. Copia contractului trebuie să fie conformă cu originalul, iar conformitatea se efectuează chiar de către locator, prin mențiunea „conform cu originalul”, însoțită de semnătura acestuia. Cererea de înregistrare se completează în două exemplare, unul dintre ele rămânând la Fisc, iar celălalt exemplar se păstrează de către locator.
Atenţie, trebuie să faceţi diferenţa între obligația înregistrării contractelor de închiriere și obligația declarării veniturilor obținute în baza unor astfel de contracte. Chiar dacă nu mai este obligatoriu să înregistrezi contractul la Fisc, românii trebuie să depună declarația unică pentru veniturile obținute în urma închirierii:
„Contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal au obligaţia depunerii la organul fiscal competent a declaraţiei pe fiecare sursă de realizare a venitului, în termen de 30 de zile de la încheierea contractului”.
sursa: capital.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Știri recente din categoria Actualitate
Vreme de vară în România, în luna octombrie 2026: Temperaturile maxime ajung până la 29 de grade. Cât va dura episodul neobișnuit de cald
Vreme de vară în România, în luna octombrie 2026: Temperaturile maxime ajung până la 29 de grade. Cât va dura episodul neobișnuit de cald Până la jumătatea lunii octombrie 2026, temperaturile vor fi mult mai ridicate decât cele normale pentru această perioadă. Potrivit prognozei meteorologice, în primele zile vremea va fi frumoasă și caldă în […]
Doar 17% dintre români spun că au economii suficiente pentru a acoperi costurile unui dezastru care le-ar afecta locuința
Doar 17% dintre români spun că au economii suficiente pentru a acoperi costurile unui dezastru care le-ar afecta locuința Doar 17% dintre români declară că dispun de economii suficiente pentru a acoperi consecințele financiare ale unui dezastru natural sau ale unui incident major care le-ar afecta locuința, potrivit unui studiu realizat de IRES la solicitarea […]
Legea care dublează cota de urşi ce pot fi împuşcaţi, promulgată: Intervenţie rapidă în localităţile atacate
Legea care dublează cota de urşi ce pot fi împuşcaţi, promulgată: Intervenţie rapidă în localităţile atacate Preşedintele Nicuşor Dan a promulgat luni, 5 octombrie 2026, legea care modifică regulile privind intervenţia în cazul atacurilor urşilor şi dublează, pentru anii 2026 şi 2027, cotele de recoltare stabilite pentru prevenirea şi combaterea incidentelor cu ursul brun. Potrivit […]
