Adrian Teban: Reforma educaţiei, între demagogie şi neştiinţa guvernanţilor PDL
Ne întrebăm tot mai des unde se termină demagogia şi de unde încep neştiinţa şi slaba pregătire a reprezentanţilor Ministerului Educaţiei. Recent, secretarul de stat în MECTS, Oana Badea a reacţionat critic la încercarea administraţiei din Cugir de a soluţiona problema reţelei şcolare afectate de numărul de elevi în scădere. Am apreciat ca pur demagogică reacţia doamnei Badea, care, depăşindu-şi atribuţiile şi încălcând principiul descentralizării, a vrut să profite politic de nemulţumirile dascălilor şi părinţilor, pentru a-şi crea popularitate în rândul opiniei publice din Cugir. Demagogic am considerat şi reproşul cu privire la lipsa de dialog a administraţiei locale, în condiţiile în care domnia sa reprezintă un minister care a elaborat o metodologie în lipsa unei dezbateri reale, pentru care guvernul şi-a asumat răspunderea în parlament.
Din păcate, nu la fel putem aprecia răspunsul pe care l-a dat Primăriei Cugir care cerea garanţii că profesorii nu-şi vor pierde salariile şi posturile. După câteva sentimentalisme ieftine şi date pur tehnice legate de Legea educaţiei, secretarul de stat în MECTS, Oana Badea ajunge, în final, să ne trimită la fondul de rezervă. Probabil, în concepţia domniei sale rolul unui primar este acela de a merge cu mâna întinsă la inspectorat pentru a cere banii necesari plăţii salariilor cadrelor didactice.
În acelaşi articol, secretarul de stat susţine că nu legea e greşită, ci interpretarea ei. Am întrebat-o pe doamna Badea dacă legea este atât de bună pe cât susţine, de ce a suferit deja două modificări? Ba mai mult, abia apărutele metodologii, prea multe şi prea târziu întocmite, au chiar şi ele modificări. Se pare că nici doamna Badea, nici ceilalţi din minister nu ştiu foarte clar cum se va pune în aplicare această Lege a educaţiei menită să reformeze sistemul. O dovadă clară în acest sens o reprezintă înscrierile copiilor în şcoli, care au adus ministerului un prim proces intentat de părinţi, pe motiv că ordinul emis în acest sens este neconstituţional, că le îngrădeşte mai multe drepturi şi libertăţi fundamentale prevăzute de Constituţie.
La ce ne putem aştepta în continuare? Argumentele în defavoarea legii sunt multe, ea putând fi considerată în anumite puncte chiar discriminatorie. Concret, secretarul de stat Oana Badea a dorit să transforme meseria oneroasă de învăţător în profesor, nu cum este firesc prin obţinerea unei licenţe de la o universitate acreditată, ci prin dosare depuse la inspectorat de fiecare învăţător pentru a deveni „profesor de ciclul primar”. Fără a încerca să jignim, am prefera să auzim că domnia sa îşi completează studiile pentru a deveni din învăţătoare profesoară, şi nu că îşi transformă frustrările personale în „politici publice” menite să reformeze unul din principalele siteme ale unui stat. Rămâne ca oamenii să aprecieze şi să analizeze cine şi mai ales cum face reforma educaţiei şi dacă vom vedea vreodată beneficiile acesteia.
Pentru guvernarea portocalie a devenit o obişnuinţă ca persoane nepregătite să elaboreze legi şi norme metodologice de aplicare. Din nefericire, cei care suportă efectele nefaste ale acestei anomalii sunt copiii noştri, profesorii şi statul în ansamblul său.
Primarul oraşului Cugir, Adrian TEBAN
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Opinii - Comentarii
31 ianuarie: Ziua „de-a-ndoaselea”. Ziua în care toate normele sociale au fost transformate „pe dos”
31 ianuarie: Ziua „de-a-ndoaselea”. Ziua în care toate normele sociale au fost transformate „pe dos” Pe 31 ianuarie sărbătorim ziua „de-a-ndoaselea”. Adică a mersului înapoi, a îmbrăcării pe dos, a vorbirii sau a scrisului în sens invers. Ziua oferă o ocazie de a ne inversa căile, direcția sau pur și simplu cămașa. Desert pentru micul […]