Tichetele de activități casnice: Guvernul a aprobat normele de aplicare
Tichetele de activități casnice: Guvernul a aprobat normele de aplicare
În cursul zilei de joi, Guvernul de la București a aprobat normele de aplicare a prevederilor Legii nr.111/2022 privind reglementarea activităților prestatorului casnic, care stabilesc modalitatea de acordare a tichetelor de activități casnice, modul în care beneficiarul casnic le poate utiliza, precum și modalitatea de preschimbarea în bani a acestora.
Potrivit actului normativ adoptat de Guvern, acest tip de tichete vor putea fi achiziționate atât pe suport electronic, prin crearea unui cont online în vederea înregistrării în platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice, cât şi pe suport de hârtie.
Tichetul de activităţi casnice va conține rubrici speciale destinate informațiilor referitoare la identificarea beneficiarului și a prestatorului casnic, date referitoare la valabilitatea tichetului, precum şi elemente de siguranță obligatorii. Formatul propus de normele metodologice pentru tichetele în format fizic va fi avut în vedere la încheierea contractului de tipărire.
Preschimbarea în bani a tichetelor, de către prestatorul casnic, se va putea face la sediul oricărei agenții pentru ocuparea forței de muncă județene și a municipiului București, la sediile unităților furnizorului de serviciu universal sau în contul bancar indicat de către prestatorul casnic prin platforma electronică.
Din valoarea nominală a tichetelor de activităţi casnice se va reține impozitul pe venit și contribuțiile de asigurări sociale de stat. Ca facilitate fiscală, baza de calcul la care se aplică cota impozitului pe venit, respectiv cota contribuției de asigurări sociale este reprezentată de 50% din valoarea nominală a tichetului. La preschimbarea a unui număr de minimum 85 de tichete de activități casnice, valoarea minimă a contribuției lunare neputând fi mai mică de 25% din valoarea salariului minim brut pe țară garantat în plată, prestatorul casnic beneficiază de asigurare în cadrul sistemului de asigurări sociale de stat și al sistemului de asigurări sociale de sănătate.
Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale va achiziţiona serviciile de dezvoltare a Platformei electronice de evidență a desfășurării activităților casnice, iar până la 31 decembrie 2023 aceasta va fi operaţională, facilitând astfel relaţiile între utilizatorii tichetelor de activităţi casnice, precum şi între aceştia şi agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă.
Persoanele fizice care îşi doresc să utilizeze tichete de activităţi casnice în activitatea lor vor putea beneficia de prevederile Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităților prestatorului casnic începând cu data de 1 ianuarie 2024.
Guvernul a reglementat modul în care persoanele fizice (prestatori casnici) pot desfășura activități casnice în beneficiul altor persoane fizice (beneficiari casnici) și remunerarea acestora în tichete de activități casnice, prin derogare de la Codul Muncii. Valoarea nominală a unui tichet de activităţi casnice este de 15 lei. Remunerarea se realizează exclusiv în baza tichetelor de activităţi casnice, al cărui număr este stabilit de comun acord între cele două părţi. Contravaloarea muncii prestate se negociază în funcție de intensitatea și durata activităților casnice prestate, neexistând corelarea între valoarea tichetului şi ora de muncă prestată.
Măsura introdusă prin intermediul legii dorește să formalizeze relațiile ocazionale de muncă deja existente, însă într-un mod simplificat, astfel încât înregistrarea beneficiarilor casnici, a prestatorilor casnici şi a plăţilor dintre aceștia, prin intermediul tichetelor, să fie cât mai facilă, flexibilă şi nebirocratică.
Angajatorii publici și privați pot acorda, sub formă de bonus sau primă, tichete de activități casnice angajaților proprii.
Legea privind reglementarea activităților prestatorului casnic constituie una dintre reformele asumate de statul român prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Reforma va fi implementată, gradual, în perioada 2022-2026 și constă în asigurarea cadrului legal și în operaționalizarea unei platforme electronice gestionată de ANOFM, prin structurile sale teritoriale.
Sursa:
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
PENSII 2025 | Este oficial: Când intră pensiile românilor în luna august. Anunțul Casei de Pensii
PENSII 2025 | Este oficial: Când intră pensiile românilor în luna august Pensiile din luna august 2025, primele după intrarea în vigoare a plății CASS, conform noului pachet de măsuri fiscale, vor fi livrate conform unui calendar devenit oficial odată cu un anunț al Casei Naționale de Pensii Publice. Citește și: PENSII 2025 | Clasamentul […]
Rovinieta, mai scumpă de la 1 septembrie 2025. Tariful anual pentru autoturisme și lista completă a noilor amenzi
Rovinieta, mai scumpă de la 1 septembrie 2025. Tariful anual pentru autoturisme și lista completă a noilor amenzi Din 1 septembrie 2025, vor intra în vigoare noi reglementări privind tarifele și sancțiunile aplicabile pentru utilizarea drumurilor naționale din România fără achitarea taxei de drum. Conform noilor dispoziții, tariful anual al rovinietei pentru autoturisme va crește […]
Abandonarea animalelor de companie în mașină pe perioada verii: Neglijență sau infracțiune? Ce permite legea dacă vezi un animal în pericol într-o mașină parcată
Abandonarea în mașină a animalelor de companie, pe perioada verii: Neglijență sau infracțiune? Pe timpul verii, temperatura în interiorul unui autovehicul parcat la soare poate crește rapid până la 60 de grade Celsius. Închiderea cîinelui sau pisicii în mașină, chiar și pentru „câteva minute”, este una dintre cele mai comune și periculoase greșeli pe care […]