STUDIU: Utilizarea exagerată a tehnologiilor informaţionale de către elevi afectează capacitatea de însuşire a cunoştinţelor
Capacitatea elevilor de însuşire a cunoştinţelor este afectată de utilizarea exagerată a tehnologiilor informaţionale, după cum relevă un studiu al Organizaţiei pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare, subliniind că nu contează cantitatea informaţiei, ci calitatea, şi că rolul profesorului rămâne primordial.
Potrivit celor mai recente date, prezentate marţi în raportul OCED, în anul 2012, 96% dintre elevii de 15 ani din ţările dezvoltate aveau computere acasă, iar 72% le foloseau în şcoli.
„În general, elevii care folosesc moderat calculatoare în şcoli tind să aibă rezultate mai bune decât cei care utilizează rar tehnologia informaţională. Dar elevii care folosesc computerul frecvent tind să aibă rezultate slabe la învăţătură”, afirmă experţii OCED. Folosirea „moderată” a computerului înseamnă „o dată – de două ori pe săptămână”, potrivit autorilor studiului, notează Corriere della Sera.
„Sistemele educaţionale trebuie să găsească modalităţi mai eficiente de integrare a tehnologiilor în procesul de învăţământ pentru a le furniza profesorilor un mediu pedagogic adecvat secolului 21 şi copiilor abilităţile secolului 21. Tehnologia este singurul mod de a extinde accesul la cunoştinţe. Dar, pentru a ne asigura că progresele tehnologice rezistă, ţările trebuie să investească mai eficient şi să se asigure că profesorii au rolul primordial pentru elaborarea şi implementarea acestor schimbări”, a spus Andreas Schleicher, directorul OCED responsabil de Educaţie.
Studiul a fost realizat în Australia, Austria, Belgia, Brazilia, Canada, Chile, Taiwan, Colombia, Danemarca, Estonia, Franţa, Ungaria, Irlanda, Israel, Italia, Japonia, Coreea de Sud, Hong Kong, Norvegia, Polonia, Portugalia, Rusia, Singapore, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Emiratele Arabe Unite şi Statele Unite.
„Este necesară o abordare nouă pentru exploatarea potenţialului tehnologiei informaţionale în şcoli”, precizează studiul, după ce a ajuns la concluzia că elevii din ţările care au investit mult în ultimii zece ani în tehnologia IT pentru dotarea şcolilor nu au rezultate mai bune la testele pentru lectură, matematică şi ştiinţe exacte. Este cazul Australiei şi al unor state scandinave, în timp ce rezultatele elevilor din Spania chiar s-au înrăutăţit.
„Pentru a ajunge la o înţelegere conceptuală profundă şi la un nivel raţional ridicat este necesară o relaţie strânsă profesor-elev”, subliniază cercetătorii Organizaţiei pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare.
„Cantitatea informaţională nu contează, este necesară calitate, deci experienţă de selecţie”, argumentează cercetătorul Eric Charbonnier, prezentând ca modele ţări asiatice precum Coreea de Sud şi Japonia, unde durata medie de utilizare a Internetului de către elevi de 15 ani este de 11 minute pe zi, comparativ cu media din ţările vizate de studiu de 42 de minute.
„Nu este vorba doar de a avea cheile accesului la web, ci de capacitatea de a naviga inteligent şi eficient. Studiul arată că cei mai mulţi copii nu au capacitatea de a organiza lectura, de a evalua importanţa informaţiilor, de a identifica modul de argumentaţie. Dau click oriunde, nu sunt selectivi în navigarea online”, explică Francesco Avvisati, economist OCED, coautor al studiului.
„Ceea ce este important este ca elevii să fie ajutaţi să folosească eficient Internetul, pentru a obţine informaţiile de care au nevoie. pentru asta, este nevoie de un nivel ridicat de pregătire de către profesori”, precizează studiul. (Z.U.)
Sursa: gandul.info
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Traficul rutier reluat pe autostrada A10 Sebeș-Turda: Au finalizate lucrările pe remediere și consolidare pe breteaua 2 a nodului rutier Sebeș
Traficul rutier reluat pe autostrada A10 Sebeș-Turda: Au finalizate lucrările pe remediere și consolidare pe breteaua 2 a nodului rutier Sebeș Traficul rutier reluat miercuri, 17 decembrie 2025, pe autostrada A10 Sebeș-Turda. Au finalizate lucrările pe remediere și consolidare pe breteaua 2 a nodului rutier Sebeș. ,,Începând cu ora 15:00 s-a reluat traficul rutier pe […]
18 decembrie: Sfântul Daniil Sihastrul, sărbătoare cu cruce albastră în calendarul ortodox. Ce înseamnă și ce nu ai voie să faci
18 decembrie: Sfântul Daniil Sihastrul, sărbătoare cu cruce albastră în calendarul ortodox. Ce înseamnă și ce nu ai voie să faci În calendarul ortodox, în 18 decembrie, Biserica Ortodoxă Română îl prăznuiește pe Sfântul Daniil Sihastrul. Este cruce albastră în calendar. Ce înseamnă și ce nu ai voie să faci. Sfântul Daniil a trăit între […]
Bradul de Crăciun: Când se împodobește și care este semnificația ornamentelor festive. În ce țări nu se împodobește bradul de Crăciun
Bradul de Crăciun: Când se împodobește și care este semnificația ornamentelor festive. În ce țări nu se împodobește bradul de Crăciun Bradul de Crăciun este unul dintre cele mai prețuite și așteptate simboluri ale sărbătorilor de iarnă. Perioada în care este împodobit bradul de Crăciun marchează deschiderea festivităților, aducând în case bucurie și o atmosferă […]