Reprezentanții mai multor școli din județul Alba, program de formare în Perugia. Temele proiectului, egalitatea de gen și incluziunea în școli
Reprezentanții mai multor școli din județul Alba, program de formare în Perugia. Temele proiectului, egalitatea de gen și incluziunea în școli
În perioada 19–23 mai 2025, în Perugia – Ponte San Giovanni, s-a desfășurat programul de formare „Gender Equality and Inclusion in Schools” dedicat promovării egalității de gen și a incluziunii în mediile școlare, activitate de formare continuă desfăşurată în cadrul Proiectului de Acreditare Erasmus+ Nr. 2023-1-RO01-KA121-SCH-000146172, beneficiar: Inspectoratul Școlar Județean Alba, la care au participat reprezentanți din școli din județul Alba: Palatul Copiilor Alba, Școala Gimnazială “Avram Iancu” Avram Iancu”, Școala Gimnazială „Avram Iancu” Unirea, Școala Gimnazială Drașov, Școala Gimnazială “Daniel Prodan” Săliștea .
Programul a abordat teme legate de egalitatea de gen și incluziunea în educație, combinând sesiuni teoretice, ateliere practice, vizite de studiu și proiecte de grup. Activitățile au fost susținute de experți cu experiență în domeniul educației, incluziunii și drepturilor omului din cadrul FORMA.Azione.
Abordarea stereotipurilor și prejudecăților de gen în școală este extrem de importantă pentru formarea unor elevi echilibrați, empatici și conștienți de diversitatea umană, prin prima a câtorva aspecte esențiale: promovarea egalității și echității, combaterea discriminării, susținerea dezvoltării personale, crearea unui mediu educațional sigur și incluziv, pregătirea pentru o societate diversă și dinamică.
Pe parcursul celor cinci zile, am fost implicați în activități diverse, din care mi-au atras atenția, în special:
-Sesiuni dedicate diversității, echității și incluziunii în educație, analizând importanța acestora în sprijinirea cadrelor didactice și a elevilor.
-Discuții despre neurodiversitate și limbajul incluziv, integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale.
-Explorarea stereotipurilor de gen prin instrumente UE de autoevaluare și discuții ghidate de concepte-cheie.
-Lucru în grupuri privind descrierea și dezvoltarea competențelor de gen ale cadrelor didactice, în special în procesele de orientare și evaluare educațională.
-Ateliere finale de construire a unui curriculum pentru egalitatea de gen în școli.
Temele abordate au inclus: concepte fundamentale de diversitate, echitate și incluziune în educație; analiza stereotipurilor de gen și impactul acestora asupra orientării profesionale; promovarea competențelor de gen în rândul cadrelor didactice și consilierilor școlari; prevenirea și combaterea violenței de gen și a hărțuirii în mediul online; exemple de bune practici în incluziunea educațională din școli italiene.
Formarea a inclus și vizite de studiu la instituții educaționale din Perugia, precum ITET Capitini și Istituto Comprensivo Perugia 14, unde s-au prezentat inițiative de succes privind incluziunea și prevenirea fenomenelor de bullying și cyberbullying.
Concluzia activității a fost aceea că educația privind stereotipurile și prejudecățile de gen este esențială pentru formarea unei societăți juste și armonioase. Școala, ca principală instituție de socializare, are responsabilitatea de a cultiva valori de respect, egalitate și demnitate pentru toți.
Facilitarea echității de gen în școală presupune acțiuni deliberate și coerente la nivelul întregului sistem educațional: curriculum, predare, interacțiuni sociale și politici instituționale.
3. Promovarea unui curriculum incluziv prin integrarea temelor legate de egalitatea de gen, drepturile omului și diversitate în lecții, prin dezbaterea și analiza critică a rolurilor de gen în literatură, istorie, educație civică și alte discipline.
4. Crearea unui mediu școlar sigur și echitabil prin stabilirea în școală a unor politici clare împotriva discriminării și hărțuirii bazate pe gen și prin asigurarea unor spații și activități în care toți elevii, indiferent de gen, se simt incluși și valorizați.
5. Implicarea elevilor prin încurajarea participării egale a fetelor și băieților în toate activitățile școlare și prin susținerea inițiativelor elevilor privind promovarea egalității de gen (campanii, proiecte, activități extracurriculare).
6. Colaborarea cu familia și comunitatea prin organizarea de întâlniri și ateliere pentru părinți privind educația de gen și prin colaborarea cu ONG-uri și specialiști în domeniul drepturilor omului și educației incluzive.
7. Monitorizare și evaluare prin colectarea de date privind participarea și performanța elevilor pe criterii de gen și prin evaluarea periodică a climatului școlar din perspectiva echității de gen și ajustarea politicilor și practicilor.
Echitatea de gen în școală nu este doar un ideal, ci o necesitate pentru o educație modernă, justă și relevantă. Este nevoie de implicarea tuturor actorilor – profesori, elevi, părinți, conducere – pentru a construi un mediu în care fiecare copil să se simtă respectat, valorizat și liber să-și atingă potențialul, indiferent de gen.
„Gender Equality and Inclusion in Schools” a fost un spațiu de dialog, schimb de experiențe și consolidare a angajamentului european pentru o educație echitabilă și incluzivă.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Cultură Educație
27 august-3 septembrie 2025 | Expoziție de artă chineză, la Sala Unirii din Alba Iulia: Sunt prezentate lucrările semnate de 4 artiști din Ningxia
27 august-3 septembrie 2025 | Expoziție de artă chineză, la Sala Unirii din Alba Iulia Muzeul Național al Unirii Alba Iulia vă invită la vernisajul expoziției de artă chineză Ritmul Orientului, care va avea loc miercuri, 27 august 2025, de la ora 17:00, în aripa de nord a Sălii Unirii. Expoziția reunește lucrările a patru […]
FOTO | Șapte absolvenți de la Colegiul Militar din Alba Iulia, cu media 10 la testul de verificare a cunoștințelor, admiși la Academia Tehnică Militară „Ferdinand I” și Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu”
Absolvenți de la Colegiul Militar din Alba Iulia, cu media 10 la testul de verificare a cunoștințelor, admiși la Academia Tehnică Militară „Ferdinand I” și Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” Absolvenți ai Promoției 2025, care au obținut media 10 la testul de verificare a cunoștințelor susținut în vederea admiterii în academiile militare, au fost admiși […]
24 august 1865: Se năștea al doilea rege al României, Regele Ferdinand I, numit și Întregitorul și Ferdinand cel loial
24 august 1865: Se năștea al doilea rege al României, Regele Ferdinand I, numit și Întregitorul și Ferdinand cel loial Ferdinand I de Hohenzollern-Sigmaringen (n. 12/24 august 1865, Sigmaringen – d. 20 iulie 1927, Castelul Peleș, Sinaia), numit și Întregitorul și Ferdinand cel Loial, a fost al doilea rege al României, din 10 octombrie 1914 […]