Rămâi conectat

Actualitate

Recensământul Populaţiei şi Locuinţelor 2011 – primul după aderarea României la UE

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

– Peste aproape două luni, în ţara noastră se va desfăşura recensământul populaţiei şi locuinţelor. Vă rog să ne oferiţi câteva informaţii în legătură cu această acţiune şi obiectivele sale.
– Baza legală pentru desfăşurarea recensământului populaţiei şi locuinţelor este asigurată de OG 36/2007 privind efectuarea recensământului populaţiei şi locuinţelor din România în anul 2011, aprobată, cu modificări, prin Legea 5/2008. De asemenea, se va ţine seama de HG 1502/2009 privind organizarea şi desfăşurarea recensământului populaţiei şi locuinţelor din România în anul 2011. Nu în ultimul rând, trebuie să avem în vedere şi reglementările UE, este vorba despre Regulamentele (CE) nr. 763/2008, nr.1201/2009, nr.519/2010, 1151/2010 ale Parlamentului European şi ale Consiliului privind Recensământul populaţiei şi locuinţelor. Recensământul populaţiei şi locuinţelor are loc la intervale regulate, amintesc doar cele din anii 1966, 1977, 1992, 2002, 2011; acţiunea înseamnă, de fapt, numărarea oficială a populaţiei pe teritoriul unei ţări şi în cele mai mici subteritorii geografice ale sale, împreună cu un număr selectat de caracteristici demografice şi sociale ale populaţiei. Astfel, se obţin şi informaţii referitoare la stocul de locuinţe. Pentru planificarea şi implementarea politicilor economice şi sociale de dezvoltare, pentru activităţi administrative sau de cercetare ştiinţifică este necesară existenţa unor date referitoare la mărimea, distribuţia şi compoziţia populaţiei, iar recensământul este cea mai importantă sursă pentru a obţine aceste date. Prin urmare, obiectivul prioritar al recensământului este colectarea unor informaţii ample şi de calitate privind numărul şi distribuţia teritorială a populaţiei, a structurii demografice şi socio-economice, date referitoare la gospodăriile populaţiei, precum şi la fondul locativ şi condiţiile de locuit ale populaţiei şi la clădirile în care se situează locuinţele.

– Concret, ce se înregistrează în timpul activităţii de recenzare?
– Prin Recensământul populaţiei şi locuinţelor se înregistrează: toţi cetăţenii români cu domiciliul în ţară (indiferent dacă la momentul recensământului se află în ţară sau în străinătate); persoanele de cetăţenie străină sau fără cetăţenie care au domiciliul (reşedinţa permanentă) în România sau o reşedinţă temporară (indiferent de motivul stabilirii: refugiaţi, solicitanţi de azil, solicitanţi de cetăţenie română, străini sosiţi pentru afaceri sau în interes personal). Metoda de înregistrare este cea tradiţională, prin intervievarea directă a populaţiei de către recenzori, răspunsurile fiind înscrise în chestionare de recensământ. Înregistrarea informaţiilor referitoare la persoane şi locuinţe se va face pe baza declaraţiilor persoanelor majore.
– Cum este pregătit recensământul din luna octombrie?
– Potrivit actelor normative care reglementează această acţiune, în vederea pregătirii, organizării, conducerii şi efectuării lucrărilor de recensământ s-au constituit comisiile de recensământ la nivelul judeţului, municipiilor, oraşelor şi comunelor. Din punct de vedere tehnic şi metodologic, recensământul este organizat şi efectuat de Institutul Naţional de Statistică (INS), sub coordonarea şi controlul Comisiei Centrale pentru Recensământ. Direcţia Regională de Statistică, sub îndrumarea şi controlul INS, prin Secretariatul Tehnic a Comisiei Judeţene pentru Recensământ, condus de directorul adjunct şi prin vicepreşedintele Comisiei Judeţene pentru Recensământ, reprezentată de directorul executiv, are mai multe atribuţii. Este vorba despre: corecţii şi validarea sectorizării, în vederea stabilirii numărului de sectoare şi localizarea geospaţială a acestora; activitatea de popularizare, la nivel judeţean, cu precădere în zona rurală; activitatea de selectare şi instructaj a recenzorilor şi recenzorilor şefi (identificarea volumului de personal, pregătirea locaţiilor pentru instructaj, pregătirea şi distribuirea materialelor pentru instructaj, selectarea personalului calificat pentru activitatea în teren şi repartizarea acestuia pe sectoare, vizita preliminară la sectoarele de recensământ); distribuirea materialului de instructaj şi a instrumentarului de recensământ; supravegherea desfăşurării recensământului, colectarea instrumentarului de recensământ la nivel judeţean; prelucrarea datelor de recensământ; diseminarea rezultatelor finale. Efortul uman şi financiar pentru realizarea recensământului vine din partea Ministerului Administraţiei şi Internelor, prin Instituţia Prefectului, Agenţiei Naţionale de Publicitate Imobiliară, Direcţiei de Evidenţă a Persoanelor şi Administrarea Bazei de Date, Consiliului Judeţean, consiliilor locale municipale, orăşeneşti şi comunale, Direcţiei Regionale de Statistică, prin angrenarea specialiştilor din cadrul Secretariatului tehnic al Comisiei judeţene de recensământ.
– Când va avea loc recensământul şi care sunt etapele ce vor trebui parcurse?
– Perioada de recenzare este 20-31 octombrie 2011 şi trebuie să precizez că recenzorii vor înregistra starea de fapt existentă înainte de ora zero din ziua de 20 octombrie (momentul de referinţă). Principalele activităţi în perioada imediat următoare sunt: lrecrutarea personalului de recensământ, de către primării, acţiune derulată în perioada 15 august – 15 septembrie 2011; linstruirea personalului de recensământ, pe serii, care va avea loc între 5 şi 30 septembrie şi distribuirea materialelor de instructaj, de către specialiştii DRS Alba; lselectarea personalului pentru activităţile de culegere a datelor în teren, în perioada 2 septembrie – 3 octombrie 2011. Necesarul de personal pentru recensământ şi condiţiile minimale au fost transmise comisiilor locale de recensământ, în vederea recrutării persoanelor: în Alba se vor selecta 1.704 recenzori, 227 recenzori şefi şi 83 coordonatori/şefi de circumscripţii. S-a recomandat autorităţilor locale ca în selectarea personalului de recensământ – recenzori, recenzori şefi şi responsabili de circumscripţii/coordonatori – să se ţină seama atât de condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească persoanele respective, cât şi de necesitatea ca aceste persoane să fie cunoscute pe plan local, măsură care va asigura accesul mai uşor în gospodăriile populaţiei. Totodată, se cuvine să mai amintesc aici un element foarte important: informaţiile obţinute de recenzori în timpul interviurilor trebuie să fie confidenţiale şi corecte.

Adriana DURIGĂ


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

18-19 iulie 2024 | COD GALBEN de FURTUNĂ în Alba și alte județe din țară: Vijelii, grindină, descărcări electrice și averse torențiale

Ziarul Unirea

Publicat

în

18-19 iulie 2024 | COD GALBEN de FURTUNĂ în Alba și alte județe din țară: Vijelii, grindină, descărcări electrice și averse torențiale ANM A emis joi dimineața o avertizare meteo cod galben de furtună valabil în Alba și alte județe din țară, în intervalul 18 iulie, ora 10 – 19 iulie, ora 02. Citește și: […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea