Prima autostradă din România, construită la dorința lui Nicolae Ceaușescu: În cât timp a fost gata și care era viteza maximă de deplasare
Prima autostradă din România, construită la dorința lui Nicolae Ceaușescu: În cât timp a fost gata și care era viteza maximă de deplasare
Autostrada Bucureşti-Piteşti, cea mai veche din România, a fost finalizată în doar cinci ani, între 1967 şi 1972, din ordinul lui Nicolae Ceauşescu. Astăzi se împlinesc 56 de ani de la începerea lucrărilor de construire.
În 1964, Nicolae Ceauşescu solicita Direcţiei Generale a Drumurilor găsirea unei soluţii de fluidizare a traficului, dar şi mărirea vitezei de deplasare pe DN7, între Piteşti şi Bucureşti. Studiul tehnico-economic realizat în 1966 arăta că se impunea construcţia unui nou drum între Bucureşti şi Piteşti, oricare altă soluţie prelungind călătoria cu 25 de km. Deşi Daciile din anii ’70 nu puteau să ajungă la viteze mari, Ceauşescu a dorit ca autostrada Bucureşti-Piteşti să poată face faţă unor viteze de bază foarte mari pentru acea perioadă, de 140 km/h.
Lucrările la autostrada Bucureşti-Piteşti au fost finalizate în 1972, drumul având o lungime de 96 de kilometri şi patru benzi de circulaţie. Interesant este şi faptul că, pentru realizarea A1, s-au folosit nu mai puţin de 445.000 de tone de asfalt.
Conform studiului IPTANA, „în primele luni ale anului 1966 a fost finalizat şi studiul de circulaţie pentru direcţia de trafic Bucureşti – Piteşti, solicitat de Direcţia Generală a Drumurilor, în urma constatărilor făcute în anii 1964 – 1965 de către Nicolae Ceauşescu, privind blocarea circulaţiei şi scăderea vitezei de deplasare a autovehiculelor pe unele tronsoane ale Drumului Naţional nr. 7, între Bucureşti şi Piteşti, relatează universulargesean.ro.
Studiile efectuate pentru stabilirea posibilităţilor de sporire a capacităţii acestui drum au demonstrat, însă, că această problemă nu poate fi rezolvată prin lărgirea drumului existent, din cauza condiţiilor de traversare a localităţilor şi a volumului mare de demolări.
În această situație s-a trecut la proiectarea „Noului drum naţional Bucureşti-Piteşti”, care, în urma propunerii proiectanţilor din IPTANA, a fost conceput cu toate caracteristicile şi rezolvările necesare pentru o Autostradă.
Conform documentelor întocmite de specialiștii de la IPTANA, „traseul noii artere rutiere a fost stabilit de către proiectanţi astfel încât acesta să se situeze pe direcţia cea mai scurtă între cele două oraşe, fără a traversa nicio localitate şi fără aliniamente lungi care produc monotonie şi facilitează fenomenul de „somnolenţă” la volan, iar noaptea jenează circulaţia din sens contrar, producând „orbirea” conducătorilor auto”.
susrsa: adevarul.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Vești proaste pentru români, din partea BNR: În trimestrul III 2025, inflația va exploda. Economia stagnează, consumul încetinește
Vești proaste pentru români, din partea BNR: În trimestrul III al anului 2025, inflația va exploda. Economia stagnează, consumul va încetini Pe fondul expirării schemei de plafonare a prețului la energie și a majorării cotelor TVA și a accizelor, rata anuală a inflației va explida în trimestrul III al anului 2025. Rata anuală a inflației […]
România pierde anual aproape 12 miliarde de euro din cauza cotei unice de impozitare. Avertismentul unui fost ministru al Muncii
România pierde anual aproape 12 miliarde de euro din cauza cotei unice de impozitare. Avertismentul unui fost ministru al Muncii Prin menținerea cotei unice de impozitare, România pierde 11,8 miliarde de euro anual, a avertizat joi, 7 august 2025, fostul ministru al Muncii, deputatul social-democrat Marius Budăi. Potrivit acestuia, „România are nevoie de impozitarea progresivă” […]
Contribuțiile CAS și CASS în 2025 pentru PFA-uri: Care sunt pragurile și termenele-limită
Taxele CAS și CASS pentru PFA în 2025: ce praguri trebuie atinse și până când se plătesc la ANAF Persoanele fizice autorizate (PFA) vor continua să reprezinte în 2025 o opțiune accesibilă pentru desfășurarea activităților economice independente, însă acest statut vine cu obligații fiscale clare, în funcție de tipul de impozitare ales: în sistem real […]