Rămâi conectat
Festivalul Roman Apulum - 2022

Actualitate

Peste 2.500 de elevi din Alba susțin, luni, evaluarea națională la limba română; modele de subiecte

Dragoş Suciu

Publicat

în

Evaluarea Națională pentru clasa a II-a începe luni, 18 mai, în județul Alba fiind înscriși 2.564 de elevi dintre care 64 vor susține și proba la limba maternă, potrivit inspectorului școlar general adjunct, Narcisa Bucureștean.

calendarul inscrierii in clasa pregatitoare 2015 si in clasa I-aPărinții vor afla astfel care este nivelul copiilor la limba română și maternă, atât scris cât și citit, precum și la matematică.

Specialiştii din Ministerul Educaţiei atrag atenţia că testele nu vizează „ceea ce se predă la clasă”, pentru că nu urmăresc reproducerea unor conţinuturi, ci evaluează deprinderi şi competențe pe care curriculumul trebuie să le formeze copiilor. Rezultatele nu se trec în catalog, sunt comunicate fiecărui părinte şi stau la baza planurilor individualizate de învăţare pe care învăţătorii trebuie să le construiască pentru elevii la care descoperă anumite probleme.

Elit - Gustul Desăvârșit

Evaluările de la final de clasa a II-a sunt organizate pentru al doilea an la nivel naţional, însă este primul an în care la testare intră copii care au făcut clasa pregătitoare şi au avut curriculum nou la clasele I şi a II-a.

MODELE DE SUBIECTE:

Școli cu predare în limba germană maternă, modele pentru elevii de clasa a II-a

Model citit limba germană

Model scris limba germană 

Școli cu predare în limba maghiară maternă, modele pentru elevii de clasa a II-a 

Model citit limba maghiară 

Model scris-citit limba maghiară

Model scris limba maghiară

Model matematică

Şcoli cu predare în limba română, modele pentru elevii de clasa a II-a

Model citit limba română

Model scris limba română

Model citit limba română 

Model matematică 

Care sunt obiectivele şi regulile evaluărilor de la finalul clasei a II-a

Legea Educaţiei prevede că fiecare scoală organizează pentru elevii de clasa a II-a evaluarea competentelor fundamentale: scris-citit şi matematică. Rezultatele sunt folosite de învăţătoare în elaborarea unor planuri individualizate de învăţare pentru copii. Atât rezultatele obţinute de elevi, cât şi planurile individualizate realizate de învăţători pentru fiecare copil trebuie să le fie comunicate părinţilor.

Subiectele sunt concepute de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, din subordinea Ministerului Educaţiei, iar durata în care elevii de clasa a II-a trebuie să rezolve testele este de 30 de minute.

Evaluarea se desfăşoară în timpul orelor, în clasă în care învaţă elevii şi respectând aşezarea obişnuită a elevilor în bănci; cel care le împarte copiilor testele este chiar învăţătorul de la clasă, asistat de un alt profesor – care nu preda la acea clasă.

Înainte de începerea evaluării, învăţătoarea le spune copiilor care sunt regulile testării, după care le împarte foile cu subiectele. Fiecare elev trebuie să îşi scrie pe test numele, prenumele şi şcoala la care învaţă. Învăţătoarele nu au voie să le spună copiilor cum să rezolve subiectele şi au obligaţia să asigure respectarea ordinii şi a liniştii în clasă.

La încheierea celor 30 de minute de evaluare, învăţătoarea ia testele de la elevi şi le preda preşedintelui comisiei. Testele elevilor sunt evaluate şi notate apoi de către profesori din acea şcoală; fiecare test este evaluat de către două cadre didactice, dintre care unul este învăţătorul de la clasă.

Profesorii termina corectarea testelor în cel mult 7 zile de la data susţinerii ultimului test de la clasa a II-a, se arată în cadrul metodologiei.

Rezultatele obţinute de fiecare elev la evaluarea de la finalul clasei a II-a nu se afişează, nu se comunica public şi nu se trec în catalog. Învăţătoarea trebuie să îi spună fiecărui părinte rezultatul copilului, care este confidenţial, şi să elaboreze planuri individualizate de învăţare, „acolo unde aceasta se impune”, care să remedieze problemele descoperite.

Metodologia mai prevede că, după finalizarea Evaluării Naţionale de la clasa a II-a 2015, inspectoratele şcolare trebuie să comunice public rezultatele obţinute la nivel judeţean, precum şi măsurile educaţionale propuse pentru ameliorarea rezultatelor.

Amintim că anul trecut Ministerul Educaţiei nu a anunţat public niciun rezultat la nivel judeţean sau naţional al evaluărilor naţionale de la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a, iar în urmă cu puţin timp a publicat pe site-ul Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare un raport al testărilor, în care a folosit însă condurile din teste – ceea ce face aproape imposibilă înţelegerea rezultatelor.

În cadrul unui Ghid pentru evaluările de la clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a, realizat în 2013 de Mişcarea Populară sub formă de broşuri de informare pentru părinţi, aceştia puteau afla ca evaluarea nu este nici examen, nici concurs. Scopul evaluării de la clasa a II-a este dublu:

– să ştie, atât părinţii, cât şi învăţătoarea, în ce măsură copilul şi-a însuşit elementele de bază specifice vârstei: scris, citit, socotit;
– să se poată corecta eventualele dificultăţi ale copilului pe parcursul celor doi ani care mai rămân la dispoziţia învăţătoarei (clasa a III-a şi a IV-a).

„Evaluarea se va însera firesc în programul copiilor şi este constructiv că părinţii să nu inducă teamă copilului pe această temă. Milioane de copii din Uniunea Europeană dau acest tip de testări de mulţi ani”, potrivit informaţiilor din cadrul broşurii. Tot de aici, părinţii aflau că este Exclus să se realizeze ierarhii în funcţie de rezultatele copiilor, iar reorganizarea claselor este de asemenea exclusă. „Segregarea copiilor în funcţie de aceste rezultate ar fi o abatere extrem de gravă din partea învăţătoarei şi a directorului şi ar trebui sancţionata exemplar. Cadrele didactice din România au fost instruite în acest sens”, prevedea documentul.

În județul Alba, la clasa a IV-a sunt așteptați 3.126 elevi dintre care 144 susțin și proba la limba maternă; la clasa a VI-a sunt așteptați 3.011 elevi dintre care 98 vor susține și proba la limba maternă.

Conform calendarului, aceste evaluări se vor desfăşura în perioada 18 mai – 3 iunie, după cum urmează:

– clasa a II-a (Limba română: 18 mai – scris şi 19 mai – citit; Limba română pentru minorităţile naţionale -scris/citit: 19 mai; Matematică: 20 mai; Limba maternă: 21 mai – scris şi 22 mai – citit)

– clasa a IV-a (26 mai: Limba română; 27 mai: Matematică; 28 mai – Limba maternă)

– clasa a VI-a (2 iunie: Limbă şi comunicare; 3 iunie: Matematică şi ştiinţe).

Subiectele vor avea un nivel mediu de dificultate şi sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare. Vor fi formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu. Pentru clasa a IV-a, testele vor avea un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale administrate elevilor în vârstă de 10-12 ani.

La clasa a II-a, responsabilitatea administrării testelor aparţine administratorului de test  – învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar de la clasă. La clasele a IV-a şi a VI-a administratorul de test va fi un cadru didactic diferit de cel care predă în mod obişnuit. Pe toată durata administrării testelor, administratorul de test este asistat de un al doilea cadru didactic, care nu predă la clasa respectivă şi care are rolul de a susţine procesul de administrare a instrumentelor de evaluare.

Sălile în care se susţine EN-2015 sunt, de regulă, sălile în care elevii îşi desfăşoară activitatea în mod curent. Acestea vor fi adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi. Durata alocată rezolvării subiectelor este de 30 de minute pentru fiecare test administrat la EN II, de 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN IV şi de 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN VI.

Testele vor fi evaluate în cadrul unităţilor de învăţământ de cadrele didactice care predau în respectivele şcoli. În cazul în care numărul de cadre didactice dintr-o unitate de învăţământ este insuficient, preşedintele Comisiei de organizare şi de administrare a EN-2015 din respectiva unitate de învăţământ solicită comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti nominalizarea unor cadre didactice din alte şcoli. Înainte de începerea procesului de evaluare, preşedintele din centrul de evaluare are obligaţia de a asigura o sesiune de instruire pentru evaluatori.

Fiecare test este evaluat de către două cadre didactice, pentru fiecare disciplină în parte, pe baza Caietului cadrului didactic. Baremele de evaluare, precum şi alte informaţii referitoare la evaluare, sunt cuprinse în Caietul cadrului didactic. Evaluarea fiecărui test se face cu respectarea strictă a baremului şi a precizărilor din Caietul cadrului didactic.

Rezultatele obţinute la EN-2015 nu se înregistrează în catalogul clasei şi sunt valorificate la nivelul unităţii de învăţământ prin elaborarea planurilor individualizate de învăţare, consemnarea în portofoliul educaţional al elevului, respectiv informarea părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevului asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Actualitate

A fost descoperită cea mai „tânără” planetă din galaxie. Astronom: „Este ca şi cum am privi la propriul nostru trecut”

Ziarul Unirea

Publicat

în

A fost descoperită cea mai „tânără” planetă din galaxie. Astronom: „Este ca şi cum am privi la propriul nostru trecut”

Cea .mai „tânără” planetă din galaxie a fost descoperită de către oamenii de știință. În curând, telescopul Webb va ajuta la măsurarea planetei, care ar putea oferi date privind modul în care s-au transformat și Pământul.

În revista The Astrophysical Journal Letters, oamenii de ştiinţă au anunţat dovezi convingătoare privind existenţa unei lumi cu o vârstă de doar 1,5 milioane de ani, ceea ce o face una dintre cele mai tinere planete descoperite vreodată, poate chiar cea mai tânără.

Elit - Gustul Desăvârșit

Această lume, aflată la 395 de ani-lumină de Pământ, în constelaţia Ophiuchus, este atât de tânără încât elementele sale constitutive de gaz şi praf încă se formează, potrivit New York Times, conform Mediafax.

„Este ca şi cum am privi la propriul nostru trecut”, a declarat Myriam Benisty, astronom la Institutul de Planetologie şi Astrofizică din Grenoble, Franţa, şi coautor al studiului.

Deoarece planeta suspectă este învăluită de materia care o formează, vor fi necesare observaţii telescopice suplimentare pentru a-i confirma existenţa. Presupunând că nu este un detritus stâncos care se deghizează în planetă, oamenii de ştiinţă o pot folosi pentru a înţelege mai bine cum se formează lumile.

Torentul de exoplanete nou descoperite a complicat sau a infirmat teoriile de lungă durată privind formarea planetelor. Dar locaţia acestei planete mici, bine fixată în discul de materie primordială din jurul stelei sale, susţine ideea că majoritatea planetelor îşi petrec o mare parte din timp crescând într-un fel de creşă similară.

Descoperirea sugerează că „toate sistemele planetare au un proces comun de formare”, a declarat Anders Johansen, astronom la Universitatea Lund din Suedia, care nu a fost implicat în acest studiu. În ciuda haosului din cosmos, a spus el, „există, de fapt, multă ordine” atunci când vine vorba de crearea planetelor.

Echipa de oameni de ştiinţă a folosit Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), o colecţie de 66 de antene care acţionează la unison în Chile, pentru a aduna dovezi ale acestei lumi extrem de tinere. Gazul şi praful orbitează în jurul anumitor stele în aşa-numitele discuri circumstelare. Acest material, care se adună pentru a forma planete în aceste discuri, emite unde radio pe care ALMA le poate detecta.

Anul trecut, Dr. Benisty şi colegii ei au folosit ALMA pentru a face prima detecţie fără echivoc a unui halou de gaz şi praf care orbitează în jurul unei exoplanete: o turnătorie circumplanetară care încă mai face lumea pe care o învăluia, şi poate şi câteva luni.

Pentru cel mai recent studiu, ei au îndreptat ALMA spre AS 209, o stea doar un pic mai grea decât soarele. Cu o vârstă de doar 1,5 milioane de ani, aceasta a început de curând să ardă hidrogen, echivalentul stelar al unui copil mic care rosteşte primele cuvinte.

S-a constatat că discul circumstelar al lui AS 209 are mai multe lacune. Iar într-unul dintre aceste goluri, ALMA a detectat semnătura de unde radio a unei furtuni de creare a unei planete, gaz care, probabil, înfăşura o lume asemănătoare lui Jupiter încă în construcţie.

Vârsta exactă a planetei nu va fi stabilită în curând, dar este probabil ca aceasta să fie foarte asemănătoare cu steaua sa în formare. Dar tinereţea sa nu este singurul lucru care stârneşte interesul astronomilor. Este, de asemenea, uimitor de departe de steaua sa. Neptun, cea mai îndepărtată planetă din sistemul nostru solar, se află la o distanţă de aproximativ 2,8 miliarde de mile de Soare. Această exoplanetă se află la o distanţă de aproape 19 miliarde de mile de propria stea.

Acest lucru ridică semne de întrebare cu privire la planeta noastră.

Dimensiunea discului de resturi care a forjat Pământul şi celelalte planete este incertă. „Poate că discul a fost doar puţin mai mare decât orbita lui Neptun şi de aceea Neptun este cea mai îndepărtată planetă”, a declarat Dr. Johansen. Dar poate că centrul nostru de materie creatoare de planete a fost mai mult asemănător cu cel al lui AS 209. Dacă este aşa, „nu putem exclude, de asemenea, că propriul nostru sistem solar are o planetă dincolo de Neptun”, a spus el, poate ipotetica Planetă 9 pe care unii astronomi o suspectează că zăboveşte în întunericul îndepărtat.

În zilele următoare, telescopul spaţial James Webb va determina masa nou-născutului planetar şi îi va studia chimia atmosferică. Şi prin realizarea unui portret detaliat al uneia dintre cele mai tinere lumi cunoscute de ştiinţă, aceste observaţii ne vor apropia pe toţi de răspunsul la întrebarea supremă, a declarat Jaehan Bae, astronom la Universitatea din Florida şi unul dintre autorii studiului: „De unde am venit?”.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

România are aproape 4.8 milioane de pensionari: Care a fost pensia medie în iulie

Ziarul Unirea

Publicat

în

România are aproape 4.8 milioane de pensionari: Care a fost pensia medie în iulie

Conform datelor centralizate de Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP), un număr de 4.794.670 pensionari era înregistrat în iulie 2022 în România, iar pensia medie a fost de 1.733 lei.

Dintre aceştia, 714.544 aveau perioade lucrate în agricultură, pensia medie fiind de 508 lei.

Din numărul total al pensionarilor din sistemul public de pensii, numărul celor care s-au pensionat la limita de vârstă era de 3.821.660 persoane, dintre care 2.202.199 femei, în timp ce pensia medie se situa la 1.930 de lei.
Aproape jumătate de milion de români primesc pensie de urmaș

Elit - Gustul Desăvârșit

Pensie anticipată au primit, în iulie 2022, un număr de 9.202 persoane (2.473 lei, pensie medie), pensie anticipată parţială 93.048 de persoane (1.790 de lei pensia medie) şi pensie de invaliditate 401.879 persoane (pensie medie de 792 lei), dintre care 44.427 persoane pentru gradul I de invaliditate (677 lei, pensie medie).

În aceeaşi lună, pensia de urmaş s-a acordat unui număr de 468.722 persoane (907 lei pensia medie), în timp ce ajutor social au primit 159 pensionari (418 de lei în medie).

Sursa: stirileprotv.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Perseide 2022. În jur de 100 de stele căzătoare se pot vedea în noaptea de 12 spre 13 august pe cerul României

Ziarul Unirea

Publicat

în

Perseide 2022. În jur de 100 de stele căzătoare se pot vedea în noaptea de 12 spre 13 august pe cerul României

Perseidele reprezintă o ploaie de meteori, care apare atunci când Pământul trece prin fluxul de resturi provenite din coada unei comete. Fenomenul atinge apogeul între 12 august, la miezul nopții, și 13 august, în zorii zilei.

CITEȘTE ȘI: Perseidele 2022: Când are loc spectaculoasa ploaie de stele din acest an și cum poate fi admirată

Astronomic, luna august este cunoscută pentru apariţia roiului Perseide, care îşi va atinge maximul de vizibilitate, în România, în noaptea de 12 spre 13 august. Denumite după constelația din care provin, Perseidele reprezintă unul dintre numeroasele roiuri de meteori activi într-un an.

Toate aceste particule de praf provin de la cometa 109P/Swift-Tuttle, care, atunci când trece pe lângă Soare, sublimează şi praful cosmic prins în nucleul îngheţat este eliberat în spaţiu.

Elit - Gustul Desăvârșit

Perseidele în 2022, un fenomen astronomic deosebit, vizibil pe cerul României

Perioada de activitate a Perseidelor este cuprinsă între 17 iulie și 26 august, cu atingerea maximă a curentului în noaptea de 12 spre 13 august. În decursul a 60 de minute, se vor putea vedea, pe cerul României, în jur de 100 de stele căzătoare.

Anul acesta Luna se va afla în faza de Lună Plină, va fi strălucitoare și se va vedea toată noaptea. Va rămâne pe cer toată noaptea și va dăuna foarte mult observațiilor. Chiar și din locurile cu cer bun, din cauza Lunii se vor vedea foarte puține Perseide.

Cea mai buna perioadă de observare a Perseidelor din 2022 este dupa miezul nopții până dimineața. Oamenii sunt sfătuiți să se îndrepte spre zonele de periferie, acolo unde luminile sunt mai slabe. Cel mai bun loc este un loc la țară sau la munte.

Orice meteor al cărui traiectorie inversă ajunge în constelația Cassiopeia (între Cassiopeia și Perseu) este o „perseidă”.

„Priviți minim 30-40 de minute fără întreruperi, după care faceți o mică pauză și reluați observațiile. Nu prea contează în ce direcție priviți, cât timp nu vă uitați în pământ sau la telefon.

Pentru o fracțiune de secundă vedem acest fenomen, denumit de astronomi meteor. Particula de praf cosmic care arde în atmosferă se numește meteoroid, iar pietroiul care uneori cade pe Pământ se numește meteorit”, au mai informat reprezentanții Observatorului Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2022 Ziarul Unirea