Pentru că Fiscul a dorit ”simplificarea materiei impozabile”, plătim impozit pentru o maşină pe întregul an, chiar dacă nu o mai avem!
Plătim impozit pentru o maşină pe întregul an, chiar dacă nu o mai avem!
Cei care vând sau radiază maşinile pe timpul anului se află în situația de a plăti impozitele pentru întregul an, chiar dacă nu mai folosesc respectivele bunuri şi nici
nu le mai deţin. Principiul taxării proprietăţii chiar şi atunci când aceasta nu mai există a fost introdus în Codul fiscal din anul 2016, după ce autorităţile locale au cerut simplificarea modului de stabilire a taxelor şi impozitelor datorate de contribuabili. Din acest an, odată cu modificările aduse de Codul fiscal în zona taxelor şi impozitelor locale, persoanele care cumpără pe parcursul anului o maşină datorează impozitul aferent către bugetul local începând cu anul următor. Prin urmare, cei care au vândut un automobil în luna ianuarie a acestui an au fost nevoiţi să plătească impozitul pentru întregul an, în termenele stabilite de autorităţi pentru 2016 (30 iunie şi 30 septembrie), chiar dacă au folosit respectiva maşină numai pentru câteva săptămâni din acest an.
Potrivit prevederilor legale, impozitul pe mijlocul de transport este datorat pentru întregul an fiscal de persoana care deţine dreptul de proprietate asupra unui mijloc de transport înmatriculat sau înregistrat în România la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior. Aşadar, cumpărătorul este în avantaj (noul proprietar), va plăti impozitul începând cu anul următor celui în care a intrat în posesia bunului (2017 – dacă maşina a fost achiziţionată în anul 2016). Mai mult, impozit pe întregul an datorează şi cei care şi-au radiat din circulaţie maşinile pe parcursul anului în curs: ”În cazul radierii din circulaţie a unui mijloc de transport, proprietarul (…) încetează să datoreze impozitul începând cu data de 1 ianuarie a anului următor”, prevede Codul fiscal.
Până la finele anului trecut, proprietarul unui autovehicul înceta să mai datoreze taxa de la data de întâi a lunii următoare celei în care îl vânduse sau radiase din circulaţie. Totuşi, principiul taxării proprietăţii chiar şi atunci când acesta nu mai există a fost introdus în legislaţia românească la cererea autorităţilor locale, cele care doreau ”simplificarea modului de determinare a materiei impozabile și reducerea cheltuielilor de administrare”, potrivit expunerii de motive a actualului Cod fiscal la Parlament.
Secțiune Știri sub articolul principal
Știri recente din categoria Actualitate
7 octombrie 2026 | Anchetă de trafic pe Autostrada A1 Sebeș–Deva, în zona Pianu: Șoferii, întrebați despre originea și destinația călătoriei
Anchetă de trafic pe Autostrada A1 Sebeș–Deva, în zona Pianu: Șoferii, întrebați despre originea și destinația călătoriei Miercuri, 7 octombrie 2026, se va desfășura o nouă etapă de colectare a datelor privind circulația rutieră, în cadrul unei anchete de trafic menite să ofere o imagine cât mai clară asupra fluxurilor de vehicule și a modului […]
Vor crește pensiile și salariile românilor în 2027? Ce condiție esențială trebuie îndeplinită
Vor crește pensiile și salariile românilor în 2027? Ce condiție esențială trebuie îndeplinită Pensiile și salariile din sectorul public ar putea crește în 2027, după doi ani de înghețări, însă orice majorare va trebui să fie una moderată. Este avertismentul agenției de rating S&P Global Ratings, care a menținut recent România în categoria statelor recomandate […]
Accidente cu trotineta 2026: Aproape 2.700 de evenimente și 22 de decese în 18 luni. Trotinetele private, de cinci ori mai implicate decât cele de închiriat
Accidente cu trotineta 2026: Aproape 2.700 de evenimente și 22 de decese în 18 luni. Trotinetele private, de cinci ori mai implicate decât cele de închiriat Trotinetele electrice deținute de persoane fizice au generat un bilanț dramatic, de cinci ori mai mare decât cel înregistrat în cazul flotelor de închiriere. În ultimele 18 luni, trotinetele […]
