Rămâi conectat

Actualitate

PENSII 2024 | Cum se poate obține adeverința de vechime, pentru pensie, dacă societatea la care ai lucrat s-a desființat

Ziarul Unirea

Publicat

în

PENSII 2024 | Cum se poate obține adeverința de vechime, pentru pensie, dacă societatea la care ai lucrat s-a desființat

Persoanele care încearcă să strângă în această perioadă documentele necesare pentru „mica recalculare” sau pentru deschiderea dreptului de pensie pot întâmpina o mare problemă: cui se adresează pentru adeverința de vechime dacă societatea la care au lucrat nu mai este în activitate.

Numărul solicitărilor de adeverințe de vechime a crescut enorm în ultima perioadă, în contextul noii legi a pensiilor. Sute de pensionari sau persoane aflate în prag de pensie se adresează zilnic caselor teritoriale de pensii pentru a depune documentele care atestă că au beneficiat de sporuri, prime și indemnizații neluate în calcul la stabilirea dreptului la pensie în baza legilor precedente. Sunt însă și persoane care, desi știu că au înregistrat în timpul vieții active astfel de perioade în care pe lângă salariul de bază au realizat și alte venituri, nu pot obține documentele pentru că societățile respective nu mai funcționează. Foștii angajați nu știu unde să se adreseze, necunoscând operatorul care a preluat arhiva foștilor angajatori.

Citește și: PENSII 2024: Cum îți completezi stagiul de cotizare dacă nu ai anii de contribuție. Puncte esențiale din noua Lege a pensiilor

În ce situații angajatorul este obligat să elibereze adeverințe de vechime

Vechimea în muncă poate fi reconstituită, pe baza documentelor din arhivele angajatorilor, chiar și în situația în care carnetul de muncă a fost pierdut sau acesta nu a fost întocmit.

Iată care sunt situațiile în care angajatorul are obligația de a elibera salariaților adeverințe de vechime:

– la încetarea activităţii salariatului, o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate;

– la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate, astfel cum rezultă din registru și din dosarul de personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.

„Până la data de 31.10.2010, vechimea în muncă se dovedește cu carnetul de muncă, iar persoanele care au fost încadrate în muncă anterior acestei date și nu au avut întocmit carnet de muncă sau l-au pierdut pot solicita adeverințe de vechime aferente perioadelor lucrate fostului angajator. În cazul în care angajatorul nu mai există, adeverințele se vor solicita în scris, după cum urmează:

– unității care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt;

– inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei/document.

În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvenţă, faliment sau lichidare, administratorul judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar este obligat să le elibereze salariaților, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care să ateste activitatea desfășurată de aceștia”, a transmis ITM.

Tot în termen de 60 de zile calendaristice, succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligația de a elibera, la cerere, adeverințe cu datele existente în documentele pe care aceștia le dețin. Datele privind societăţile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la Oficiul Național al Registrului Comerțului.

Cum afli la ce operator a ajuns arhiva fostului angajator

Atunci când societatea și-a încetat activitatea, obligația de a elibera adeverințele de vechime le revine operatorilor economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice. Lista acestor operatori este disponibilă pe site-ul Arhivelor Naționale din România.

Foștii salariați care nu știu exact unde se află arhiva societății desființate se pot adresa Arhivelor Naționale sau serviciilor judeţene ale Arhivelor Naționale, de unde pot obține informații concrete.

De menționat că serviciile arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naționale.

„Încălcarea de către angajator sau de către succesorul în drepturi a acestuia, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime, se constată și se sancționează de către Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă.

Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime se constată și se sancționează de către Arhivele Naţionale şi, după caz, ai serviciilor judeţene ale Arhivelor Naţionale.

Facem precizarea că, având în vedere prevederile art. 139 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, coroborate cu prevederile art. 13 lit. a), din același act normativ, există obligativitatea eliberăríi, de către angajatori, a unui nou tip de adeverință, referitoare la perioadele de vechime în muncă realizate până la data de 1 aprilie 2001 doar dacă s-a datorat, sau, după caz, s-a datorat și plătit contribuție de asigurări sociale”, se mai precizează în comunicatuil transmis de ITM.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

ANAF impune noi reguli pentru Uber, Bolt și Black Cab: Formularul 397 lunar, obligatoriu. Transparență fiscală în transportul alternativ

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

ANAF impune noi reguli pentru Uber, Bolt și Black Cab: Formularul 397 lunar, obligatoriu. Transparență fiscală în transportul alternativ Începând cu acest an, operatorii platformelor digitale de transport alternativ, precum Uber, Bolt sau Black Cab, trebuie să depună lunar Formularul 397. Citește și: ANAF 2025: Măsuri mult mai stricte pentru românii ce obțin venituri din […]

Citește mai mult

Actualitate

Când se dau alocațiile, indemnizațiile, pensiile și alte drepturi sociale în luna iunie 2025: Cum vor fi virați banii, în contextul minivacanței de Rusalii

Ziarul Unirea

Publicat

în

Când se dau alocațiile, indemnizațiile, pensiile și alte drepturi sociale în luna iunie 2025: Cum vor fi virați banii, în contextul minivacanței de Rusalii Ministerul Muncii a publicat luni, 2 iunie 2025, calendarul plății alocațiilor, indemnizațiilor, pensiilor și altor drepturi sociale în luna iunie, dând asigurări că banii vor ajunge la timp, fără sincope, și […]

Citește mai mult

Actualitate

Anunț oficial de la ANPIS: Stimulentul de inserție 2025 revine. Informații privind plata și condițiile

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

Anunț oficial de la ANPIS: Stimulentul de inserție 2025 revine. Informații privind plata și condițiile Luni, 2 iunie 2025, Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială-ANPIS, a anuțat Reluarea plății stimulentului de inserție. Citește și: Portal veterinar online pentru vizualizarea rezultatelor analizelor efectuate în Laboratorul DSVSA Alba ,, Reluarea plății stimulentului de inserție. Plata stimulentului […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea