Noua TAXĂ auto de POLUARE 2026 pentru mașinile vechi: Cum vor fi taxate suplimentar mașinile poluante. Reglementări adoptate în 2025 și intră în vigoare în 2026
Noua TAXĂ auto de POLUARE 2026 pentru mașinile vechi: Cum vor fi taxate suplimentar mașinile poluante. Reglementări adoptate în 2025 și intră în vigoare în 2026
Ministrul Finanțelor a anunțat recent cum vor fi taxate suplimentar mașinile poluante, scrie stiripesurse.ro. Statul va ține cont de anumite criterii atunci când va stabili ce sumă va plăti fiecare conducător auto cu mașină veche.
România a promis în 2021 prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) că va face o reformă şi în ceea ce priveşte taxarea mijloacelor de transport care sunt poluante, iar lucrurile trebuie gândite astfel încât cei care poluează mai mult să plătească mai mult, dar trebuie avute în vedere şi gradul de suportabilitate şi puterea de cumpărare a cetăţenilor, a declarat, pentru AGERPRES, ministrul Transporturilor, Tanczos Barna.
Citește și: Taxa pentru mașini poluante ar putea fi reintrodusă în România: Peste 8 milioane de mașini sunt vizate de noul impozit
„România a promis în 2021, prin PNRR, că va face o reformă şi în ceea ce priveşte taxarea mobilităţii sau taxarea acelor mijloace de transport care sunt poluante, care emit dioxid de carbon şi gaze cu efect de seră şi, proporţional, cele care emit mai puţin vor fi impozitate cu impozit mai mic, mai redus. Aici sarcina este la Ministerul Transporturilor pe tot ce înseamnă mobilitate verde, tot ce înseamnă reducerea emisiilor de carbon pe partea de mobilitate.
Acolo sunt deja câteva propuneri făcute, câteva proiecte elaborate de minister pe impozitarea transportului de marfă, de exemplu, în funcţie de distanţă, în funcţie de tonaj, sunt mai multe variante. De asemenea, au început discuţiile şi în spaţiul public cu privire la impozitarea mijloacelor de transport personale ale cetăţenilor în funcţie de norma de poluare, în funcţie de data la care au fost înmatriculate.(…)
Acolo lucrurile trebuie discutate iarăşi pentru următorii şapte-zece ani. Discuţiile trebuie purtate şi cu autorităţile locale, pentru că autorităţile locale sunt cele care aplică taxele acestea locale -impozitul pe mijloacele de transport, de exemplu, este un venit al autorităţilor locale – şi gândite lucrurile astfel încât cei care poluează mai mult să plătească mai mult, cei care folosesc maşini nepoluante, noi, să nu fie trataţi la fel ca un cetăţean care aduce o maşină de şapte-opt ani din străinătate.
Desigur, trebuie avut în vedere şi gradul de suportabilitate şi puterea de cumpărare a cetăţenilor, pentru că nu putem să privăm cetăţenii cu venituri mici de dreptul de a cumpăra o maşină, chiar dacă este una mai veche şi este una mai ieftină şi mai poluantă”, a explicat Tanczos Barna.
Statul dă asigurări că oamenii săraci vor putea să își permită în continuare o mașină
Acesta a adăugat că lucrurile trebuie aduse într-un echilibru, astfel încât nici cei vulnerabili să nu ajungă să nu-şi mai permită o maşină şi, în acelaşi timp, „să nu avem bolizi cu mii de centimetri cubi capacitate cilindrică” şi cu un impozit foarte mic, aproape simbolic, în comparaţie cu ţările vest-europene.
„Pentru că de acolo exact acele maşini sunt vândute la preţuri mici, care costă foarte mult la capitolul impozit local din cauza poluării, şi de aceea devenim noi o ţară de destinaţie pentru maşinile second-hand”, a punctat ministrul.
El a subliniat că în privinţa acestei taxe sunt mai multe variante de lucru, pe transportul de marfă urmând probabil să fie o combinaţie de rovinietă sau taxă, în funcţie de distanţă, cantitate etc.
„La persoanele fizice nu poţi tot timpul să taxezi în funcţie de kilometrii parcurşi, pentru că este foarte complicat. Acolo mai mult ca sigur trebuie să mergem pe norma de poluare, pe vechimea maşinii şi pe o filosofie gândită împreună cu autorităţile locale”, a spus Tanczos Barna.
În ceea ce priveşte valoarea acestei taxe, acesta a precizat că nu vrea să discute despre cifre deoarece, nefiind calculele aşezate şi variantele conturate, este prematur
„Dar da, în cadrul unei reforme fiscale, trebuie inclus şi acest element, elementul de impozite şi taxe locale pentru mijloacele de transport”, a punctat şeful de la Finanţe.
Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş, a declarat, la finele lunii ianuarie, într-un interviu acordat AGERPRES, că în lunile iunie-iulie trebuie depusă cererea de plată 4 din PNRR, care are o serie de puncte sensibile, printre care şi taxarea mijloacelor de transport poluante.
„Avem Legea taxării mijloacelor de transport poluante. Să nu uităm că este o transpunere de Directivă a Uniunii Europene, a certificatelor ITS. Toate statele membre au obligaţia transpunerii directivei şi, odată cu aceasta, o schimbare a mecanismului de impozitare pentru mijloacele de transport, astfel încât cele poluante vor plăti această taxă privind certificatele ITS şi emisiile proporţional cu nivelul de poluare”, spunea Boloş.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Fraudă în sistemul de sănătate! Certificate de handicap false pentru persoane apte de muncă
Fraudă în sistemul de sănătate! Certificate de handicap false pentru persoane apte de muncă În România, persoane cu boli minore, dar apte de muncă, beneficiază de certificat de handicap, astfel este fraudat sistemul de sănătate. Ministerul Muncii și Ministerul Sănătății lucrează la gestionarea listei criteriilor pentru acordarea certificatelor de handicap. „România are niște boli care, […]
Reducerea burselor obligă tot mai mulți elevi și studenți să lucreze pe durata studiilor
Reducerea burselor obligă tot mai mulți elevi și studenți să lucreze pe durata studiilor Micșorarea drastică a bugetului pentru burse, a deteminat tot mai mulți tineri să își caute un loc de muncă. Platformele de joburi au fost luate cu asalt de liceeni și studenți, dar și de tineri fără calificare. În doar 14 zile, […]
RABLA 2025: Cum va funcționa noul program și ce valoare vor avea voucherele. Anunțul ministrului Diana Buzoianu
RABLA 2025: Cum va funcționa noul program și ce valoare vor avea voucherele. Anunțul ministrului Diana Buzoianu Programul Rabla va continua și în acest an, însă vine cu schimbări pentru șoferi, după luni întregi de amânări: va fi disponibil doar pentru persoanele fizice, iar valoarea unora dintre vouchere ar urma să fie mai mică. Programul […]