Prin propunerea de joi se va asigura faptul că victimele accidentelor auto primesc despăgubirile integrale care li se datorează, chiar şi în cazul în care asigurătorul este insolvabil. Normele revizuite vor prevedea, de asemenea, că persoanele care au un istoric al cererilor de despăgubire într-un alt stat membru al UE sunt tratate în acelaşi mod ca deţinătorii de poliţe de pe piaţa internă şi ar putea chiar să beneficieze de condiţii de asigurare mai bune.
‘Facilităm mobilitatea în întreaga UE prin portabilitatea istoricului cererilor de despăgubire. În plus, îmbunătăţim accesul la despăgubiri pentru victimele accidentelor auto în cazul insolvabilităţii unui asigurator şi consolidăm lupta împotriva conducerii de vehicule pentru care nu s-au încheiat poliţe de asigurare’, a declarat vicepreşedintele CE responsabil pentru locuri de muncă, creştere, investiţii şi competitivitate, Jyrki Katainen.
Comisia propune următoarele modificări ale normelor în vigoare ale UE privind asigurările auto: în cazul în care asigurătorul vehiculului responsabil de producerea unui accident este insolvabil, victimele vor fi despăgubite rapid şi integral în statul lor membru de reşedinţă; asiguratorii vor trebui să trateze declaraţiile privind istoricul cererilor de despăgubire emise de către un asigurator într-un alt stat membru în acelaşi mod ca cele emise pe piaţa internă; competenţele statelor membre de a combate conducerea de vehicule pentru care nu s-au încheiat poliţe de asigurare vor fi consolidate; cetăţenii UE vor beneficia de acelaşi nivel de protecţie minimă atunci când călătoresc în UE. Propunerea stabileşte niveluri de protecţie minime şi armonizate în întreaga UE pentru leziuni corporale şi daune materiale, întrucât nivelurile minime actuale diferă de la un stat membru la altul; pentru a spori securitatea juridică, propunerea încorporează în directiva jurisprudenţa recentă a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene. Normele clarifică acum, în special, faptul ca accidentele produse în timpul utilizării obişnuite a unui vehicul în scopul transportului, inclusiv folosirea acestuia pe proprietăţi private, sunt acoperite de asigurare.
Prima directivă a UE privind asigurările auto a fost adoptată în 1972, având drept obiective protecţia victimelor accidentelor auto şi facilitarea liberei circulaţii a autovehiculelor între statele membre. Ulterior, alte cinci directive privind asigurările auto au întărit protecţia cetăţenilor UE. În 2009, acestea au fost consolidate într-o singură directivă a UE privind asigurarea de răspundere civilă auto, şi anume Directiva 2009/103/CE. În iunie 2016, Comisia a iniţiat lucrări în vederea evaluării Directivei privind asigurarea de răspundere civilă auto, incluzând o consultare publică realizată în perioada iulie-octombrie 2017. Modificările prezentate joi sunt propuse în urma respectivei evaluări.
Sursa: economica.net