Rămâi conectat

Actualitate

Ministerul Transporturilor: Construcţia de autostrăzi, drumuri naţionale, tuneluri şi viaducte s-ar putea scumpi cu 12,5%

Ziarul Unirea

Publicat

în

Potrivit unui proiect normativ iniţiat de Ministerul Transporturilor, standardele de cost pentru construcţia de autostrăzi în zonele de şes, deal şi munte, dar şi pentru drumuri naţionale noi sau pentru poduri, viaducte şi tunele rutiere, vor creşte în medie cu 12,5% faţă de actualele costuri.

Viitorul normativ modifică standardele de cost stabilite prin HG 1394/2010 şi introduce inclusiv majorări ale cotelor pentru consultanţă, asistenţă tehnică şi proiectare, care vor urca până la 5% din valoarea lucrărilor de infrastructură rutieră.

În plus, dacă în 2010 standardele de cost erau exprimate la cursul de 4,20 lei/euro, acum vor fi exprimate la cursul de 4,55 lei/euro, ceea ce înseamnă că în moneda naţională noile preţuri sunt semnificativ mai mari.

MEDIAFAX prezintă, în continuare, standardele de cost pentru marile lucrări de infrastructură:
– kilometrul de autostradă construită în zona de şes va costa 4,28 milioane de euro (19,4 milioane de lei la cursul 4,55 lei/euro), faţă de 3,82 milioane de euro (15,9 milioane de lei la cursul 4,20 lei/euro) în 2010;
– kilometrul de autostradă construită în zona de deal va costa 5,60 milioane de euro (25,5 milioane de lei), faţă de 4,98 milioane de euro (20,9 milioane de lei) în 2010;
– kilometrul de autostradă construită în zona de munte va costa 6,74 milioane de euro (30,7 milioane de lei), faţă de 5,99 milioane de euro (25,1 milioane de lei) în 2010;
– kilometrul de drum naţional nou va costa 1,40 milioane de euro (6,3 milioane de lei), faţă de 1,27 milioane de euro (5,3 milioane de lei) în 2010;
– kilometrul de tunel rutier va costa 31,04 milioane de euro (141,2 milioane de lei), faţă de 27,5 milioane de euro (115,5 milioane de lei) în 2010;
– metrul pătrat de pod/viaduct va costa între 1.228 şi 1.385 de euro, preţ aproximativ egal – exprimat în euro – cu cel din 2010. Exprimat în lei, acest preţ creşte de la 5.157, respectiv 5.817 lei/mp în 2010 la 5.587, respectiv 6.301 lei/mp în 2018, pe fondul diferenţei de curs valutar introdusă prin proiectul normativ actual.

Potrivit Ministerului Transporturilor, necesitatea actualizării standardelor de cost se fundamentează pe următoarele aspecte:
– Revizuirea unor norme, normative şi standarde (de exemplu Normativ privind documentaţiile geotehnice pentru construcţii – indicativ NP 074/2015, Cod de proiectare seismică – indicativ P 100/1-2013, Normativ privind mixturi asfaltice executate la cald. Condiţii tehnice privind proiectarea, prepararea şi punerea în operă – indicativ AND 605/2016, etc.);
– Modificări ale legislaţiei privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice – Hotărârea Guvernului nr. 907/2016;
– Modificări ale Legii nr. 10/1995 privind calitatea in construcţii (modificată ṣi completată în 2015 şi 2016);
– Modificări ale cerinţelor din Legea Mediului, completată în anul 2010 spre exemplu cu Ordinele M.M.P. nr. 19 ṣi nr. 135 prin care se prevăd realizarea studiului de biodiversitate, evaluarea adecvată şi evaluarea impactului asupra mediului, etc.

„Considerăm necesară revizuirea standardelor de cost stabilite în anul 2010 şi propunem creşterea procentului aplicat lucrărilor de construcţii-montaj la cota de aproximativ 3% pentru consultanţă (faţă de 1%), 5% la proiectare (faţă de 3%) şi 2% pentru asistenţa tehnică (faţă de 1,5%). În privinţa preţurilor unitare propunem actualizarea acestora cu indicele de cost în construcţii ingineresti publicat de către Institutul Naţional de Statistică, pentru perioada 2010 (baza standardelor de cost aprobate) şi 2017, respectiv 122, reprezentând o creştere de 22%”, argumentează iniţiatorii proiectului normativ.

Sursa: zf.ro


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Record istoric pentru România: Aproximativ 200 de km de autostradă și drumuri express construite în 2024

Bera Larisa

Publicat

în

Record istoric pentru România: Aproximativ 200 de km de autostradă și drumuri express construite în 2024 Pe finalul anului 2024, țara noastră atinge un record istoric în ceea ce privește construcția drumurilor express și autostrăzilor, respectiv aproape 200 de km. Ultimul record înregistrat, a fost în 2013, atunci când au fost inaugurați aproape 118 kilometri. […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea