Rămâi conectat

Actualitate

Ministerul Afacerilor Interne cumpără drone pentru îndeplinirea diferitelor misiuni. Ordonanța, în ședința Guvernului

Ziarul Unirea

Publicat

în

Ministerul Afacerilor Interne cumpără drone pentru îndeplinirea diferitelor misiuni. Ordonanța, în ședința Guvernului

În ședința de Guvern din data de 8 decembrie, se află și o ordonanță de urgență privind modalitatea de operare a sistemelor de aeronave fără pilor în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, dar și pentru desemnarea Inspectoratului General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne, ca unitate pentru achiziția centralizată de sisteme de aeronave fără pilot la bord.

„Prin proiect se propune ca Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile sale, să opereze sisteme de aeronave fără pilot la bord prin misiuni de zbor în scopul îndeplinirii atribuțiilor proprii, precum și pentru sprijinirea ministerelor și organelor centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor în îndeplinirea atribuțiilor acestora.

Propunerea normativă se justifică pe necesitatea tot mai mare a instituțiilor din arcul guvernamental de a utiliza sisteme de aeronave fără pilot pentru a capta informații utilizate pentru îndeplinirea atribuțiilor proprii. Atât costurile ridicate, cât și necesarul logistic complex pentru a utiliza astfel de sisteme au generat ideea desemnării unei singure entități administrative care să deservească toate instituțiile solicitante. În fapt, este practic imposibil ca fiecare minister sau organ de specialitate subordonat Guvernului sau ministerelor să dețină întreaga infrastructură de comunicații (mijloace tehnice, frecvență radio, operatori autorizați, șamd) necesară operării unei aeronave fără pilot.

Astfel, singura soluție pentru atribuirea unei astfel de responsabilități în domeniul civil a fost identificarea Ministerului Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General de Aviație din componența sa, în considerarea rolului pe care-l are în prezent acest inspectorat general de a gestiona atât misiuni de ordine publică cât și de situații de urgență, inclusiv transport aerian în cadrul asistenței medicale de urgență.

Atribuirea acestui rol Ministerului Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General de Aviație, înseamnă de fapt extinderea competenței de funcționare cu o componentă de sprijin aerian cu aeronave fără pilot pentru ministere și organe centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor ca acestea să poată colecta date și informații specifice zonei lor de competență”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului.

Pentru a se creiona întregul spectru de activitate s-a realizat o clasificare a misiunilor de zbor, astfel:

În funcție de regimul în care se execută, misiunile de zbor sunt:
a) misiuni de zbor cu regim independent, executate de către unitățile, instituțiile și structurile aflate în subordinea/în cadrul Ministerului Afacerilor Interne;
b) misiuni de zbor cu regim de cooperare, executate de către inspectoratul general.

În funcție de structura/instituția beneficiară care prelucrează informațiile de interes, misiunile de zbor cu regim de cooperare sunt:
a) misiuni de zbor în cooperare cu structurile beneficiare;
b) misiuni de zbor în cooperare cu instituțiile beneficiare;
c) misiuni de zbor la cerere.

Cum vor fi gestionate informaţiile obţinute prin misiunile cu drone

„Cu privire la captarea/transmiterea informațiilor de interes (date captate) proiectul propune un mecanism de garantare a păstrării limitării accesului, astfel încât informațiile de interes să fie captate cu respectarea actelor normative privind protecția informațiilor clasificate, strict în limita actului normativ de cooperare, fără ca Inspectoratul General de Aviație sau unitățile subordonate acestuia să aibă acces la informațiile de interes captate în timpul misiunilor de zbor iar operatorul aeronavei fără pilot să aibă acces la informațiile de interes captate numai prin natura
executării misiunii de zbor și cu obligația să nu disemineze în nici un mod informațiile de interes accesate.

De asemenea, ca o garanție în plus, proiectul ordonanței de urgență propune ca stocarea de către Inspectoratul General de Aviație și unitățile subordonate a informațiilor de interes să se realizeze imediat după captare și numai în limita de timp necesară echipamentelor de comunicații să asigure transmiterea automată, care este determinată de caracteristicile constructive ale echipamentelor utilizate”, se mai arată în document.

Impactul socioeconomic

Proiectul de act normativ complinește nevoia de aliniere a administrației publice la cele mai noi tehnologii cu scopul eficientizării activității entităților administrative din arcul guvernamental, prin raportare la costurile de resursă umană, de energie și de timp corelativ cu creșterea acurateței mijloacelor utilizate pentru atingerea acestui deziderat. În contextul în care misiunile de zbor sunt indispensabile desfășurării activității entităților din arcul guvernamental, fără însă să fi atins potențialul maxim, proiectul de act normativ creează cadrul normativ necesar pentru identificarea unor variante complementare de asigurare și dezvoltare a acestor misiuni.

O astfel de soluție complementară apare de la faptul că ora de zbor cu aeronave fără pilot la bord față de cea cu elicoptere este de 10 ori mai ieftină, iar acuratețea și complexitatea datelor colectate cu aeronave fără pilot la bord nu poate fi asigurată cu elicoptere sau cu tehnologia satelitară. Tot astfel, proiectul propune un mecanism de achiziție centralizată care să creeze premisele obținerii unor produse de calitate la prețuri inferioare comparativ cu cele implicate de achiziția neunitară a produselor.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Record istoric pentru România: Aproximativ 200 de km de autostradă și drumuri express construite în 2024

Bera Larisa

Publicat

în

Record istoric pentru România: Aproximativ 200 de km de autostradă și drumuri express construite în 2024 Pe finalul anului 2024, țara noastră atinge un record istoric în ceea ce privește construcția drumurilor express și autostrăzilor, respectiv aproape 200 de km. Ultimul record înregistrat, a fost în 2013, atunci când au fost inaugurați aproape 118 kilometri. […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea