Rămâi conectat
PSD Alba - Alegeri Locale 2024

Ştirea zilei

Investiţie de 31 de milioane de euro pentru reabilitarea a peste 15 km de străzi din municipiul Alba Iulia

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

AUR - Alegeri Locale 2024

Investiţie de 31 de milioane de euro pentru reabilitarea a peste 15 km de străzi din municipiul Alba Iulia

Consilierii locali albaiulieni au aprobat actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivele ”Reabilitare infrastructură rețea majoră de transport Lotul 1, tronsoanele 1, 2 și 3, străzile: Regimentul V Vânători, b-dul Ferdinand, I.C. Brătianu, Ardealului, Tudor Vladimirescu, Turnătoriei și Cabanei” și ”Reabilitare infrastructură rețea majoră de transport Lotul 2, tronsoanele 1, 2 și 3, străzile: b-dul Republicii, b-dul Revoluției, Lalelelor, str. Pinului, str. Francisca, str. Nicolae Grigorescu, str. Gh. Pop de Băsești, b-dul Încoronării”.

Solicitarea de corelare a bugetului proiectului depus spre finanțare prin POR 2014-2020 cu ultima formă a bugetului rezultat în urma etapei de evaluare și selecție a venit din partea ADR Centru, fiind o etapă firească și premergătoare derulării investițiilor în sine.

Prin proiectul ce vizează lotul 1 s-a propus o limitare a spațiului aferent transportului privat și de mărfuri, creându-se benzi dedicate transportului public urban, piste pentru biciclete, trotuare; s-au proiectat stații pentru încărcarea motoarelor electrice, reamenajarea stațiilor de transport în comun; s-au proiectat stații de închiriere a bicicletelor, măsuri de siguranță a circulației, precum și soluții de colectare a apei pluviale acolo unde acestea nu există, respectiv pe Regimentul V Vânători și str. Turnătoriei.

Iată și soluțiile tehnice stabilite: str. Regimentul V Vânători este o stradă principală cu lungimea de 944 ml, al cărui traseu se suprapune peste DN1 (E810); pe aceasta stradă se vor amenaja două benzi marginale dedicate exclusiv transportului local și una, respectiv 2 benzi pentru transportul urban, piste de biciclete și trotuare pe ambele părți și acolo unde există spațiu zone verzi. B-dul Ferdinand are lungimea de 1.657 ml; va avea 4, respectiv 3 benzi de circulație, piste de biciclete și trotuare pe ambele părți, și un spațiu verde cu lățime variabilă.

De asemenea, se va amenaja o stație de închiriere biciclete de tip Bike Sharing. Str. I.C. Brătianu are lungimea de 430 ml; va avea 4 benzi de circulație, două dedicate exclusiv transportului local și două pentru transportul privat, pe partea stângă se va amenaja o pistă de biciclete cu dublu sens și un trotuar cu lățimea minimă de 1.20 m; se va amplasa o stație pentru încărcarea autovehiculelor electrice. Str. Ardealului este în continuarea străzii I.C. Brătianu până la intersecția semaforizată cu strada Calea Moților și are o lungime de 279 m; va avea 4 benzi de circulație, două dedicate exclusiv transportului local și două pentru transportul privat; pe partea stângă se va amenaja o pistă de biciclete cu dublu sens, un spațiu verde cu lățime variabilă și un trotuar cu lățimea minimă de 1,20 m. B-dul Tudor Vladimirescu – tronson cuprins între strada Petru Dobra până la podul peste râul Ampoi, are lungimea de 1.414 ml.

Strada se va amenaja cu 4 benzi de circulație, două marginale dedicate exclusiv transportului local și două pentru transportul privat. Pe ambele părți ale străzii se va amenaja un aliniament de arbori, o pistă de biciclete și un trotuar. Se vor amenaja stații de închiriere biciclete și stații pentru încărcarea autovehiculelor electrice. Strada Turnătoriei – de la strada Mureșului până la strada Cabanei, cu o lungime de 1.250 ml.

Strada va fi amenajată cu 2 benzi de circulație și trotuare pe ambele părți. Strada Cabanei – de la intersecția cu strada Corniştei până la Turnătorie, are o lungime de 575 ml; va avea 2 benzi de circulație și trotuare pe ambele părți. Pe toata lungimea traseului de 6.549 ml s-au proiectat măsuri de siguranță a circulației și un sistem inteligent al traficului, compus din următoarele sisteme: sistemul de management al traficului; sistemul de comunicație prin fibră optică; sistemul de supraveghere video; sistemul de informare în trafic; sistemul de inforcement; sistemul de management al iluminatului public; sistemul de alimentare cu energie electrică al iluminatului public; sistemul automat pentru închirierea bicicletelor; centrul de control.

Durata estimată este de 33 luni calendaristice, iar costul estimat este de aproximativ 17 milioane de euro. Lotul 2 cu o lungime de 8.494 ml, va beneficia de același tip de intervenții precum lotul 1. Durata estimată a lucrărilor este de 24 luni calendaristice, iar costul estimat este de peste 14 milioane de euro.

În total, cele două proiecte însumează circa 31 de milioane de euro și 15 kilometri de drumuri reabilitate capital. În urma verificării administrative și a eligibilității, precum și a evaluării tehnice și financiare, cele două proiecte se află în prezent în etapa precontractuală. Până aici, toate bune, problema este că, deși vorbim de proiecte cu finanțare europeană, cofinanțarea la lotul doi ajunge la mai bine de 80% din valoarea eligibilă, iar pentru cele două loturi ar trebui să facem rost de circa 12 milioane de euro!

Viceprimarul cu atribuții de primar, Voicu Paul, a explicat că fiind vorba despre investiții primordiale pentru oraș, deja convenite în consiliul local, cofinanțarea se va asigura prin împrumut. „Există și posibilitatea de a se face economii pe alte proiecte pe care Primăria Alba Iulia le are pe axa 4 din Programul Operațional Regional și, așa cum știm acum, aceste economii (care provin din licitația lucrărilor de proiectare și execuție de regulă) realizate de o unitatea administrativ teritorială, rămân la aceasta putând fi redistribuite acolo unde este nevoie. Sper să nu se mai modifice nimic pentru că astfel am putea reduce câtva din suma de cofinanțare. Oricum, vreau să precizez că nu am putea renunța la lotul 2, cel cu cofinanțarea de peste 80 la sută pentru că automat asta ar atrage și anularea lotului 1. Dacă facem media pe cele două loturi vedem că avem peste 60 la sută fonduri nerambursabile. Și este mai ușor să faci rost de 12 milioane de euro decât de 31 de milioane de euro, cât ne-ar costa să reabilităm această structură majoră de transport din bugetul local. Fără să mai socotim și durata de timp mult mai mare în care am putea să facem toate aceste lucrări”, a mai explicat Voicu Paul.

În circa 3 luni se vor semna și contractele de finanțare Cum s-a ajuns la o cofinanțare de 80 la sută? Ei, asta este o poveste încâlcită care ține exclusiv de deciziile luate la București, la Autoritatea de Management a Programului Operațional Regional.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

Daniela Cetean – Pasiunea pentru istorie, transmisă cu dăruire și entuziasm zecilor de generații de elevi, de una dintre cele mai iubite profesoare din Alba

Ziarul Unirea

Publicat

în

Daniela Cetean – Pasiunea pentru istorie, transmisă cu dăruire și entuziasm zecilor de generații de elevi, de una dintre cele mai iubite profesoare din Alba „Profesorul este un modelator de caractere prin exemplul său și prin dragostea necondiționată pe care o arată elevilor săi. Este și actor, și magician, iar clasa este scena lui!” *În […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea