Rămâi conectat

Ştirea zilei

FOTO | „Drumul lui Iovan”, de la Horea, în Munții Apuseni, modernizat cu 7 milioane de lei prin PNDL, face imposibile investițiile legale: Care este motivul și ce spune Primăria

Ziarul Unirea

Publicat

în

URS Construct

FOTO | „Drumul lui Iovan”, de la Horea, în Munții Apuseni, modernizat cu 7 milioane de lei prin PNDL, face imposibile investițiile legale: Care este motivul și ce spune Primăria

Un drum comunal din comuna Horea a fost modernizat prin modificarea arbitrară a proiectului pe o distanță de circa 1,2 kilometri. Situația face ca persoanele care achiziționează teren în zona respectivă să fie, practic, în imposibilitatea de a derula o investiție în mod legal.

Drumul comunal 204, cunoscut și ca „Drumul lui Iovan”, a fost asfaltat prin fonduri alocate de Ministerul Dezvoltării, în cadrul Programului Național de Dezvoltare Locală (PNDL) în perioada 2017 – 2019. Suma totală alocată și cheltuită pentru proiectul de modernizare a drumului Horea – Buteşti – Giurgiuţ – Zânzeşti a fost de aproximativ 7 milioane de lei. A fost denumit „Drumul lui Iovan” pentru că asigură legătura facilă cu zona în care a avut loc, în ianuarie 2014, accidentul aviatic în urma căruia au decedat pilotul Adrian Iovan și tânăra studentă Aura Ion. Autoritățile locale au decis să exploateze turistic evenimentul tragic și au solicitat bani de la Guvern pentru a moderniza drumul comunal, în lungime de aproximativ opt kilometri.

Citește și: FOTO/VIDEO: „Drumul lui Iovan” din comuna Horea a fost asfaltat până la locul tragicului accident aviatic

În zona satului Giurgiuț, traseul care a fost asfaltat a fost „deviat” cu circa 1,2 kilometri pe un drum vicinal de-a lungul căruia se află mai multe locuințe și terenuri. Traseul normal al DC 204 în această zonă este la câteva sute de metri de aceste imobile, printr-o zonă împădurită. În traseu a apărut și o curbă deosebit de periculoasă, care în varianta aprobată prin proiect nu exista.

Reprezentanții Primăriei Horea recunosc, într-un document oficial, că în această curbă au loc numeroase accidente, în special iarna. În plus, există mari suspiciuni și cu privire la legalitatea semnelor de circulație care au fost amplasate pe acest traseu. Primarul Marin Nicola spune, însă, că totul s-a derulat legal și că proiectul și lucrarea au fost verificate de mai multe instituții.

Drum comunal la 400 de metri de teren

O societate care administrează o agenție de turism, cu sediul în București, a achiziționat o suprafață de 1.000 de metri pătrați de teren exact în zona unde traseul modernizat a fost deviat de la cursul normal. După ce au solicitat un certificat de urbanism, în scopul construirii unui centru de informare și promovare turistică, reprezentanții societății au constatat că nu pot derula legal investiția. În certificatul de urbanism se precizează că trebuie să realizeze acces din drumul comunal. Oamenii au studiat situația din teren și au constatat că drumul comunal este la o distanță de 400 de metri de teren, iar drumul asfaltat aflat la limita proprietății este, de fapt, drum vicinal (local).

„În certificatul de urbanism se stipulează că terenul meu este legal la DC 204, iar eu sunt lovit de situația tehnică de a nu putea nici măcar să fac planul de proiectare. Pentru că inginerul îmi spune foarte clar, nu sunteți legal la acel drum, nu sunteți legal la un drum de această categorie. Am discutat cu un proiectant care mi-a spus că niciodată nu o să putem să construim cu documente, în regulă, pentru că de la primărie ne-au dat ceva ce nu este pe acolo. Mi-au spus că suntem lipiți de un drum de categorie vicinală și nu comunală, așa cum scrie în certificatul de urbanism. Efectiv ne blochează cu totul pentru că nu poți emite proiect de arhitectură cu acces dintr-un drum ce nu trece pe lângă teren”, a spus Mădălin Chipirlin, reprezentant al societății din București.

Acesta a completat că a mers la primărie pentru a vorbi cu cei din conducerea administrației locale. „I-am spus primarului că eu vreau să construiesc cu documente în regulă, așa mi-au cerut asociații din firmă. Nu pot face o construcție ilegală pentru că sunt banii unei societăți, iar investiția trebuie să fie în regulă din toate punctele de vedere. Primarul mi-a zis că pot să construiesc și cu ce mi-au dat ei”, a completat reprezentantul firmei.

Condiții pentru un drum care nu există

În 9 decembrie 2024, Primăria Horea a emis o adeverință prin care se transmite „acordul condiționat” privind accesul la DC 204 (aflat în realitate la 400 de metri distanță), având în vedere că limita proprietății este într-o zonă cu o „curbă deosebit de periculoasă și unde se întâmplă frecvent accidente, mai ales în perioada de iarnă”. Condițiile impuse se referă la crearea unui sistem de închidere și deschidere la nevoie a parapetului metalic de protecție, amplasarea unor sisteme de siguranță și semnalizare suplimentare și realizarea lucrărilor de către firme autorizate în domeniu.

În 16 decembrie 2024, s-a solicitat, în numele societății Urbex Codex SRL București, refacerea Certificatului de Urbanism eliberat de Primăria Horea și a adeverinței prin acordarea accesului din drumul public de categorie vicinală și nu comunală. „Reiese din toate documentele, în mod clar, că CF (…) are amplasamentul lângă un drum de categorie vicinală și nu cum ați menționat în Certificatul de Urbanism, respectiv în adeverința de acces condiționat pe proprietate din drum public”, se precizează în adresa înaintată administrației locale, având la bază documentația privind modernizarea DC 204. Până în prezent, nu a primit un răspuns la această cerere. În plus, a solicitat OCPI Alba să precizeze categoria de drum care trece pe lângă proprietate, dar nu a reușit să obțină un răspuns nici din partea acestei instituții.

Situația este confirmată și printr-un alt document, eliberat de administrația Parcului Natural Apuseni. În anexa răspunsului primit, traseul drumului este marcat ca fiind cel din documentația care a stat la baza asfaltării DC 204. De altfel, și în Planul Urbanistic General, finalizat în 2021 și aprobat de Consiliul Local Horea în 2022, drumul comunal este marcat pe traseul normal, fără „bucla” de 1,2 kilometri prin satul Giurgiuț.

„Nu văd de ce deranjează că e comunal sau vicinal”

Primarul comunei Horea, Marin Nicola, respinge acuzațiile și spune că lucrarea de modernizare a drumului s-a realizat legal și că reprezentantul firmei din București ar fi trebuit să se intereseze, înainte de a cumpăra, cu privire la situația terenului.

„S-a făcut o investiție, este în domeniul public, totul a fost legal în vremea respectivă, dânșii au cumpărat doar acum terenul, nu s-au interesat. Între timp a fost realizat și PUG-ul. A trebuit să ținem cont de mai multe instituții, e trecut și de Consiliul Județean. Noi am prins o cadastrare generală gratuită pe un proiect pilot. După ce s-a terminat drumul s-a făcut lucrarea de cadastrare.

A fost înainte drumul și apoi cadastrarea generală. Nu prea văd eu cum ar fi fost posibil. Eu nu zic că nu ar fi suprapuneri, mici suprapuneri între persoane, dar nu discutăm de așa ceva. S-a făcut o investiție care s-a verificat la vremea respectivă și suntem încă în perioada de monitorizare”, spune primarul comunei Horea. Marin Nicola susține că reprezentanții firmei din București pot realiza accesul din drum la teren, pe baza unui proiect realizat de un proiectant autorizat.

„Este o curbă deosebit de periculoasă acolo. Iarna se mai duc în parapet cu mașinile. Drumul este în domeniul public, este drum comunal. Poate a fost inițial drum vicinal, dar acum este comunal. Nu văd de ce deranjează că e comunal sau vicinal. Poate să facă intrarea legal, pe baza unui proiect”, afirmă primarul.

Potrivit acestuia, toate autorizațiile eliberate se dau cu avizul Consiliului Județean Alba, în condițiile în care primăria locală nu are compartiment de urbanism. „Întotdeauna le cerem părerea și, conform PUG-ului, acolo ar mai fi și alte chestii, dar am zis că nu ne legăm de alea. Când au cumpărat, trebuiau să se intereseze ce spune PUG-ul. Nu este nicio intenție rea din partea noastră. Sunt bucuros să vină investitori și încerc să îi ajut”, a mai declarat Marin Nicola.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

VIDEO | ACCIDENT rutier pe DN 66: Un șofer din Alba a ajuns la spital, după ce ansamblul de vehicule pe care îl conducea s-a răsturnat. Trafic îngreunat

Bera Larisa

Publicat

în

VIDEO | ACCIDENT rutier pe DN 66: Un șofer din Alba a ajuns la spital, după ce ansamblul de vehicule pe care îl conducea s-a răsturnat. Trafic îngreunat Un accident rutier s-a produs astăzi, 19 februarie 2025, în jurul orei 15.30, pe DN66. Un bărbat din Alba care conducea un ansamblu de vehicule, s-a răsturnat […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea