Rămâi conectat
!-- Spot PNL - Parlamentare 2024 --> PNL - Alegeri Parlamentare 2024

Opinii - Comentarii

Dezbatere publică: Taxe și impozite adaptate cerințelor noului Cod Fiscal, în Alba Iulia – Impozit de 13 ori mai mare pentru clădirile nerezidențiale, din 2016

Sfarlea Ioana Raluca

Publicat

în

PSD - Alegeri Parlamentare 2024
USR - Alegeri Parlamentare 2024

Primăria Alba Iulia se ”aliniază” la cerințele noului Cod Fiscal și mărește substanțial impozitul datorat de proprietarii de clădiri nerezidențiale. Aceștia vor plăti de 13 ori mai mult decât până acum, dacă proiectului de hotărâre privind impozitele şi taxele locale pentru anul 2016, lansat recent în dezbatere publică, va fi aprobat de Consiliul Local.

taxe-si-impoziteDacă în prezent legislația în vigoare stabilește că impozitul pe clădiri se calculează în funcție de statutul proprietarului care deține imobilul, respectiv persoană fizică sau persoană juridică, din 2016 acesta se va calcula în funcție de destinația clădirii – rezidențiala sau nerezidențială.

Concret, potrivit proiectului de hotărâre publicat de Primăria Alba Iulia, de anul viitor, pentru clădirile rezidențiale este propusă o cotă de impozitare de 0,1%, în timp ce pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice este propusă cota maximă de 1,3% (în condițiile în care noile reglementări permit consiliului local să stabilească o cotă de impozitare între 0,2% și 1,3%).

Prin urmare, dacă nu intervin modificări în urma dezbaterii publice programate să se desfășoare în data de 10 noiembrie 2015, la ora 12.00, în sala de şedinţe a Primăriei Alba Iulia și dacă proiectul de hotărâre va fi aprobat în forma sa actuală, de Consiliul Local Alba Iulia, proprietarii de clădiri nerezidențiale din municipiu vor fi obligați să scoata din buzunar o sumă de 13 ori mai mare decât cea plătită până acum, și să plătească de 13 ori mai mult decât vecinul care folosește clădirea deținută drept locuință, și căruia i se va aplică, o cotă de impozitare de 0,1% (Vezi: Taxele și impozitele locale pentru clădiri rezidențiale, din anul 2016 – Proiect de hotărâre lansat în dezbatere publică de Primăria Alba Iulia).

Prezentăm mai jos propunerile administrației locale pentru calcul impozitului pe clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, pe clădirile cu destinaţie mixtă și pe clădirile deţinute de persoanele juridice:

Art. 3. Calculul impozitului pe clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice (art. 458 Cod Fiscal)

Clădire nerezidenţială – orice clădire care nu este rezidenţială

  • Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 1,3% asupra valorii care poate fi:
  1. valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
  2. valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
  3. valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă.
  • În cazul în care valoarea clădirii nu poate fi calculată conform prevederilor de la alin. (1) impozitul se calculează prin aplicarea unei cote de 2% asupra valorii impozabile determinate conform impozitului de la clădirile nerezidentiale (art. 457 Cod Fiscal).
  • Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.

    Art. 4. Calculul impozitului pe clădirile cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice (art. 459 Cod Fiscal)

Clădire cu destinaţie mixtă – clădire folosită atât în scop rezidenţial, cât şi nerezidenţial.

  • În cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculează prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial conform art. 457 Cod Fiscal cu impozitul determinat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, conform art. 458 Cod Fiscal;
  • În cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfăşoară nicio activitate economică, impozitul se calculează conform art. 457.
  • Dacă suprafeţele folosite în scop rezidenţial şi cele folosite în scop nerezidenţial nu pot fi evidenţiate distinct, se aplică următoarele reguli:
  1. în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfăşoară nicio activitate economică, impozitul se calculează conform art. 457;
  2. în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfăşoară activitatea economică, iar cheltuielile cu utilităţile sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică, impozitul pe clădiri se calculează conform prevederilor art. 458.

    Art. 5 Calculul impozitului/taxei pe clădirile deţinute de persoanele juridice (art. 460 Cod Fiscal)

  • Pentru clădirile rezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de 0,1% asupra valorii impozabile a clădirii.
  • Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 1,3% asupra valorii impozabile a clădirii.
  • Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.
  • În cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor juridice, impozitul se determină prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial conform alin. (1), cu impozitul calculat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, conform alin. (2) sau (3).
  • Pentru stabilirea impozitului/taxei pe clădiri, valoarea impozabilă a clădirilor aflate în proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datorează impozitul/taxa şi poate fi:
  1. ultima valoare impozabilă înregistrată în evidenţele organului fiscal;
  2. valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;
  3. valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în cursul anului fiscal anterior;
  4. valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în cursul anului fiscal anterior;
  5. în cazul clădirilor care sunt finanţate în baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;
  6. în cazul clădirilor pentru care se datorează taxa pe clădiri, valoarea înscrisă în contabilitatea proprietarului clădirii şi comunicată concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinţă, după caz.
  • Valoarea impozabilă a clădirii se actualizează o dată la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării.
  • Prevederile alin. (6) nu se aplică în cazul clădirilor care aparţin persoanelor faţă de care a fost pronunţată o hotărâre definitivă de declanşare a procedurii falimentului.
  • În cazul în care proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă a clădirii în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă, cota impozitului/taxei pe clădiri este 5%.

În cazul în care proprietarul clădirii pentru care se datorează taxa pe clădiri nu a actualizat valoarea impozabilă în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă, diferenţa de taxă faţă de cea stabilită conform alin. (1) sau (2), după caz, va fi datorată de proprietarul clădirii.

ATENȚIE! În cazul proiectului de hotărâre privind taxele și impozitele locale în Alba Iulia, pentru anul 2016, etapa de consultare a populaţiei se desfăşoară în perioada 25.09.2015 – 9.11.2015, perioadă în care administrația locală aşteaptă observaţiile şi sugestiile locuitorilor din municipiu. Acestea pot fi depuse, în scris, la sediul Direcţiei Venituri, str. Ardealului nr. 1-3.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Opinii - Comentarii

Opinii - Comentarii

23 noiembrie 1940: România a semnat aderarea la Pactul Tripartit, alături de Germania, Italia și Japonia. Ce se urmărea prin acest act

Ziarul Unirea

Publicat

în

23 noiembrie 1940: România a semnat aderarea la Pactul Tripartit, alături de Germania, Italia și Japonia. Ce se urmărea prin acest act La data de 23 noiembrie 1940 a avut loc aderarea României la Pactul Tripartit. Generalul Ion Antonescu, şeful statului român între 1940-1944, a semnat, la Berlin adeziunea României la Pactul Tripartit împotriva Uniunii […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea