Debandadă în transportul public din comuna Ciugud
Mai multe persoane din satul Şeuşa, comuna Ciugud ne-au sesizat asupra situaţiei aberante în care se află transportul public de persoane pe teritoriul acestei comune. Şeuşenii sunt indignaţi de preţul aberant pe care trebuie să-l plătească şi totodată se arată contrariaţi de faptul că nici măcar nu mai ştiu cui să se adreseze. Costul unui bilet de călătorie la Şeuşa este de 4 lei pe călătorie, iar un abonament lunar costă 110 lei. O femeie care face naveta la Alba Iulia împreună cu 2 copii şcolari spune că este nevoită să cheltuiască jumătate din venitul său lunar numai pentru abonamentele la autobuz. Ei sunt derutaţi complet şi în privinţa prestatorului de servicii deoarece microbuzele care duc navetiştii poartă inscripţii cu firma Autotrans, iar pe plăcuţele cu inscripţia rutei apare firma STP. În privinţa preţului ei spun că este aberant de mare, dovadă că pe traseul Alba Iulia – Hăpria, unul mai lung decât cel de Şeuşa, costul unui bilet de călătorie este de doar un leu. Pe bună dreptate oamenii se întreabă cum este posibilă o asemenea diferenţă şi apreciază că, din moment ce transportatorul îşi permite un asemenea preţ pe ruta Hăpria, înseamnă că acesta ar fi justificat şi suficient şi pentru Şeuşa, dacă nu cumva funcţionează compensarea – cu cât plătesc mai puţin cei de la Hăpria, firma recuperează prin suprataxarea celor din Şeuşa. La o analiză a acestui caz rezultă că artizanul situaţiei aberante este însuşi primarul comunei, Gheorghe Damian. Ultima dată firma autorizată pentru transport a fost Autotrans, autorizare care a expirat de mai mult de 2 ani de zile, moment în care ar fi trebuit scos la concurs, dar primarul s-a complăcut, se pare deloc dezinteresat, să lase lucrurile încurcate. Se pare că fostul transportator, Autotrans, nu mai prestează aceste servicii, iar traseul a fost ocupat ilegal de alţi transportatori. Ruta Şeuşa a rămas la discreţia unei singure firme, care a impus discreţionar tarifele menţionate, în timp ce pe ruta Hăpria se face un soi de piraterie, la concurenţă între STP şi Livio Dario, practicând preţuri de dumping, sub costul real. Dacă celor din Hăpria le convine situaţia, navetiştii din Şeuşa se simt abandonaţi de primar şi lăsaţi la cheremul transportatorului hapor şi autoimpus cu acceptul tacit al primarului. De altfel, primarul se pare că joacă la două capete, cum se spune, dovadă că acesta şi-a ataşat poza proprie la un articol recent despre AIDA, în timp ce la un chiolhan la Hăpria se întreţinea cu unul dintre patronii firmei care face concurenţă ilegală pe acea rută. Pentru comuna Ciugud nici perspectiva implementării proiectului AIDA nu este soluţia care aduce o rezolvare optimă a transportului. Dacă sunt şanse reale ca proiectul AIDA să fie unul benefic pentru satele la care acesta se va extinde (şi personal cred că aşa va fi) pentru navetiştii din satul Drâmbar, aşa cum este gândit de primarul Damian, acesta nu va aduce nimic bun. În prezent acest sat este ocolit de rutele transportatorilor. Navetiştii din Drâmbar trebuie să meargă pe jos până peste râul Mureş, la locul târgului de animale, de unde să ia autobuzul, unii parcurgând pe jos aproape jumătate din drumul până la Alba Iulia. Acum cîteva luni de zile, atunci cînd primarul a prezentat spre aprobarea în Consiliul local aderarea comunei la proiectul AIDA, personal am solicitat modificarea actualelor trasee, în sensul ca autobuzele să parcurgă şi satul Drâmbar, unde să fie infiinţate 2 staţii. Primarul s-a opus, venind cu o explicaţie absurdă, cum că proiectul nou nu poate fi discutat decât pe traseele existente. Nu am înţeles, iar primarul nu a fost deloc convingător cum un proiect nou nu poate fi discutat decît pe rutele vechi, atâta timp cât acestea nu sunt în folosul tuturor satelor. Nici în acest caz nu a avut câştig de cauză forţa argumentelor în faţa supunerii majorităţii consilierilor dorinţei primarului Damian, iar proiectul a fost votat tot pe varianta cu eliminarea satului Drâmbar din traseul autobuzelor, primarul motivând că traseul va fi modificat după ce va fi implementat în varianta actuală. Adică, de ce să facem un lucru bun de la început, dacă tot este un proiect nou, când poate să fie creat prost şi (eventual) remediat ulterior.
Constantin BUCEA
Foto:arhivă
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Record istoric pentru România: Aproximativ 200 de km de autostradă și drumuri express construite în 2024
Record istoric pentru România: Aproximativ 200 de km de autostradă și drumuri express construite în 2024 Pe finalul anului 2024, țara noastră atinge un record istoric în ceea ce privește construcția drumurilor express și autostrăzilor, respectiv aproape 200 de km. Ultimul record înregistrat, a fost în 2013, atunci când au fost inaugurați aproape 118 kilometri. […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
MESAJE de CRACIUN 2024. URARI şi FELICITARI de Sărbători pe care le puteţi trimite celor dragi
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
Povestea sau legenda lui Moș Crăciun
-
Ştirea zileiacum 2 zile
Renii lui Moș Crăciun. Povestea renilor. Care sunt numele lor și cum îi ajută aceștia pe Moșul
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
MESAJE SMS de CRĂCIUN 2024 în limba ENGLEZĂ. Idei de URĂRI şi Felicitări în română şi engleză !
-
Curier Județeanacum 3 zile
Mesaje de Crăciun 2024 în limba italiană, traduse în limba română. Cântece tradiționale de Crăciun în limba italiana
-
Curier Județeanacum 3 zile
Obiceiuri, tradiții și superstiții de Ignat – Ziua sacrificării porcului de Crăciun