De când sunt obligatorii cauciucurile de iarnă
Vremea se răceşte, au început ploile şi se anunţă lapoviţă la munte. Prin urmare, şoferii trebuie să fie pregătiţi pentru noile condiţii de trafic. Mai mulţi cititori ne-au sunat la redacţie pentru a ne întreba ce spune legea cu privire la obligativitatea dotării autoturismelor cu cauciucuri de iarnă. Le răspundem şoferilor şi celor interesaţi de această temă că OG 5/2011 cuprinde o serie de prevederi legislative care, potrivit multor conducători auto, au creat confuzie în rândul şoferilor. Astfel, cauciucurile de iarnă nu sunt obligatorii în fiecare an, începând cu data de 1 noiembrie, ci de fiecare dată când se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. În propunerea legislativă din anul 2010 a fost menţionat intervalul 1 noiembrie – 31 martie, însă ulterior s-a renunţat la el, în condiţiile în care e posibil să ningă în lunile octombrie sau în aprilie. Mai mult, se poate întâmpla ca la 1 noiembrie să ningă la munte, iar în alte oraşe să fie vreme frumoasă. Cadrul legal s-a adaptat condiţiilor reale, astfel că şoferii sunt obligaţi să-şi doteze maşinile cu cauciucuri de iarnă ori de câte ori circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
Amenzile ajung până la 8.000 de lei
Amenzile pe care le riscă şoferii care încalcă legea sunt cuprinse între 2.500 şi 4.000 de lei. Mai mult, şoferul unei maşini fără cauciucuri de iarnă care blochează un sector de drum riscă o amendă cuprinsă între 5.000 şi 8.000 de lei şi va fi nevoit să suporte costurile aferente intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat. Şoferii care nu-şi montează, la autoturismul cu care circulă, cauciucuri de iarnă, riscă nu doar să fie amendaţi, ci şi să nu fie despăgubiţi în cazul unor accidente. Dacă se produce un accident în care şoferul nevinovat nu are maşina echipată cu anvelope de iarnă, acesta nu primeşte despăgubiri. Aşadar, utilizarea cauciucurilor de iarnă nu este condiţionată de o anumită perioadă de timp, ci doar de starea carosabilului. În cazul în care încălcaţi aceste prevederi, riscaţi să rămâneţi fără certificatul de înmatriculare, dar şi să plătiţi o amendă din clasa a IV-a de sancţiuni (de la 9 la 20 de puncte-amendă). Anul acesta, de la 1 iulie, punctul-amendă a crescut la 80 de lei, ceea ce înseamnă că amenzile sunt cuprinse între 720 şi 1.600 de lei. Singurele anvelope de iarnă acceptate sunt cele inscripţionate cu unul dintre simbolurile „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”, fără a include în această categorie anvelopele marcate numai “all seasons”. Literele M şi S reprezintă iniţialele cuvintelor din engleză “mud and snow”, care înseamnă noroi (nămol) şi, respectiv, zăpadă. Anvelopele denumite comercial “all seasons” sau 4S, ca şi cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M&S). Numărul cauciucurilor de iarnă cu care un autoturism trebuie să fie echipat a provocat, de asemenea, numeroase discuţii. Autovehiculele de transport persoane cu maximum 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, deci şi autoturismele personale, trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă pe toate roţile. Aceeaşi prevedere este valabilă şi pentru autovehiculele de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mică (sau egală) de 3,5 tone. Potrivit legislaţiei în vigoare, vehiculele de transport de marfă de peste 3,5 tone şi cele de transport de persoane cu peste 9 locuri trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă numai pe axele de tracţiune.
Cine verifică dacă autoturismul este dotat cu anvelope de iarnă
În prezent, singura autoritate abilitată să controleze dacă un autovehicul este dotat sau nu cu anvelope de iarnă este poliţia rutieră, pentru tot spectrul de autovehicule. Pentru autovehiculele de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi autovehiculele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, dreptul de oprire şi control în trafic revine şi Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR). Reamintim că, începând din decembrie 2011, ISCTR a preluat atribuţiile de control ale Autorităţii Rutiere Române, ale Registrului Auto Român şi ale CNADNR. Desi Poliţia locală are anumite atribuţii în domeniul circulaţiei, trebuie să ştiţi că poliţiştii locali nu au dreptul să verifice dacă maşina pe care o conduceţi este sau nu echipată cu anvelope de iarnă.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Traficul pe autostrada A1, între Sibiu și Boița, REDESCHIS: Din cauza viscolului puternic, s-a instituit limită de viteză de 60 de km/h
Traficul pe autostrada A1, între Sibiu și Boița, REDESCHIS: Din cauza viscolului puternic, s-a instituit limită de viteză de 60 de km/h Traficul rutier de pe autostrada A1, între Sibiu și Boița, s-a deschis, începând cu ora 13.45, potrivit IPJ Sibiu. Șoferii trebuie să fie prudenți în continuare și în contextul viscolului puternic s-a instituit […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
21 noiembrie: Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Ovidenia, prima sărbătoare de la începutul Postului Crăciunului
-
Opinii - Comentariiacum o zi
21 noiembrie, Ziua Mondială a Salutului. Cel mai popular cuvânt de salut este „Hello”
-
Ştirea zileiacum 4 zile
PROGRAMUL zilei de 1 decembrie 2024, Ziua Națională, la Alba Iulia: Paradă militară, concert Andra și focuri de artificii
-
Opinii - Comentariiacum o zi
21 Noiembrie: Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Tradiţii şi superstiţii de Sărbătoarea Luminii
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
19 noiembrie: Ziua internațională a BĂRBATULUI. Tradiții în lume specifice sărbătorii
-
Ştirea zileiacum o zi
21 noiembrie: Zece ani de la tragedia aviatică de la Mălâncrav. Ziua când Alba Iulia a pierdut un tânăr pilot căpitan