Dan Chindriș, consultant în turism: Cetățenii din Alba Iulia, cei mai consecvenți și eficienți susținători și promotori ai turismului local
Dan Chindriș, consultant în turism: Cetățenii din Alba Iulia, cei mai consecvenți și eficienți susținători și promotori ai turismului local
Cu toate că poate părea greu de crezut, cel mai consecvent și eficient susțînător și promotor al turismului local de până acum a fost chiar populația Municipiului Alba Iulia.
Contrar așteptărilor, cei care adus un aport deosebit nu au fost nici reviste de specialitate și nici televiziuni, asociații sau ghizi de turism, hoteluri și nici măcar cei de la care am avut probabil mari așteptări, ci chiar cetățenii orașului. (A nu se înțelege însă că cei menționați nu au contribuit și ei la promovarea Cetății Alba Carolina).
Lăsând la o parte agențiile de turism, a căror eficiență în promovare se reflectă prin numărul de grupuri organizate ajunse cu autocarul în Alba Iulia, în urma conversatilor avute cu vizitatori ai orașului de-a lungul a mai bine de 10 ani de activitate în turism am avut uimirea să constat că foarte mulți dintre aceștia au ajuns în oraș în urma recomandărilor primite din partea unor localnici sau chiar însoțiți de localnici.
Citește și: Dan Chindriș, Asociația Profesională a Ghizilor de Turism din Transilvania: Turismul- o cale de dezvoltare la îndemâna oricărei comunități
Am să punctez câteva idei pentru a face mai clar rolul pe care populația autohtonă l-a avut până acum în turismul local, pentru a vedea că unele lucruri se mișcă pozitiv și uneori inconștient, prin implicarea voluntară a locuitorilor. Voi scoate în evidența acest lucru pentru a-i mai liniști pe cei preocupați de viitorul turismului local.
Fără nici o urma de îndoială restaurarea Cetății Alba Carolina prin implicarea administrației locale a fost și este un lucru bun care a făcut o ,,intrare “ spectaculoasă în lumea turismului pentru Municipiul Alba Iulia, acest lucru fiind dovedit de obținerea recomandării de ,,Destinație turistică de excelență”.
Personal m-am așteptat să profităm mai mult de această recomandare generoasă, dar am fost oarecum uimit să aud mai multe voci critice în plan local care contestau această distincție, în loc să o folosească la maxim. Aceasta este însă o alta poveste și aș rezuma acest subiect doar la opinia că este important să fim ancorați în realitate, dar la fel de important este că cel puțîn noi să credem în potențialul nostru.
Sunt multe poveștile legate de titluri și distincții sau de opinii ale unor personalități pe care nu le folosim în marketingul turistic și de care ar trebui poate să profităm mai mult, dar, ce să vezi, suntem foarte modești. Exemplu: opinia Papei după vizita în România, potențialul și oportunitățile oferite de programele de orașe înfrățite. Poate pe viitor voi reveni pe aceste subiecte.
Revenind la ideea de bază iată câteva puncte privind modul în care populația locala a ajutat orașul prin promovarea lui ca destinație turistica, direct și indirect:
1. Prin promovarea directă către prieteni, rude, cunoștințe din țară, însoțită de îndemnul de a vizita cetatea sau chiar de a veni în vizită (Mă gândesc în primul rând la studenții albaiulieni aflați la studii la diverse universități din țară). Acest lucru a contribuit și la consumul de produse autohtone deci a sprijinit direct nu numai consumul în zona cetății, ci și producătorii autohtoni;
2. Prin găzduirea rudelor din alte orașe sau stabilite în afara țării. Primirea lor în vizită, în unele cazuri însoțiți de prieteni din străînătate, sau vizita cu găzduire la hoteluri și pensiuni, care, uneori fiind o vizita prelungită, a inclus și alte destinații turistice din țara noastră, contribuind în felul acesta nu numai la turismul local, ci și la cel național. Am întâlnit în ultimii ani tot mai multe cazuri de albaiulieni stabiliți în afara țării care au venit să viziteze orașul cu prieteni, colegi cetățeni străini și familii ale acestora;
3. Prin postările pe rețelele de socializare referitoare la oraș și la experiențele trăite în perimetrul Cetății Alba Carolina care au inspirat pentru vizitarea orașului;
4. Prin ieșirile de weekend sau de seară la restaurante și terase din perimetrul cetății, contribuind la susținerea economică a acestor terase prin consum;
5. Indirect, prin bugetul local alocat pentru realizarea unor spectacole și activități care includ cazare și masă (delegații, participanți la evenimente);
Privind lucrurile din această perspectivă putem putem spune că turismul local va crește, pentru că în general albaiulienii sunt mândri de ceea ce înseamnă Alba Iulia ,,Capitala de suflet“, indiferent de convingerile lor politice. Desigur situația economică, puterea de cumpărare a fiecărui vizitator se va reflecta în consumul de produse și servicii în destinația turistică Alba Iulia și acest lucru poate influența percepția asupra numărului de vizitatori. De asemenea, faptul că este posibil să avem cazare și în alte tipuri de unități de cazare decât cele cu care ne-am obișnuit până acum sau poate chiar în afara orașului poate influența în mod direct percepția asupra numărului de vizitatori.
Vreau să le mulțumesc albaiulienilor pentru implicarea lor. Din punctul meu de vedere le-aș oferi intrare gratis la muzee din Alba Iulia pentru cei care au buletin de Alba Iulia. Nu este o măsură inventată de mine, ci una care se aplică în alte orașe ale Europei, acest lucru încurajând populația locală să-și cunoască identitatea, patrimoniul cultural, să fie mândri și chiar să promoveze ceea ce au, pentru că, până la urmă, orașul aparține tuturor celor care trăiesc în el. Ei sunt parte a identității acestui oraș și identitatea orașului se regăsește în ADN-ul fiecăruia.
Sper ca această idee să se aplice și ca cei implicați în turism să conștientizeze faptul că facilitățile oferite locuitorilor, deși pe termen scurt par o pierdere financiară, pe termen mediu și lung această inițiativă de ,,recompensare “ a locuitorilor municipiului va apropia cetățenii de patrimoniul local și de evenimentele culturale și va contribui direct la promovarea nunicipiului Alba Iulia, aducând beneficii múltiple.
Dan CHINDRIȘ
Consultant în turism, facilitator de dezvoltare comunitară
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Opinii - Comentarii
12 mai – Ziua internațională a asistenților medicali Ziua internațională a asistenților medicali este celebrată, la 12 mai, în întreaga lume. Această zi este sărbătorită pe parcursul unei săptămâni, în multe țări, precum Australia, Statele Unite, Canada etc, denumită „National Nurses Week”. Asociațiile naționale ale asistenților au un rol important în informarea, consilierea, încurajarea și […]
Pe data de 11 mai 1968, în urmă cu 53 de ani, a început construcția primului model Dacia 1100. Câteva luni mai târziu, pe 20 august 1968, prima mașină Dacia 1100 a ieșit pe poarta Uzinei de la Colibași. Uzina a fost construită incepand cu 1966 într-un timp record de un şi jumătate şi avea […]
CODUL BUNELOR MANIERE. SALUTUL – primul semn al politeţii. Cine trebuie să salute primul: femeia, bărbatul, şeful sau vârstnicul? Reguli de bază
CODUL BUNELOR MANIERE. SALUTUL – primul semn al politeţii. Cine trebuie să salute primul: femeia, bărbatul, şeful sau vârstnicul? Reguli de bază Fiecare om care trăieşte într-o societate trebuie să cunoască câteva reguli de bune maniere. Salutul este esenţial în stabilirea unor relaţii cu cei din jur. Oamenii nu trebuie priviţi în funcţie de clasa […]