Rămâi conectat

Opinii - Comentarii

Dan Chindriș, consultant în turism: Cetățenii din Alba Iulia, cei mai consecvenți și eficienți susținători și promotori ai turismului local

Ziarul Unirea

Publicat

în

Dan Chindriș, consultant în turism: Cetățenii din Alba Iulia, cei mai consecvenți și eficienți susținători și promotori ai turismului local

Cu toate că poate părea greu de crezut, cel mai consecvent și eficient susțînător și promotor al turismului local de până acum a fost chiar populația Municipiului Alba Iulia.

Contrar așteptărilor, cei care adus un aport deosebit nu au fost nici reviste de specialitate și nici televiziuni, asociații sau ghizi de turism, hoteluri și nici măcar cei de la care am avut probabil mari așteptări, ci chiar cetățenii orașului. (A nu se înțelege însă că cei menționați nu au contribuit și ei la promovarea Cetății Alba Carolina).

Lăsând la o parte agențiile de turism, a căror eficiență în promovare se reflectă prin numărul de grupuri organizate ajunse cu autocarul în Alba Iulia, în urma conversatilor avute cu vizitatori ai orașului de-a lungul a mai bine de 10 ani de activitate în turism am avut uimirea să constat că foarte mulți dintre aceștia au ajuns în oraș în urma recomandărilor primite din partea unor localnici sau chiar însoțiți de localnici.

Citește și: Dan Chindriș, Asociația Profesională a Ghizilor de Turism din Transilvania: Turismul- o cale de dezvoltare la îndemâna oricărei comunități

Am să punctez câteva idei pentru a face mai clar rolul pe care populația autohtonă l-a avut până acum în turismul local, pentru a vedea că unele lucruri se mișcă pozitiv și uneori inconștient, prin implicarea voluntară a locuitorilor. Voi scoate în evidența acest lucru pentru a-i mai liniști pe cei preocupați de viitorul turismului local.

Fără nici o urma de îndoială restaurarea Cetății Alba Carolina prin implicarea administrației locale a fost și este un lucru bun care a făcut o ,,intrare “ spectaculoasă în lumea turismului pentru Municipiul Alba Iulia, acest lucru fiind dovedit de obținerea recomandării de ,,Destinație turistică de excelență”.

Personal m-am așteptat să profităm mai mult de această recomandare generoasă, dar am fost oarecum uimit să aud mai multe voci critice în plan local care contestau această distincție, în loc să o folosească la maxim. Aceasta este însă o alta poveste și aș rezuma acest subiect doar la opinia că este important să fim ancorați în realitate, dar la fel de important este că cel puțîn noi să credem în potențialul nostru.

Sunt multe poveștile legate de titluri și distincții sau de opinii ale unor personalități pe care nu le folosim în marketingul turistic și de care ar trebui poate să profităm mai mult, dar, ce să vezi, suntem foarte modești. Exemplu: opinia Papei după vizita în România, potențialul și oportunitățile oferite de programele de orașe înfrățite. Poate pe viitor voi reveni pe aceste subiecte.

Revenind la ideea de bază iată câteva puncte privind modul în care populația locala a ajutat orașul prin promovarea lui ca destinație turistica, direct și indirect:

1. Prin promovarea directă către prieteni, rude, cunoștințe din țară, însoțită de îndemnul de a vizita cetatea sau chiar de a veni în vizită (Mă gândesc în primul rând la studenții albaiulieni aflați la studii la diverse universități din țară). Acest lucru a contribuit și la consumul de produse autohtone deci a sprijinit direct nu numai consumul în zona cetății, ci și producătorii autohtoni;

2. Prin găzduirea rudelor din alte orașe sau stabilite în afara țării. Primirea lor în vizită, în unele cazuri însoțiți de prieteni din străînătate, sau vizita cu găzduire la hoteluri și pensiuni, care, uneori fiind o vizita prelungită, a inclus și alte destinații turistice din țara noastră, contribuind în felul acesta nu numai la turismul local, ci și la cel național. Am întâlnit în ultimii ani tot mai multe cazuri de albaiulieni stabiliți în afara țării care au venit să viziteze orașul cu prieteni, colegi cetățeni străini și familii ale acestora;

3. Prin postările pe rețelele de socializare referitoare la oraș și la experiențele trăite în perimetrul Cetății Alba Carolina care au inspirat pentru vizitarea orașului;

4. Prin ieșirile de weekend sau de seară la restaurante și terase din perimetrul cetății, contribuind la susținerea economică a acestor terase prin consum;

5. Indirect, prin bugetul local alocat pentru realizarea unor spectacole și activități care includ cazare și masă (delegații, participanți la evenimente);

Privind lucrurile din această perspectivă putem putem spune că turismul local va crește, pentru că în general albaiulienii sunt mândri de ceea ce înseamnă Alba Iulia ,,Capitala de suflet“, indiferent de convingerile lor politice. Desigur situația economică, puterea de cumpărare a fiecărui vizitator se va reflecta în consumul de produse și servicii în destinația turistică Alba Iulia și acest lucru poate influența percepția asupra numărului de vizitatori. De asemenea, faptul că este posibil să avem cazare și în alte tipuri de unități de cazare decât cele cu care ne-am obișnuit până acum sau poate chiar în afara orașului poate influența în mod direct percepția asupra numărului de vizitatori.

Vreau să le mulțumesc albaiulienilor pentru implicarea lor. Din punctul meu de vedere le-aș oferi intrare gratis la muzee din Alba Iulia pentru cei care au buletin de Alba Iulia. Nu este o măsură inventată de mine, ci una care se aplică în alte orașe ale Europei, acest lucru încurajând populația locală să-și cunoască identitatea, patrimoniul cultural, să fie mândri și chiar să promoveze ceea ce au, pentru că, până la urmă, orașul aparține tuturor celor care trăiesc în el. Ei sunt parte a identității acestui oraș și identitatea orașului se regăsește în ADN-ul fiecăruia.

Sper ca această idee să se aplice și ca cei implicați în turism să conștientizeze faptul că facilitățile oferite locuitorilor, deși pe termen scurt par o pierdere financiară, pe termen mediu și lung această inițiativă de ,,recompensare “ a locuitorilor municipiului va apropia cetățenii de patrimoniul local și de evenimentele culturale și va contribui direct la promovarea nunicipiului Alba Iulia, aducând beneficii múltiple.

Dan CHINDRIȘ
Consultant în turism, facilitator de dezvoltare comunitară


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Opinii - Comentarii

Opinii - Comentarii

2 iunie: Ziua Naţională pentru Adopţie

Ziarul Unirea

Publicat

în

2 iunie: Ziua Naţională pentru Adopţie Iniţiată în aprilie 2013 și instituită prin Legea nr. 21/2014, Ziua Naţională pentru Adopţie este celebrată, în fiecare an, pe data 2 iunie. Proiectul de lege privind instituirea acestei zile a fost iniţiat în aprilie 2013, de către 11 parlamentari din întreg spectrul politic. Propunerea legislativă a fost adoptată […]

Citește mai mult

Opinii - Comentarii

Mesaje de 1 Iunie, Ziua Copilului 2025. Ce SMS-uri, felicitări, urări le poţi trimite celor pe care îi consideri copii

Ziarul Unirea

Publicat

în

Mesaje de 1 iunie, Ziua Copilului 2025 • Sms -uri de 1 Iunie. Urări si felicitări de 1 iunie • Cele mai frumoase mesaje de ”la mulți ani” de ziua copilului meu • Mesaje de la bunici pentru nepoți. 1 Iunie este cel mai bun prilej de a sărbători copilăria şi copiii, de a le […]

Citește mai mult

Opinii - Comentarii

Calendar ortodox IUNIE 2025: Rusaliile și Sfinții Apostoli Petru și Pavel, cele mai importante sărbători ale lunii

Ziarul Unirea

Publicat

în

Calendar ortodox IUNIE 2025: Rusaliile și Sfinții Apostoli Petru și Pavel, cele mai importante sărbători ale lunii În luna iunie 2025 avem în calendarul ortodox o serie de sărbători cu semnificație profundă, tradiții populare și momente de reflecție spirituală. În această lună sunt praznice mari precum Rusaliile și Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul, sărbători precum Sfinții […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea