Rămâi conectat

Actualitate

Cum justifică arhitectul șef al Municipiului Alba Iulia, Alexandru Damian, decizia de amânare a analizei proiectelor de tip PUZ și PUD

Ziarul Unirea

Publicat

în

Cum justifică arhitectul șef al Municipiului Alba Iulia, Alexandru Damian, decizia de amânare a analizei proiectelor de tip PUZ și PUD

ZiarulUnirea i-a solicitat o serie de lămuriri arhitectului șef al Municipiului Alba Iulia, Alexandru Damian, cu privire la propunerea domniei sale de amânare a analizei proiectelor de tip și PUZ și PUD. Efectele acestei propuneri / decizii și de ce aceasta reorganizare a sistemului nu poate / putea fi realizată din mers:

„În ședința de Consiliului local al Municipiului Alba lulia, din data de 29.06.2021 a fost adusă la cunoștiință consilierilor locali, necesitatea de edictare a unor norme interne de funcționare a Direcției de Urbanism și Amenajare a Teritoriului, aflată în subordinea arhitectului șef, în vederea profesionalizării și asigurării în cadrul structurii de specialitate a primăriei în domeniul urbanismului, a unor proceduri necesare dezvoltării coerente și durabile a municipiului.

Planul Urbanistic Zonal este instrumentul de planificare urbană de reglementare specifică, prin care se coordonează dezvoltarea urbanistică integrată a unor zone din localitate, caracterizate printr-un grad ridicat de complexitate sau printr-o dinamică urbană accentuata”. PUZ asigură corelarea programelor de dezvoltare urbană integrată a zonei cu Planul Urbanistic General, așa cum este definit de legea 350/2001. În condițiile legii, PUZ este un instrument de planificare care se subordonează PUG. Cu toate acestea există și excepții, reglementate prin lege, prin care se pot aduce modificări ale reglementărilor PUG, cu obigativitatea elaborării unui PUZ.

Din practica curentă în Municipiul Alba lulia, aceste excepții sunt foarte comune, în sensul în care majoritatea PUZurilor depuse pentru analiză vin să aducă modificări ale zonelor funcționale și ale regulamentului local de urbanism stabilit prin PUG, excepții care tratează în mod neunitar ansamblul urban în care urmează să fie implementate aceste proiecte, creând disfuncționalități, devenind o regulă „comună”.

Planul Urbanistic de Detaliu are caracter de reglementare specifică pentru o parcelă în relație cu parcelele învecinate. Planul urbanistic de detaliu nu poate mdifica planurile de nivel superior, PUZ, PUG

La fel ca în cazul PUZurilor, foarte multe documentații de urbanism de tip PUD nu întocmite în conformitate cu cerințele stabilite prin normativele în vigoare, de aceea suntem obligați ca după depunerea acestora pentru a fi aprobate, de către persoanele interesate în vederea promovării proiectelor, resursele administrației publice să se canalizeze mai mult pe analiză și formulare de observații care țin mai mult de forma documentațiilor și nu de conținutul și oportunitatea lor, lucru care de multe ori duce la promovarea spre aprobare a unor proiecte care nasc discuții tehnice în ședințele de consiliu local, discuții care normal trebuie purtate cu comisiile tehnice de specialitate.

În acest context, analizând capacitatea de lucru a direcției pe care o conduc și obsevând că deși legislația prevede reguli clare de elaborare și promovare pentru avizarea/aprobarea documentațiilor de urbanism, în lipsa unor proceduri interne, mă aflu în acest moment în incapacitate să îmi exercit în mod profesionist atribuțiile pe le am conform legii.

Atunci când mă refer la proceduri si regulamente interne, acestea vor fi elaborate pentru a veni atât în ajutorul administrației publice, prin crearea unui cadru de analiză a dosarelor depuse, cât și în ajutorul proiectanților și a dezvoltatorilor prin asigurarea unui sprijin în promovarea acestor documentații astfel riscul de a fi contestate scăzând considerabil.

Cum foarte bine se știe, procedura de informare și consultare a publicului este reglementată de legislația în vigoare, dar care pentru a da eficiența“ normelor și pentru a transparentiza procedura are nevoie de un regulement intern prin care se fac cunoscute etapele de consultare și metodele prin care inițiatorul proiectelor iși face cunoscut publicului proiectul. Acest regulement trebuie actualizat, fiind unul din primii pași în vederea promovării spre aprobare a documentațiilor de urbanism, pas care din păcate bate ritmul pe loc și creează mari probleme ata‘t pentru administrație cât și pentru dezvoltatori și cetățenii implicați în procesul de consultare.

O altă problemă majoră, identificată în această scurtă perioadă de activitate în administrația publică și care poate duce la “interpreta“ri” care naște discuții și confuzii, este legată de nedefinirea unor termeni uzuali în urbanismul local, și anume tipologia de locuim dc tip semicolectiv. Acest tip de locuire trebuie clar definit și reglementat, tocmai pentru că este mijlocul perfect prin care se poate deroga în mod legal de la regulile minime impuse de PUG referitoare la conformarea și amplasarea pe lot a construcțiilor.

În ceea ce privește decizia de amânare a analizei proiectelor de tip PUZ și PUD (cu excepția celor de importanță majoră pentru comunitate) pentru o perioadă limitate de timp, estimată până la începutul lui Septemhrie, nu este în nici un caz o decizie de blocare a investițiilor în oraș. “Sezonul construcțiilor” nu este afectat de acest demers imperios necesar.

Toate celelalte acte ale autorității, respectiv, certificatele de urbanism, autorizațiile de construcție precum și întreaga activitate se desPașoară în parametrii normali nefiind afectată de aceasta“ decizie, biroul de autorizări având o activitate normală la fel ca biroul de urbanism, audiențele și întâlnirile cu cetățenii iși vor urma cursul așa cum a fost și până în prezent, cu excepția analizei acestor tipuri de documentații, care ocupă peste 80% din activitatea arhitectului șef și al colegei care are în atribuții, printre altele și analiza acestor documentații. Acest lucru nu înseamnă că documentațiile respective nu pot fi depuse și înregistrate la primărie.

Așa cum am arătat, acest demers trebuie înțeles ca fiind fundamentul pentru viitor a unei relații oneste și benefice, atât cu cetățeanul cât și cu dezvoltatorii și nu să conducă la concluzia pripită a unui exces de putere din partea administrației, ajutând administrația publică la simplificarea și eficientizarea procesului de avizare/ aprobare a documentațiilor de urbanism prin reglementarea procedurilor legale..

Cu siguranța“ o să reușim cu timpul să rezolvăm problemele majore ale urbanismului și vom face tot ce ne stă în putință să creștem frumos acest oraș.

Cu deosebit respect pentru cetățenii în a căror slujbă mă aflu. „, declară în exclusivitate pentru ZiarulUnirea.ro, arhitectul șef al Municipiului Alba Iulia, Alexandru Damian.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Record istoric pentru România: Aproximativ 200 de km de autostradă și drumuri express construite în 2024

Bera Larisa

Publicat

în

Record istoric pentru România: Aproximativ 200 de km de autostradă și drumuri express construite în 2024 Pe finalul anului 2024, țara noastră atinge un record istoric în ceea ce privește construcția drumurilor express și autostrăzilor, respectiv aproape 200 de km. Ultimul record înregistrat, a fost în 2013, atunci când au fost inaugurați aproape 118 kilometri. […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea