CIAS: Condiţiile meteo – unul dintre factorii ce au dus la producerea accidentului aviatic din Apuseni
S-a descoperit una din cauzele accidentului aviatic din Apuseni. La o lună de zile de la producerea acestuia, Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) susţine că unul dintre factorii ce au dus la prăbuşirea avionului a fost vremea nefavorabilă.
CIAS a transmis că în cele 30 de zile care s-au scurs de la data producerii acestui accident aviatic s-au cules date şi informaţii, s-au efectuat teste şi discuţii cu martorii, iar ultimele mai continuă încă. În prezent se efectuează testeşi analize cu scopul determinării evoluţiei aeronavei implicate în accident, precum şi a modului de funcţionare a aeronavei pe timpul zborului. O concluzie conturată deja de specialişti ar fi că „un factor important care a dus la producerea accidentului au fost condiţiile meteorologice nefavorabile din timpul zborului”. Din analiza primară a datelor, a reieşit că aeronava deţinea certificatul de navigabilitate în termen de valabilitate.
În ceea ce priveşte sistemul ELT al aeronavei, comisia de investigaţie a CIAS ajunsă la locul accidentului a constatat că antena fir responsabilă cu emiterea semnalului de 406,025 MHz era ruptă de la baza acesteia, iar firul rupt al antenei nu a fost găsit la locul accidentului. De asemenea, comisia a constatat că LED-ul transmiţătorului se aprindea intermitent, semn că acesta era activat.
Un aspect interesant este că CIAS a transmis că „a notificat despre producerea accidentului ICAO, EASA, Statul de fabricaţie al aeronavei (Marea Britanie) şi Statul de fabricaţie al motoarelor aeronavei (Statele Unite ale Americii)”.
Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aura Iovan şi-au pierdut viaţa în data de 20 ianuarie, după ce avionul în care se aflau s-a prăbuşit în Munţii Apuseni. Alţi cinci ocupanţi ai aparatului de zbor, printre care patru medici, au supravieţuit. Avionul efectua un zbor către Oradea, pentru a se face o prelevare de organe.
Vă prezentăm mai jos comunicatul integral transmis de Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile:
„În data de 20 ianuarie 2014, la ora 15:57, Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a fost notificat cu privire la producerea unui accident în zona Beliș-Fântânele (jud . Cluj), în care a fost implicată aeronava de tip BN-2A-27 Islander, înmatriculată YR- BNP. Chiar dacă la momentul în care CIAS a numit comisia de investigație privind siguranța aviației civile, nu se cunoștea cu exactitate locul în care s-a produs accidentul și unde se găsea epava aeronavei, echipa operativă din cadrul CIAS s-a deplasat spre zona producerii accidentului. Ulterior, aeronava a fost localizată în vecinătatea comunei Horea, sat Petreasa, județul Alba.
CIAS a notificat despre producerea accidentului ICAO, EASA, Statul de fabricație al aeronavei (Marea Britanie) și Statul de fabricație al motoarelor aeronavei (Statele Unite ale Americii). Organizațiile de investigare din Marea Britanie (AAIB) și din SUA (NTSB) au desemnat reprezentanți acreditați. Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile are ca atribuții principale: investigarea evenimentelor de aviație civilă, în scopul determinării cauzelor și împrejurărilor care au condus la producerea acestora, emiterea de recomandări privind siguranța aviației civile, precum și elaborarea de studii și analize privind siguranța aviației civile și difuzarea de buletine informative privind evenimentele, accidentele și incidentele, din domeniul aviației civile.
Precizăm că în cazul producerii unui eveniment de aviației civilă, echipa de investigație operativă din cadrul Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile desfășoară activități la locul producerii evenimentului numai după ce s-au încheiat operațiunile de salvare.
La locul producerii accidentului s-au deplasat investigatori CIAS, procurori de caz, ofițeri de poliție criminaliști, reprezentanți ai asiguratorului aeronavei și ai operatorului aerian (Școala Superioară de Aviație Civilă – SSAvC). După ce au fost efectuate cercetările la fața locului, probele au fost conservate, sigilate în saci și transportate la sediul Poliției județului Alba. În continuare, după ce comisia numită de directorul general al Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile a încheiat procesul de investigație la fața locului, s-a hotărât începerea etapei de dislocare a resturilor aeronavei.
Luând în considerare natura terenului accidentat și împădurit, starea epavei, precum și starea vremii și prognoza meteo, s-a hotărât ca epava să fie secționată, în vederea transportului. Secționarea epavei s-a făcut de către subunitatea de descarcerare pusă la dispoziție de către ISU, sub îndrumarea investigatorilor CIAS prezenți la fața locului. Operațiunea de transport s-a efectuat atât sub supravegherea investigatorilor CIAS, cât și a echipelor de jandarmi, care au asigurat permanent perimetrul de lucru. Odată încărcate elementele aeronavei, acestea au fost transportate și depozitate în hangarul CIAS, în vederea conservării și examinării acestora în procesul investigației. Pe întreaga rută, din comuna Horea către București, transportul epavei a fost asigurat și asistat de echipaje ale Poliției Rutiere.
În cele 30 de zile care s-au scurs de la data producerii acestui accident aviatic s-au cules date și informații, s-au efectuat teste și discuții cu martorii. În momentul de față, etapa de discuții cu martorii nu este finalizată. De asemenea, unele teste și analize sunt în curs de desfășurare, cu scopul determinării evoluției aeronavei implicate în accident, precum și a modului de funcționare a aeronavei pe timpul zborului. Se conturează faptul că un factor important care a dus la producerea accidentului au fost condițiile meteorologice nefavorabile din timpul zborului. Din analiza primară a datelor, a reieșit că aeronava deținea certificatul de navigabilitate în termen de valabilitate în aprilie 2007. Montarea sistemului s-a făcut conform buletinului emis de B-N GROUP LTD, NB-M-1705/19 APR 2007.
În ceea ce privește sistemul ELT al aeronavei, comisia de investigație a CIAS ajunsă la locul accidentului a constatat că antena fir responsabilă cu emiterea semnalului de 406,025 MHz era ruptă de la baza acesteia, iar firul rupt al antenei nu a fost găsit la locul accidentului. De asemenea, comisia a constatat că LED-ul transmițătorului se aprindea intermitent, semn că acesta era activat.
Pentru determinarea stării de funcționare a transmițătorului ELT, comisia de investigație CIAS a desfășurat un test. Astfel, comisia de investigație CIAS s-a deplasat la locul accidentului având în dotare aparatură de specialitate pentru a determina dacă transmițătorul ELT emite pe cele trei frecvențe: 121.5/243 MHz și 406,025 MHz.
În cazul emisiei pe frecvența de 406,025 MHz, a fost luată în considerare și recepționarea de către sistemul COSPAS-SARSAT a semnalului de localizare.
Una dintre concluziile testului a fost că transmițătorul emite semnale pe cele trei frecvențe. De asemenea, cercetarea lipsei antenei de 406.025 MHz este în desfășurare. Concluziile privind funcționarea echipamentului ELT, precum și cele privind lipsa antenei vor fi prezentate în raportul final al investigației.
În prezent, comisia de investigație nu a identificat necesitatea niciunei recomandări imediate privind siguranța aviației civile, urmând ca în momentul emiterii raportului final, în funcție de concluziile la care va ajunge comisia de investigație, să se emită și recomandări, cu scopul evitării, pe cât posibil, a producerii unor evenimente similare.
Raportul final se întocmește exclusiv cu scopul creșterii siguranței aviației civile. De asemenea, cauzele reale și împrejurările producerii accidentului vor fi stabilite după încheierea tuturor cercetărilor și expertizelor și vor fi făcute publice în raportul final. Obiectivul investigației privind siguranța aviației civile este prevenirea producerii accidentelor și incidentelor, prin determinarea reală a cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea acestor evenimente și stabilirea recomandărilor necesare pentru îmbunătățirea siguranței aviației civile și nu are ca scop stabilirea vinovățiilor ori a responsabilităților individuale sau colective.
Investigația privind siguranța zborului se efectuează în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 51/1999 privind investigația tehnică a accidentelor și incidentelor din aviația civilă, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 794/2001, Regulamentul (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind investigarea și prevenirea accidentelor și incidentelor survenite în aviația civilă, precum și în conformitate cu prevederile Anexei 13 la Convenția privind Aviația Civilă Internațională, semnată la Chicago, la data de 7 decembrie 1944. În organizarea și luarea deciziilor, CIAS este independent față de orice structură juridică, autoritate de reglementare sau de siguranță a aviației civile, administrator de infrastructură de transport aerian, operator aerian, precum și față de orice parte ale cărei interese ar putea intra în conflict cu sarcinile încredințate, conform Art. 4 din Regulamentul (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010.”
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Record istoric pentru România: Aproximativ 200 de km de autostradă și drumuri express construite în 2024
Record istoric pentru România: Aproximativ 200 de km de autostradă și drumuri express construite în 2024 Pe finalul anului 2024, țara noastră atinge un record istoric în ceea ce privește construcția drumurilor express și autostrăzilor, respectiv aproape 200 de km. Ultimul record înregistrat, a fost în 2013, atunci când au fost inaugurați aproape 118 kilometri. […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
MESAJE de CRACIUN 2024. URARI şi FELICITARI de Sărbători pe care le puteţi trimite celor dragi
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
Povestea sau legenda lui Moș Crăciun
-
Ştirea zileiacum 2 zile
Renii lui Moș Crăciun. Povestea renilor. Care sunt numele lor și cum îi ajută aceștia pe Moșul
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
MESAJE SMS de CRĂCIUN 2024 în limba ENGLEZĂ. Idei de URĂRI şi Felicitări în română şi engleză !
-
Curier Județeanacum 3 zile
Mesaje de Crăciun 2024 în limba italiană, traduse în limba română. Cântece tradiționale de Crăciun în limba italiana
-
Curier Județeanacum 3 zile
Obiceiuri, tradiții și superstiții de Ignat – Ziua sacrificării porcului de Crăciun