Ce taxe plătesc locatarii de apartament către Asociațiile de Proprietari? Drepturi pe care le are un proprietar de apartament
Ce taxe plătesc locatarii de apartament către Asociațiile de Proprietari? Drepturi pe care le are un proprietar de apartament
În contextul creșterii accelerate a prețurilor la utilități și a presiunilor financiare tot mai mari asupra familiilor care locuiesc în blocuri, mulți români se întreabă dacă asociația de proprietari poate majora întreținerea fără acordul lor.
Răspunsul este clar: acest lucru nu este permis
Potrivit Legii nr. 196/2018 privind organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, niciun membru al conducerii asociației — fie președinte, administrator sau comitet executiv — nu are dreptul să decidă majorarea întreținerii fără aprobarea locatarilor.
Modificarea cotelor lunare se poate face doar cu acordul Adunării Generale a proprietarilor, care trebuie să fie convocată legal, cu prezența a cel puțin jumătate plus unu din membrii asociației. Decizia se ia prin vot majoritar și trebuie consemnată într-un proces-verbal oficial, semnat de conducerea asociației.
Citește și: PERCHEZIȚII în Alba, la o femeie care ar fi delapidat 24.000 de lei de la asociația de proprietari pe care o conducea . Ce au găsit polițiștii
Situații în care întreținerea poate fi majorată legal
Există anumite cazuri în care majorarea întreținerii este justificată, însă numai după consultarea și aprobarea proprietarilor:
Creșterea tarifelor la utilități: Dacă furnizorii de apă, gaze, energie electrică sau servicii comune măresc prețurile, asociația poate ajusta întreținerea, dar trebuie să prezinte locatarilor documentele justificative aferente.
Lucrări de reparații sau investiții: Cheltuielile pentru reabilitări, modernizări, schimbarea lifturilor sau alte lucrări importante sunt aprobate doar prin vot în Adunarea Generală, susținute de devize clare.
Costuri administrative suplimentare: Majorarea salariilor angajaților blocului, noi contracte sau achiziții de echipamente trebuie aprobate de proprietari, nu impuse unilateral.
Ce pot face locatarii dacă întreținerea este majorată fără acord
În situația în care întreținerea este mărită fără convocarea Adunării Generale și fără votul majorității, proprietarii pot contesta această decizie.
Pașii pe care îi pot urma sunt:
- Cererea documentelor justificative, precum facturi, contracte sau devize.
- Contestarea deciziei în cadrul asociației și solicitarea anulării majorării.
- Acționarea în instanță dacă drepturile locatarilor sunt încălcate.
- Sesizarea autorităților competente în caz de abuz sau gestionare frauduloasă a fondurilor.
Legea prevede organizarea anuală a cel puțin unei Adunări Generale, în care să fie prezentate raportul financiar, planurile de investiții și eventualele propuneri de modificare a contribuțiilor lunare.
Doar printr-un proces transparent, cu decizii discutate și aprobate de majoritatea proprietarilor, se poate asigura buna funcționare a asociației și protecția locatarilor.
Asociația de proprietari nu are dreptul să impună taxe sau majorări fără aprobarea locatarilor.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Români au temeri serioase că inteligenţa artificială le-ar putea înlocui jobul: Ce indică un studiu
Mai mult de un sfert dintre români se tem că inteligenţa artificială le-ar putea înlocui jobul Aproape jumătate dintre români (47%) consideră că inteligenţa artificială (AI) îi ajută să înveţe, să se dezvolte sau le va redefini activitatea în următorii 5 ani, în timp ce mai mult de un sfert dintre ei (28%) se tem […]
7 septembrie: Ziua internaţională a aerului curat pentru un cer albastru. Îmbunătăţirea calităţii aerului poate atenua schimbările climatice
7 septembrie: Ziua internaţională a aerului curat pentru un cer albastru. Îmbunătăţirea calităţii aerului poate atenua schimbările climatice Începând cu anul 2020 ziua de 7 septembrie a fost desemnată Ziua internaţională a aerului curat pentru un cer albastru de către Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU), care a adoptat la 19 decembrie 2019 Rezoluţia […]
Carieră în armată 2025: Înscrieri la cursurile de formare a subofițerilor. Centrul Militar Județean Alba anunță termenele limită
Înscrieri la cursurile de formare a subofițerilor: Centrul Militar Județean Alba anunță termenele limită și specializările disponibile pentru candidați Centrul Militar Județean Alba anunță că procesul de înscriere pentru cursurile de formare a subofițerilor este în plină desfășurare. Cei care își doresc o carieră militară sau să își continue parcursul profesional în armată au acum […]