Rămâi conectat
Nicolae Ciucă - 2024

Actualitate

Cât ne costă abandonul școlar? Câți elevi au abandonat școala și care este impactul economic

Cezar Lancrajan

Publicat

în

PSD - Alegeri Prezidențiale 2024

Cât ne costă abandonul școlar? Câți elevi au abandonat școala și care este impactul economic

AmCham România împreună cu partenerii de la Universitatea din Bucureşti au prezentat Raportul privind impactul economic al abandonului şcolar în România, în cadrul unei întâlniri cu presa, în data de 17 octombrie 2024.

Citește și: Cristian Păun, despre efectele guvernării deficitare: România, într-o spirală economică periculoasă

  • Valoarea medie generală a abandonului şcolar, incluzând cohorta din 2013 – 2021, este de 23.147 de elevi pe cohortă.
  • Costurile pe durata de viaţă ale tuturor persoanelor care au abandonat şcoala în perioada analizată reprezintă aproximativ 35,67% din PIB-ul anual al României (estimat la 300 miliarde EUR).
  • România înregistrează cele mai scăzute rate din UE în ceea ce priveşte educaţia adulţilor.

AmCham România împreună cu partenerii de la Universitatea din Bucureşti au prezentat Raportul privind impactul economic al abandonului şcolar în România, în cadrul unei întâlniri cu presa, în data de 17 octombrie 2024.

Raportul este una din primele încercări de măsurare în termeni economici ale unui fenomen social îngrijorător, cu scopul de a aduce claritate cu privire la costurile la nivel individual şi societal, şi de a sprijini adoptarea de politici publice şi măsuri care să reducă abandonul şcolar în România.

Capitalul uman şi educaţia sunt priorităţi centrale pentru AmCham. După ce anul trecut ne-am uitat la costul economic al deficitului de forţă de muncă, anul acesta am continuat seria de analize AmCham şi am abordat una dintre cele mai importante provocări ale României – abandonul şcolar.Împreună cu partenerii noştri de la Universitatea din Bucureşti, am încercat să vedem cât ne costă ca economie şi societate faptul că avem cea mai mare rată de părăsire timpurie a şcolii din Uniunea Europeană – 16,6% în 2023. Potrivit analizei noastre, în fiecare an, aproximativ 23.000 de elevi părăsesc şcoala, iar consecinţele sunt pe termen lung: un absolvent care abandonează studiile câştigă în medie cu aproximativ 190.000 EUR mai puţin pe parcursul vieţii decât un absolvent de liceu. Aceasta nu este doar o cifră – este o poveste de oportunităţi ratate, de potenţial neîmplinit,” a spus despre acest demers Elisabeta Moraru, Membru al Consiliului Director al AmCham România şi Preşedinte al grupului de lucru dedicat domeniului educaţiei din cadrul AmCham.

Pe scurt, cele mai importante concluzii ale raportului sunt următoarele:

– Valoarea medie generală a abandonului şcolar, incluzând cohorta din 2013-2021, este de 23.147 de elevi pe cohortă. În plus, România înregistrează cele mai scăzute rate din UE în ceea ce priveşte educaţia adulţilor, proporţia celor cu vârste cuprinse între 25-64 de ani care participă la educaţie sau formare fiind de 1% în 2020, de 5,7% în 2022 şi de 6,7% în 2023.

– Luând în considerare şi diferenţele de durată a vieţii active, câştigurile medii pe parcursul vieţii ale unei persoane care a abandonat şcoala sunt de 353.736 Euro, comparativ cu cele ale unui absolvent de liceu, care sunt de 544.210 EUR. Aceasta se traduce într-un dezavantaj economic semnificativ pe parcursul vieţii, de 190.473 EUR.

– Costurile pe durata de viaţă ale tuturor persoanelor care au abandonat şcoala în perioada analizată (adică 2005-2013 până la 2016-2024) totalizează 107 miliarde EUR, ceea ce reprezintă aproximativ 35,67% din PIB-ul anual al României (estimat la 300 miliarde EUR).

– Cheltuielile anuale cu abandonurile din cele 12 cohorte analizate sunt de aproximativ 2,3 miliarde EUR, adică aproximativ 0,77% din PIB-ul anual al României. Costurile suportate cu abandonurile din cele 12 cohorte analizate, pe parcursul ultimilor 11 ani, sunt de aproximativ 15,7 miliarde EUR, adică aproximativ 5,23% din PIB-ul anual al României.

Referindu-se la abordarea acestui studiu, la valoarea rezultatelor dar şi la provocările legate de accesul la date relevante, Prof. Dragoş Iliescu de la Universitatea din Bucureşti, Coordonatorul raportului, a punctat: „Despre abandonul şcolar s-a discutat şi s-a scris până acum în România în termeni descriptivi, fără trimitere directă la pierderea economică exprimată în costuri pentru societate. Raportul doreşte să vină şi în sprijinul soluţiilor pentru reducerea fenomenului de abandon şcolar. Experienţa arată că datele cantitative aduc mai multă claritate în elaborarea politicilor publice şi a măsurilor de intervenţie. Educaţia în general, şi fenomenul abandonului şcolar în mod special, ar trebui să fie privite şi ca raport „investiţie-profit”. Această perspectivă permite o analiză mult mai clară a consecinţelor acestui fenomen, susţine nevoia de alocare a unor bugete mai consistente pentru acest domeniu strategic, dar şi de măsuri dedicate reducerii abandonului şcolar. Provocarea principală în elaborarea acestui studiu a reprezentat-o lipsa datelor. Deşi România produce un volum mare de date statistice, extrem de puţine pot fi utilizate în astfel de studii care necesită o arhitectură de cercetare socială, economică şi educaţională pe care nu o avem încă.”

***

Despre AmCham România

Camera de Comerţ Americană în România – AmCham Romania este cea mai reprezentativă asociaţie de afaceri, recunoscută pentru facilitarea unui dialog public privat consistent pe marginea agendei economice şi pentru contribuţia la întărirea relaţiilor economice dintre România şi Statele Unite.

Cu peste 30 de ani de prezenţă în România, AmCham reuneşte în prezent peste 570 de companii americane, internaţionale şi româneşti cu investiţii cumulate de peste USD 30 mld în România.

Companiile membre AmCham asigură împreună peste 250.000 de locuri de muncă şi generează o cifră de afaceri cumulată de peste 65 miliarde EUR. Fiecare 1 million de EUR suplimentar la cifra de afaceri creează alte 10 locuri de muncă în economie.

Membrii AmCham Romania activează în 32 de sectoare economice, ceea ce face posibilă implicarea AmCham în promovarea priorităţilor economice pentru multe domenii de activitate, prin grupuri de lucru specializate, precum: Pieţe de Capital şi Servicii Financiare, Guvernanţă Corporatistă, Concurenţă şi Ajutor de Stat, Energie, Educaţie, Economie Digitală, Protecţia Datelor Personale, Fiscalitate, Mediu, Piaţa Muncii, Sănătate, Fonduri Europene, Achiziţii Publice şi Partneriat Public-Privat, Real-Estate, Legislaţia Comercială, şi Turism.

AmCham România este membru acreditat al Camerei de Comerţ a SUA şi face parte din reţeaua europeană a Camerelor de Comerţ Americane.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate
Click pentru a comenta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Vacanța de toamnă 2024: Când au primele zile libere elevii de gimanziu și liceu. CALENDAR

Bera Larisa

Publicat

în

Vacanța de toamnă 2024: Când au primele zile libere elevii de gimanziu și liceu. CALENDAR Prima vacanță a elevilor este programată în perioada 26 octombrie-3 noiembrie 2024, potrivit structurii anului școlar 2024-2025. Elevii care beneficiază de zile libere sunt cei de gimnaziu și cei de liceu. Citește și: Mai multe zile libere în 2025 pentru […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea