Rămâi conectat
MA-RA-MU

Politică Administrație

Care sunt principalele avantaje ale noilor norme de protecția consumatorilor?

Bogdan Presecan

Publicat

în

Noua directivă europeană privind drepturile consumatorilor, transpusă integral în legislația românească și care se aplică în toate statele membre de la 13 iunie 2014, va consolida drepturile consumatorilor, oferindu-le aceleași drepturi în întreaga Uniune Europeană.

campanie_322_128Care sunt principalele avantaje ale noilor norme de protecția consumatorilor?

  • S-au aliniat și armonizat regulile naționale privind protecția consumatorilor în mai multe domenii importante, cum ar fi informațiile pe care consumatorii trebuie să le primească înainte de a cumpăra ceva și dreptul de a anula achizițiile online. Un grad mare de armonizare înseamnă că acum consumatorii se pot baza pe aceleași drepturi, de oriunde ar face cumpărături pe cuprinsul UE.
  • S-au consolidat drepturile consumatorilor, asigurându-se un nivel ridicat de protecție, indiferent dacă consumatorii sunt la cumpărături pe stradă sau on-line, în propria lor țară sau în altă parte în UE. De exemplu, consumatorii dispun acum de informații clare privind prețurile,de oriunde și oricum ar cumpăra, comercianții fiind obligați să prezinte costul total al produsului sau serviciului, precum și orice alte taxe suplimentare.

Cum ajută cumpărătorii noile norme?

  • Nu mai există costuri-capcane pe internet. De acum înainte, cumpărătorii on-line trebuie să confirme că acceptă plata pentru ceva înainte de a fi taxați. Comercianții trebuie să indice în mod clar ceea ce este inclus în prețul final.
  • Nu mai sunt permise opțiunile predefinite. În prezent, consumatorii care fac cumpărături on-line pot ajunge să plătească și pentru servicii pe care le nu doresc (cum ar fi accesul cu prioritate în avion), pentru că au uitat să deselecteze căsuțele cu opțiuni predefinite aflate în site. Noua Directivă a privind drepturile consumatorilor introduce o interdicție clară în privința opțiunilor predefinite de pe site-uri care duc la plăți suplimentare.
  • Cumpărătorii on-line nu vor mai trebui să plătească pentru orice taxe despre care nu sunt informați în mod clar înainte de a face o achiziție.
  • Comercianților nu le va mai fi permis să perceapă mai mult pentru plata cu cardul de credit decât costurile pe care le presupune o astfel de opțiune de plată.
  • Comercianții care operează linii telefonice de asistență pentru reclamațiile sau întrebările consumatorilor, nu vor mai putea taxa mai mult decât tarifele standard care se aplică pentru astfel de apeluri.

Ce se întâmplă în cazul în care consumatorul se răzgândește și dorește rambursarea?

  • Perioada în care un consumator poate să se retragă din orice achiziție la distanță (de exemplu, ceva cumpărat on-line) sau contract încheiat în afara spațiilor comerciale (cum ar fi atunci când un vânzător vizitează domiciliul consumatorului), se extinde de la minim 7 zile, cât era până acum, la 14 zile pe întreg teritoriul UE. Aceste 14 zile încep să curgă de la data la care consumatorul primește bunurile, nu de la data la care a făcut plata sau a semnat contractul, iar consumatorul are dreptul de a anula achiziția pentru orice motiv și nu trebuie să dea explicații. Atunci când un vânzător nu a informat în mod clar consumatorul asupra dreptului de retragere, perioada de răzgândire va fi extinsă la un an.
  • Consumatorii acum vor avea, de asemenea, dreptul de a se retrage din contracte care s-au încheiat în urma unei vizite solicitate a comerciantului la domiciliul consumatorului sau din achiziții de la profesioniști în urma unor licitații.
  • Comercianții trebuie să ramburseze consumatorilor banii în termen de 14 zile de la retragere, inclusiv costurile standard de livrare. În ceea ce privește bunurile, comerciantul poate amâna  rambursarea până când acestea sunt returnate de către consumator sau consumatorul oferă dovezi că aceste bunuri au fost trimise la comerciant.
  • Consumatorii vor avea de acum la dispoziție un formular standard european care poate fi utilizat în cazul în care doresc să anuleze achizițiile. Acest lucru va face să fie mai ușor să iasă din contracte încheiate în afara țării lor de origine.
  • Comercianții care doresc să plătească consumatorii pentru returnarea bunurilor după  anulare, trebuie să-i informeze în mod clar înainte și să ofere cel puțin o estimare de cost pentru returnarea bunurilor voluminoase.

Ce face noua Directivă privind Drepturile Consumatorilor cu privire la achizițiile de produse digitale?

  • Oricine cumpără conținut digital trebuie să obțină informații mai clare, inclusiv cu privire la detaliile referitoare la software-ul și hardware-ul cu care funcționează conținutul, precum și informații cu privire la protecția dreptului de autor.
  • Consumatorii vor putea să se retragă și din achizițiile de conținut digital, până la punctul în care descărcarea sau streaming-ul de conținut începe.

Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Politică Administrație

Politică Administrație

Alin Tomuș, sociolog: Ideea unui guvern minoritar nu face altceva decât să prelungească instabilitatea

Bera Larisa

Publicat

în

Alin Tomuș, sociolog: Ideea unui guvern minoritar nu face altceva decât să prelungească instabilitatea Marcel Ciolacu a anunțat recent că PSD se retrage de la guvernare, pe fondul impasului în negocieri, însă social-democrații sunt dispuși să voteze un guvern de dreapta. Sociologul albaiulian, Alin Tomuș, și-a exprimat opinia referitor la contextul politic actual, afirmând că, […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea