Rămâi conectat

Actualitate

Autostrada Sibiu-Pitești: Loturile 2 și 3, care însumează 70 de km și ar urma să ”taie” munții, scoase la licitaţie în baza unor studii vechi de 12 ani

Ioana Oprean

Publicat

în

Loturile 2 şi 3 ale Autostrăzii Sibiu-Piteşti, care însumează 70 de km care ar urma să ”taie” munţii, vor fi scoase la licitaţie în baza unor studii vechi de 12 ani.

„După ce în ultimii 10 ani actorii relevanţi din transporturi (Comisia Europeană, consultanţii de la Jaspers, experţi independenţi, asociaţii profesionale, societate civilă) au cerut CNAIR să realizeze investigaţii de teren serioase pe Autostrada Sibiu-Piteşti, Directorul General CNAIR Sorin Scarlat dă cu piciorul bunului simţ ingineresc şi tuturor vocilor raţionale şi anunţă că va scoate la licitaţie execuţia lucrărilor pe baza „studiilor” din 2008”, informează Asociaţia Pro Infrastructură.

Autostrada Sibiu-Piteşti este cel mai important proiect de infrastructură rutieră din România şi în acelaşi timp cel mai dificil de construit până în prezent: prima autostradă montană. Sectoarele 1, 4 şi 5 (mai uşoare ca dificultate) au fost licitate, doar primul având contract semnat.

„Secţiunile 2 şi 3 (cele mai dificile, aproape 70 de km prin dealuri înalte şi munţi) aşteaptă în zadar de 10 ani realizarea investigaţiilor de teren mai mult decât necesare. Cel mai flagrant exemplu este la tunelul Poiana (1,7 km lungime), la care au fost făcute în 2008 doar două foraje geotehnice, la capetele lui. Cum ar putea un potenţial constructor să estimeze un preţ corect al tunelului dacă nu ştie practic nimic despre solul străbătut?!

CNAIR a încercat actualizarea studiului de fezabilitate, dar contractul a fost reziliat în 2017 fără să fie făcut nimic pe tronsoanele grele de munte. Ulterior, în 2019, a lansat o licitaţie doar pentru foraje geotehnice, dar pe bani foarte puţini. Prin urmare, nu s-a prezentat nimeni şi procedura a fost anulată.

Probabil sătui de atâtea studii (nefăcute), au considerat că documentaţia incompletă din 2008 a devenit suficientă cu trecerea timpului şi au decis să „simplifice” procedura ca în multe alte proiecte sfârşite tragic, trecând direct la licitaţia de execuţie.

O primă consecinţă a licitării unui drum fără să ştii nimic despre sol: costul estimat exorbitant, fiind cuantificate nenumărate riscuri. Se vehiculează suma de 4,75 miliarde de lei pentru 37 de km de autostradă, adică aproape 130 de milioane de lei (27 milioane euro) pe kilometru.

Ca în multe alte cazuri similare, fie se va câştiga contractul la o sumă imensă acoperitoare, fie, cel mai probabil, vor apărea „pariori” care vor risca cu sume mai mici, dar care se vor bloca când vor da piept cu realităţile din teren, contractul fiind suplimentat ulterior sau direct reziliat.

Cerem Guvernului (când vom avea aşa ceva) să demită în cel mai scurt timp conducerea ageamie şi iresponsabilă a CNAIR şi să pună în locul ei profesionişti competenţi”, scrie asociaţia pe pagina sa de Facebook.

Sursa: adevarul.ro


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Cărți funciare gratuite pentru români: Peste 9 milioane de imobile deja înregistrate și lucrări în desfășurare în mii de localități

Buzdugan Rebecca

Publicat

în

Cărți funciare gratuite pentru români: Peste 9 milioane de imobile deja înregistrate și lucrări în desfășurare în mii de localități Românii pot obține acum gratuit extrase de carte funciară, iar procesul de cadastrare a proprietăților din toată țara merge înainte într-un ritm susținut. Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) a ajuns deja la […]

Citește mai mult

Actualitate

Inflația ar putea depăși 12% până la finalul anului 2025. Adrian Negrescu: „Prețurile sunt ca un elastic, se pot rupe”

Ioana Oprean

Publicat

în

Inflația ar putea depăși 12% până la finalul anului 2025. Adrian Negrescu: „Prețurile sunt ca un elastic, se pot rupe” Rata anuală a inflației de 9,9% în august 2025 a surprins prin nivelul ridicat, susține analistul economic Adrian Negrescu. „Creșterea abruptă a prețurilor a fost determinată în special de majorarea cu 66% a energiei electrice, […]

Citește mai mult

Actualitate

Ratingul de țară al României, confirmat de Moody’s la „Baa3”: Perspectiva rămâne negativă

Ioana Oprean

Publicat

în

Moody’s confirmă ratingul României la „Baa3”: Perspectiva rămâne negativă Agenţia de rating Moody’s a confirmat, vineri, 12 septembrie 2025, calificativul României la „Baa3”, perspectiva rămând negativă. „Decizia de a menţine perspectiva negativă reflectă riscurile semnificative de implementare legate de programul ambiţios de consolidare fiscală al Guvernului”, se precizează într-un raport al Moody’s. Conform sursei citate, […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Copyright © 2004 - 2025 Ziarul Unirea