Autostrada Sibiu-Pitești, funcțională de 12 ani… pe hârtie. Asociația Pro-Infrastructură cere demiterea conducerii CNAIR: „Au început licitația pentru A1 pe baza „studiilor” din 2008″
Autostrada Sibiu-Pitești, funcțională de 12 ani… pe hârtie. Asociația Pro-Infrastructură cere demiterea conducerii CNAIR: „Au început licitația pentru A1 pe baza „studiilor” din 2008″
Asociația Pro-Infrastructură cere Guvernului demiterea conducerii CNAIR și înlocuirea acesteia cu oameni capabili și competenți, după ce licitațiile pentru loturile 1, 4 și 5 au fost făcute pe baza „studiilor” de fezabilitate realizate în 2008.
Unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră din România și unul dintre cele mai dificile de construit, Autostrada Sibiu-Pitești, e funcțională de 12 ani… pe hârtie. Autoritățile responsabile au început licitațiile pentru loturile 1, 4 și 5, pe baza studiilor de fezabilitate făcute în 2008, deși Comisia Europeană au cerut CNAIR, în ultimii 10 ani, să realizeze investigații de teren serioase.
„După ce în ultimii 10 ani actorii relevanți din transporturi (Comisia Europeană, consultanții de la Jaspers, experți independenți, asociații profesionale, societate civilă) au cerut CNAIR să realizeze investigații de teren serioase pe Autostrada Sibiu-Pitești, Directorul General CNAIR Sorin Scarlat dă cu piciorul bunului simț ingineresc și tuturor vocilor raționale și anunță că va scoate la licitație execuția lucrărilor pe baza „studiilor” din 2008.
Discutăm de cel mai important proiect de infrastructură rutieră din România și în același timp cel mai dificil de construit până în prezent: prima autostradă montană. Sectoarele 1, 4 și 5 (mai ușoare ca dificultate) au fost licitate, doar primul având contract semnat.
Secțiunile 2 și 3 (cele mai dificile, aproape 70 de km prin dealuri înalte și munți) așteaptă în zadar de 10 ani realizarea investigațiilor de teren mai mult decât necesare. Cel mai flagrant exemplu este la tunelul Poiana (1,7 km lungime), la care au fost făcute în 2008 doar două foraje geotehnice, la capetele lui. Cum ar putea un potențial constructor să estimeze un preț corect al tunelului dacă nu știe practic nimic despre solul străbătut?!
CNAIR a încercat actualizarea studiului de fezabilitate, dar contractul a fost reziliat în 2017 fără să fie făcut nimic pe tronsoanele grele de munte. Ulterior, în 2019, a lansat o licitație doar pentru foraje geotehnice, dar pe bani foarte puțini. Prin urmare, nu s-a prezentat nimeni și procedura a fost anulată.
Probabil sătui de atâtea studii (nefăcute), au considerat că documentația incompletă din 2008 a devenit suficientă cu trecerea timpului și au decis să „simplifice” procedura ca în multe alte proiecte sfârșite tragic, trecând direct la licitația de execuție.
O primă consecință a licitării unui drum fără să știi nimic despre sol: costul estimat exorbitant, fiind cuantificate nenumărate riscuri. Se vehiculează suma de 4,75 miliarde de lei pentru 37 de km de autostradă, adică aproape 130 de milioane de lei (27 milioane euro) pe kilometru.
Ca în multe alte cazuri similare, fie se va câștiga contractul la o sumă imensă acoperitoare, fie, cel mai probabil, vor apărea „pariori” care vor risca cu sume mai mici, dar care se vor bloca când vor da piept cu realitățile din teren, contractul fiind suplimentat ulterior sau direct reziliat.
Cerem Guvernului (când vom avea așa ceva) SĂ DEMITĂ în cel mai scurt timp conducerea ageamie și iresponsabilă a CNAIR și să pună în locul ei profesioniști competenți”, se arată într-o postare pe pagina de Facebook a Asociației Pro-Infrastructură.
sursa: pagina de Facebook Asociația Pro-Infrastructură
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Radu Georgescu, despre majorările de taxe și impozite de la 1 august: Această lege cu creșteri de taxe… nu este legală! Orice modificare din Codul Fiscal intră în vigoare după minim 6 luni de la publicare
Radu Georgescu, despre majorările de taxe și impozite de la 1 august: Această lege cu creșteri de taxe… nu este legală! Orice modificare din Codul Fiscal intră în vigoare după minim 6 luni de la publicare Radu Georgescu explică în ultimele postări în mediul online de ce conform Codului Fiscal, taxele și impozitele se pot […]
Jale! Deficitul în primele 6 luni din 2025 mai mare decât anul trecut: Salariile bugetarilor au continuat să crească masiv
Jale! Deficitul în primele 6 luni din 2025 mai mare decât anul trecut: Salariile bugetarilor au continuat să crească masiv Execuţia bugetului general consolidat în primele şase luni ale anului 2025 s-a încheiat cu un deficit de 69,80 miliarde lei, respectiv 3,68% din PIB faţă de deficitul de 63,67 miliarde lei, respectiv 3,62% din PIB […]
Angajații de la Finanțe, evaluați de superiori pe baza a ce au „muncit”: Rapoarte scrise zilnice
Angajații de la Finanțe, evaluați de superiori pe baza a ce au „muncit”: Rapoarte scrise zilnice Începând cu 1 august 2025, angajații din aparatul Ministerului Finanțelor vor transmite zilnic, în scris, către superiorul direct, în detaliu, ce activități au desfășurat în ziua respectivă, la birou. Coordonatorii de servicii şi direcţii vor întocmi săptămânal rapoarte sintetice, […]