Amnistia fiscală de la Alba Iulia: Ce datorii se șterg și în ce condiții? Bugetul local și grija pentru contribuabil
Amnistia fiscală de la Alba Iulia: Ce datorii se șterg și în ce condiții? Bugetul local și grija pentru contribuabil
Proiectul de Hotărâre privind instituirea unor facilități fiscale și aprobarea procedurii de anulare a accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31.08.2024 inclusiv constând în creanțe de natură fiscală datorate bugetului local al municipiului Alba Iulia, a fost publicat în Monitorul Oficial Local urmând să fie supus votului consilierilor locali în 17 octombrie în cadrul unei ședințe „ordinare”.
Citește și: Amnistie FISCALĂ 2024: Bonificație de 3% și anularea datoriilor, pentru persoane fizice și firme. Ce prevede noul proiect de OUG
Proiectul de Hotărâre ( pe scurt ) în forma propusă de primarul municipiului Alba Iulia, publicat în Monitorul Oficial Local:
Art. 1. Se aprobă acordarea facilităților fiscale sub forma anulării accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31.08.2024 inclusiv constând în creanțe de natură fiscală datorate bugetului local al municipiului Alba Iulia.
Art. 2. Se aprobă procedura de anulare a accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31.08.2024 inclusiv constând în creanțe de natură fiscală datorate bugetului local al municipiului Alba Iulia, conform Anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 3. Cu ducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredințează Direcția Venituri din cadrul aparatului de specialitate al Primarului municipiului Alba Iulia.
Citește și MOBILITATE URBANĂ în Alba Iulia: Lotul II etapa a II – a. Valoare, durată și efecte preconizate
Primarul Municipiului Alba Iulia: „Consider că trebuie luat în considerare faptul că anumite facilități fiscale care îmbracă forma anulării accesoriilor aferente creanțelor bugetare principale constând în creanță de natură fiscală acordate pe termene limitate de timp pot conduce la îmbunătățirea colectării creanțelor bugetare.
Totodată trebuie avut în vedere și necesitatea prevenirii acumulării de către contribuabil a noi datorii la bugetul local care ar putea conduce la declanșarea procedurilor de insolvență precum și necesitatea acordării unor șanse de redresare economică, în special contribuabililor cu afaceri viabile.”, se arată în referatul de aprobare semnat de Gabriel Codru Pleșa.
PROCEDURA de anulare a accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31.08.2024 inclusiv constând în creanțe de natură fiscală datorate bugetului local al municipiului Alba Iulia:
Art. 1. Dispoziții generale
(1) Prezenta procedură se aplică pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri sau alte entității fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii liberale, unități administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului București ori instituții publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, precum și prin Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, care la data de 31.08.2024 inclusiv, au obligații bugetare principale restante constând în creanțe de natură fiscală, datorate bugetului local al municipiului Alba Iulia.
(2) Prezenta procedură se aplică pe raza administrativ-teritorială a municipiului Alba Iulia și va fi aprobată prin hotărâre adoptată de Consiliul local al municipiului Alba Iulia.
(3) În sensul prezentei proceduri, prin obligații bugetare principale restante la 31.08.2024 inclusiv se înțelege:
a) obligații bugetare pentru care s-a împlinit scadența sau termenul de plată până la data de 31.08.2024 inclusiv. Sunt considerate obligații bugetare principale restante şi obligaţiile bugetare principale datorate de debitorul aflat în insolvenţă pentru care s-a împlinit scadenţa până la data de 31 august 2024 inclusiv, independent de existenţa unui tabel de creanţe sau a unui program de plată a creanţelor;
b) diferenţele de obligaţii bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate până la data de 31 august 2024 inclusiv, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi diferenţele de obligaţii bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite de organul fiscal local prin decizie de impunere emisă şi comunicată până la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, ca urmare a unei inspecții fiscale sau verificării situației fiscale personale;
c) obligaţiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de organul fiscal local sau prin declaraţie de impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
d) alte obligaţii de plată individualizate în titluri executorii emise potrivit legii şi existente în evidenţa organului fiscal local în vederea recuperării la data de 31 august 2024 inclusiv, precum şi obligaţiile bugetare principale stabilite de alte organe decât organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024, transmise spre recuperare organelor fiscale în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
4) Nu sunt considerate obligații de plată restante la data de 31 august 2024 inclusiv:
a) obligaţiile bugetare pentru care s-au acordat şi sunt în derulare înlesniri la plată, potrivit legii, la data de 31 august 2024 inclusiv;
b) obligaţiile de plată stabilite în acte administrative a căror executare este suspendată în condiţiile legii la data de 31 august 2024 inclusiv.
(5) Sunt considerate restante la data de 31 august 2024 inclusiv şi obligaţiile de plată care, la această dată, se află în oricare dintre situaţiile prevăzute la alin. (4), iar ulterior acestei date, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, înlesnirea la plată îşi pierde valabilitatea sau, după caz, încetează suspendarea executării actului administrativ fiscal.
(6) Pentru obligaţiile prevăzute la alin. (4) lit. b), debitorii pot renunţa la efectele suspendării actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea tuturor accesoriilor. În acest caz, debitorii trebuie să depună o cerere de renunţare la efectele suspendării actului administrativ fiscal până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
(7) Accesoriile aferente unor obligaţii bugetare principale reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene nu se amână la plată şi nu se anulează.
(8) Pentru debitorii aflaţi în procedura insolvenţei, administratorii speciali/judiciari sunt obligaţi să solicite acordul creditorilor, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, pentru accesarea facilităţilor fiscale şi respectarea prevederilor prezentei proceduri de către debitorul insolvent.
Art. 2. Obiectul și scopul procedurii
Obiectul prezentei proceduri constă în acordarea de facilități fiscale prin anularea accesoriilor aferente creanțelor bugetare principale de natură fiscală acordate pe o perioadă limitată de timp având ca scop îmbunătățirea colectării creanțelor bugetare în contextul economic actual și stimularea conformării volunatre a contribuabililor la plata obligațiilor fiscale. De asemenea, trebuie luată în considerare necesitatea prevenirii acumulării de către contribuabili a noi datorii la bugetul local al municipiului Alba Iulia aspect ce ar putea conduce la declanșarea procedurilor de insolvență care din perspectiva recuperării creanțelor bugetare sunt ineficiente.
Art. 3. Durata aplicării procedurii
Prezenta procedură se aplică de la data aprobării prin hotărâre adoptată de Consiliul local al municipiului Alba Iulia până la data de 25.11.2024 inclusiv, anularea operând pentru accesoriile aferente obligațiilor fiscale principale aflate în sold la data de 31 august 2024.
Art. 4. Condiții de aplicabilitate a procedurii
(1) Accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale de natură fiscală datorate bugetului local al municipiului Alba Iulia, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
a) toate obligaţiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de organul fiscal local, se sting prin orice modalitate prevăzută la art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
b) sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligaţiile bugetare principale şi accesorii administrate de organul fiscal local cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
c) debitorul să aibă depuse toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. Această condiţie se consideră îndeplinită şi în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declaraţii fiscale, obligaţiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal local;
d) debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor după îndeplinirea în mod corespunzător a condiţiilor prevăzute la lit. a) – c), până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancţiunea decăderii.
(2) Accesoriile achitate până la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 nu fac obiectul procedurii.
(3) Accesoriile aferente diferenţelor de obligaţii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaraţie rectificativă prin care se corectează obligaţiile bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de organul fiscal local, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) declaraţia rectificativă este depusă începând cu data de 1 septembrie 2024 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
b) toate obligaţiile bugetare principale individualizate în declaraţia rectificativă se sting prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
c) sunt îndeplinite, în mod corespunzător, condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. b) – d).
(4) Accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv și stinse pănă la această dată se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ și în mod corespunzător condițiile prevăzute la art. 4 lit. b) – d).
(5) Obligațiile accesorii prevăzute la alin. (4) stinse prin orice modalitate prevăzută de lege după data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 se anulează și sunt supuse restituirii potrivit art. 168 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.
(6) Accesoriile aferente obligaţiilor bugetare principale administrate de organul fiscal local cu scadenţe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv şi individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal în derulare la data intrării în vigoare a prezentei OUG nr. 107/2024 se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) toate diferenţele de obligaţii bugetare principale individualizate în decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din aceeaşi lege;
b) cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sancţiunea decăderii.
(7) În sensul prezentei proceduri, prin control fiscal în derulare la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 se înţelege acel control fiscal pentru care nu s-a comunicat persoanei controlate decizia de impunere până la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024.
(8) Prin derogare de la prevederile art. 105 alin. (8) din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia inspecţiilor fiscale ce urmează să înceapă după data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 în scopul acordării anulării prevăzute la alin. (3), organele fiscale iau în considerare declaraţiile rectificative depuse de debitori în cel mult 20 de zile de la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024.
Art. 5. Implementarea procedurii
(1) Debitorii care intenţionează să beneficieze de anularea obligaţiilor bugetare accesorii potrivit prezentei proceduri pot notifica organul fiscal local (Direcția Venituri din cadrul aparatului de specialitate al Primarului municipiului Alba Iulia) cu privire la intenţia lor, până cel mai târziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor şi nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024 sub sancţiunea decăderii.
(2) După primirea notificării prevăzute la alin. (1), organul fiscal local verifică dacă debitorul şi-a îndeplinit obligaţiile declarative potrivit vectorului fiscal până la data depunerii notificării, efectuează stingerile, compensările şi orice alte operaţiuni necesare în vederea stabilirii cu certitudine a obligaţiilor bugetare ce constituie condiţie pentru acordarea facilităţii fiscale. În cazul în care se constată că debitorul nu şi-a îndeplinit obligaţiile declarative, organul fiscal local îl îndrumă potrivit art. 7 alin. (2) din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Organul fiscal local eliberează din oficiu certificatul de atestare fiscală, pe care îl comunică debitorului, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data depunerii notificării.
(4) Organul fiscal local are obligația de a clarifica cu debitorul eventualele neconcordanțe cu privire la obligațiile bugetare ce constituie condiție pentru acordarea facilității fiscale sau la cele care pot fi anulate.
(5) Pentru debitorii care au notificat organul fiscal local potrivit alin. (1):
a) accesoriile, care pot face obiectul anulării, se amână la plată în vederea anulării. În acest caz, organul fiscal local emite decizie de amânare la plată a accesoriilor;
b) procedura de executare silită nu începe sau se suspendă, după caz, pentru obligațiile accesorii amânate la plată potrivit lit. a);
c) obligațiile accesorii amânate la plată potrivit. lit. a) nu se sting până la data soluționării cererii de anulare a accesoriilor sau până la 25.11.2024 inclusiv, în cazul în care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
(6) Prevederile alin. (5) sunt aplicabile şi pe perioada cuprinsă între data depunerii cererii de anulare a accesoriilor şi data emiterii deciziei de soluţionare a cererii.
(7) Decizia de amânare la plată a accesoriilor îşi pierde valabilitatea în oricare dintre următoarele situaţii:
a) la data emiterii deciziei de anulare a accesoriilor sau a deciziei de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, după caz;
b) la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, în cazul în care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
(8) Debitorii pentru care au fost stinse, după data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, accesoriile care pot fi anulate potrivit prevederilor prezentei proceduri, acestea se restituie potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(9) Prin derogare de la prevederile art. 236 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, debitorii care au notificat organul fiscal potrivit dispoziţiilor alin. (1) şi au dispuse măsuri de executare silită prin poprire asupra disponibilităţilor băneşti la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 pot efectua plata sumelor înscrise în adresele de înfiinţare a popririi din sumele indisponibilizate, altele decât cele reprezentând obligaţii de plată care fac obiectul amânării la plată în vederea anulării potrivit dispoziţiilor alin. (5) lit. a).
(10) Prevederile alin. (9) sunt aplicabile şi pentru măsurile de executare silită prin poprire dispuse, potrivit legii, între data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 şi data de 25 noiembrie 2024 inclusiv.
(11) Dispoziţiile alin. (9) şi (10) nu sunt aplicabile obligaţiilor bugetare reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene.
(12) Cererea de anulare a accesoriilor depusă de contribuabili în condiţiile prezentei proceduri se soluţionează prin decizie de anulare a accesoriilor sau, după caz, decizie de respingere a cererii de anulare a accesoriilor.
(13) Un debitor poate beneficia de anularea accesoriilor în oricare dintre situaţiile prevăzute la art. 4 dacă sunt îndeplinite condiţiile pentru acordarea anulării.
(14) În vederea aplicării prevederilor prezentei proceduri obligaţiile bugetare principale şi accesorii de natura celor prevăzute la art. I alin. (7) şi art. 6, restante la data depunerii cererii de anulare, trebuie să fie stinse până la această dată; în caz contrar organul fiscal local emite decizie de respingere a cererii de anulare.
(15) Debitorii care la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 beneficiază de eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cei care obţin eşalonarea în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 şi data de 25 noiembrie 2024 inclusiv pot beneficia de anularea tuturor accesoriilor în condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (3) – (8) şi art. 6.
(16) Debitorii care la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 beneficiază de eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cei care obţin eşalonarea în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 şi data de 25 noiembrie 2024 inclusiv pot beneficia, în baza notificării prevăzute la alin. (1), de amânarea tuturor accesoriilor rămase din eşalonarea la plată acordată. Anularea accesoriilor se acordă dacă cererea de anulare se depune până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv şi eşalonarea la plată se finalizează până la data depunerii cererii de anulare inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024.
(17) În situaţia în care debitorii nu respectă condiţiile prevăzute la alin. (16), aceştia pot solicita modificarea eşalonării la plată, cu condiţia ca în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei de pierdere a valabilităţii amânării la plată emise potrivit prevederilor alin. (7) lit. b), să depună cerere în acest sens.
(18) În cazul în care debitorii nu achită obligaţiile bugetare cuprinse în decizia de pierdere a valabilităţii amânării la plată sau nu depun cererea de modificare a eşalonării la plată în termenul prevăzut la alin. (17), organul fiscal local comunică acestora o înştiinţare de plată, caz în care aceste obligaţii bugetare trebuie să se achite în termen de 30 de zile de la data comunicării înştiinţării de plată.
(19) În situaţia în care eşalonarea la plată aflată în derulare cuprinde numai obligaţii de plată accesorii, debitorii pot beneficia de anularea accesoriilor rămase de plată din înlesnirea la plată acordată fără a le mai achita, urmând ca, în baza cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal local să emită decizia de anulare a accesoriilor, precum şi decizia de finalizare a eşalonării la plată.
(20) Facilitatea fiscală reprezentând anularea unor obligaţii bugetare de natură fiscală prevăzută de prezenta procedură îşi menţine valabilitatea şi în următoarele cazuri:
a) în cazul desfiinţării definitive a actului administrativ fiscal prin care au fost stabilite obligaţiile bugetare ce fac obiectul facilităţilor fiscale, în procedura de soluţionare a contestaţiei, precum şi în procedura judiciară, dacă s-a dispus emiterea unui nou act administrativ fiscal;
b) în cazul în care ulterior emiterii certificatului de atestare fiscală potrivit alin. (3) organul fiscal constată existenţa unor obligaţii bugetare ce nu au fost incluse în certificatul de atestare fiscală.
(21) Împotriva actelor administrative fiscale emise în baza notificărilor privind intenţia de a beneficia de anularea accesoriilor, precum şi a cererilor de anulare a accesoriilor se poate formula contestaţie potrivit art. 268 – 281 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 6. Dispoziții finale
(1) Prevederile prezentei proceduri nu se aplică obligațiilor bugetare:
a) care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 sau care încep ulterior acestei date;
b) stabilite prin hotărâri penale definitive;
c) reprezentând prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Prin notificarea privind intenţia de a beneficia de anulare a unor obligaţii bugetare şi prin cererea de anulare, contribuabilii declară pe propria răspundere că nu se află în niciuna dintre situaţiile prevăzute la alin. (1).
(3) Direcția Venituri din cadrul aparatului de specialitate al Primarului municipiului Alba Iulia verifică îndeplinirea tuturor condițiilor prevăzute de prezenta procedură.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Curier Județean
Amenzi de 9.000 de lei date de ISU Alba, în urma unor controale inopinate în cluburi, baruri și discoteci. Ce nereguli au descoperit inspectorii
Amenzi de 9.000 de lei date de ISU Alba, în urma unor controale inopinate în cluburi, baruri și discoteci. Ce nereguli au descoperit inspectorii Inspectorii ISU Alba au dat amenzi de 9.000 de lei în urma unor controale inopinate făcute în noaptea de vineri spre sâmbătă în cluburi, baruri și discoteci. În vederea preîntâmpinării, reducerii […]
Secțiune Articole Similare
-
Actualitate2 zile ago
Produsul intern brut trimestrial III al României, în stagnare față de II și scădere față de anul 2023. Cristian Păun: „Miroase de la o poștă a recesiune!”
-
Sport3 zile ago
Metalurgistul Cugir – ACSM Codlea 3-0 la „masa verde”
-
Actualitateo zi ago
Ajutorul de încălzire pentru iarna 2024-2025. Acte necesare. Condiții de acordare. Câți bani se dau în funcție de venit
-
Opinii - Comentariio zi ago
Postul Crăciunului. Obiceiuri și tradiții respectate de credincioși în Postul Nașterii Domnului
-
Opinii - Comentarii4 zile ago
12 noiembrie – triplă sărbătoare a Armatei Române: Ziua Cercetaşilor, Geodezilor militari și SMG
-
Opinii - Comentarii5 ore ago
Noua lege a pensiilor: Tabel cu vârsta de pensionare anticipată. Condiții privind stagiul de cotizare pentru pensia anticipată