„Ai dreptul la bon fiscal!”: Campanie de informare realizată de ANAF cu scopul combaterii evaziunii fiscale
„Ai dreptul la bon fiscal!”: Campanie de informare realizată de ANAF
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a demarat o campanie națională de informare, intitulată „Ai dreptul la bon fiscal”, pentru a-i ajuta pe cetățeni să-și cunoască și să-și exercite drepturile în relația cu operatorii economici, în special în sectorul HoReCa.

Scopul campaniei este de a combate evaziunea fiscală și de a asigura că tranzacțiile sunt înregistrate corect.
Inițiativa vine în urma unor controale derulate în perioada 1 iulie-177 august 2025. Inspectorii antifraudă au efectuat verificări în mai multe locații din țară, utilizând sistemul Ro-e-Case de marcat electronice. Acțiunile au vizat modul în care restaurantele, barurile și cafenelele respectă obligația de a emite bonuri fiscale, în special pentru plățile în numerar. Rezultatele au arătat că unii clienți primesc doar note de plată sau înștiințări, fără a le fi eliberat bonul fiscal. „Această practică contravine legii și afectează corecta colectare a veniturilor bugetare”, precizează ANAF.
Aspecte esențiale pe care orice client trebuie să le cunoască:
*Bonul fiscal pentru plata în numerar: La plata în numerar, este obligatoriu ca bonul fiscal să fie solicitat și primit. Acest document este singura dovadă legală a tranzacției.
*Bonul fiscal la cerere, pentru plata cu cardul: La plățile cu cardul de credit sau debit, operatorii nu au obligația legală de a emite bonul automat, dar clientul are dreptul să îl solicite, iar comerciantul trebuie să i-l ofere.
*Serviciu gratuit în caz de refuz: În cazul în care un comerciant refuză să emită bonul fiscal (cu excepția situațiilor de defecțiune tehnică, când se emite o chitanță), clientul are dreptul de a beneficia de serviciul sau produsul achiziționat fără a-l mai plăti.
Linie de contact dedicată
ANAF încurajează cetățenii să se implice activ în combaterea acestui fenomen, amintind că bonul fiscal este o garanție a faptului că plata a fost înregistrată și fiscalizată corect.
Pentru a facilita sesizarea abaterilor, ANAF a pus la dispoziție o linie de contact dedicată. Orice situație în care bonul fiscal este refuzat poate fi semnalată la adresa de e-mail [email protected]. Cetățenii pot atașa o fotografie a documentului primit (nota de plată) și trebuie să includă detalii esențiale precum numele și adresa localului, data și ora vizitei, precum și o scurtă descriere a incidentului.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Polițiștii locali vor putea purta BodyCam și alte dispozitive de înregistrare: Vor avea obligația să informeze persoanele vizate că acestea sunt filmate
Polițiștii locali vor putea purta BodyCam și alte dispozitive de înregistrare: Vor avea obligația să informeze persoanele vizate că acestea sunt filmate Polițiștii locali pot folosi mijloace de înregistrare foto – audio – video, prevede un proiect de lege adoptat decizional, miercuri, 16 decembrie 2025, de Camera Deputaților. Legea merge la promulgare. Inițiativa legislativă a […]
Aproape 400 de milioane de euro din Fondul de rezervă bugetară pentru plata serviciilor medicale şi a medicamentelor
Aproape 400 de milioane de euro din Fondul de rezervă bugetară pentru plata serviciilor medicale şi a medicamentelor Casa Naţională Asigurări de Sănătate (CNAS) va putea plăti toate medicamentele, cu şi fără contribuţie personală, şi toate serviciile medicale la zi, în urma suplimentării Fondului Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate cu 1,9 miliarde de […]
Plățile cash, limitate de la 1 ianuarie 2027: Cât vor mai putea plăti românii cu numerar
Plățile cash, limitate de la 1 ianuarie 2027: Cât vor mai putea plăti românii cu numerar Românii vor mai putea plăti cu bani lichizi, dar nu oricât și nu oricum, după ce Uniunea Europeană a decis introducerea unei limite maximale pentru plățile în numerar. Țara noastră trebuie să aplice noile reguli începând cu 1 ianuarie […]