Un nou proiect de lege care interzice parcarea automobilelor pe trotuare dacă nu este asigurat un spațiu de trecere de cel puțin 2 metri, va fi dezbătut din nou de deputați
Un nou proiect de lege care interzice parcarea automobilelor pe trotuare dacă nu este asigurat un spațiu de trecere de cel puțin 2 metri, va fi dezbătut din nou de deputați, cu toate că anul trecut a fost respins de Senat, iar comisia de specialitate a Camerei Deputaților recomandase, de asemenea, respingerea.
Proiectul de lege, depus la Parlament la finele anului 2015, propune ca automobilele să nu mai poată fi parcate pe trotuar, chiar și în situația amenajării sau marcării unui spațiu de parcare, dacă nu este asigurată o lățime de minimum doi metri destinată circulației pietonilor.
Codul Rutier stipulează că “este interzisă ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate”, parcarea fiind permisă doar prin indicatoare sau marcaje speciale, cu condiția ca lățimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziția pietonilor să fie de cel puțin un metru. Regulamentul de aplicare a Codului Rutier, la art. 142 aln. (n), nu mai prevede însă obligativitatea marcajelor și arată că un autovehicul poate fi parcat pe trotuar doar dacă asigură un spațiu de cel puțin un metru pentru pietoni.
Deși problemele de intrepretare a legii au fost lămurite chiar prin decizie a instanței, care a stabilit că parcarea pe trotuar, în lipsa unor amenajări speciale, este ilegală, în realitate poliția tolerează parcarea automobilelor pe trotuar chiar și când trotuarul este practic desființat în acest mod. Senatul a respins proiectul în vara anului trecut, iar marți, în urma raportului comisiei de specialitate, proiectul ar fi trebuit respins și în Camera Deputaților.
Aceste argumente au fost ridicate și de către reprezentanții USR, care au solicitat ca proiectul să fie retrimis la comisia de specialitate, pentru „a corela” prevederile din Codul Rutier și standardele în vigoare pentru spațiul necesar unui trotuar. Parlamentarii au amintit, în acest context, că un metru de trotuar nu este suficient în multe cazuri pentru pesoanele cu dizabilități.
Cererea USR a fost acum aprobată, iar deputații vor reveni peste două săptămâni cu un nou raport privind acest proiect. Alți parlamentari, de la alte partide, au arătat că, din păcate, măsura nu poate fi aplicată în orașe precum Bucureștiul, fiind necesară mai întâi legiferarea unor stimulente pentru construcția de parcări etajate în marile aglomerări urbane. După cum a relatat Profit.ro, Guvernul Cioloș nu a susținut adoptarea proiectului de lege, susținând că ar îngreuna traficul rutier, iar construcțiile din anii ’80 nu ar permite astfel de trotuare.
Guvetrnul Grindeanu, la rândul său, a transmis Parlamentului că nu susține modificările propuse în proiect. Consiliul Legislativ a acordat un aviz favorabil proiectului, recomandând introducerea unui nou articol care să prevadă un termen rezonabil pentru modificarea Codului Rutier.
SONDAJ: Cu cine ai vota la alegerile prezidențiale din mai 2025 Alegerile prezidențiale 2025 din România, programate pentru luna mai, au intrat în linia dreaptă. Lista finală cuprinde 11 nume care vor concura pentru funcția de președinte al țării în următorii 5 ani. Printre candidați se numără actuali și foști lideri de partid, foști membri […]